شناسه خبر:84191
1403/4/10 15:08:19

مدیرکل دامپزشکی استان همدان گفت: فروشگاه‌های پت‌شاپ مجاز به ارائه خدمات بهداشتی درمانی دامپزشکی ازجمله توزیع دارو نیستند و درصورت مشاهده طبق قانون سازمان دامپزشکی با آن‌ها برخورد می‌شود.

امیرحسین نقی‌پور ابراز کرد: فروشگاه‌های پت‌شاپ مجاز به ارائه خدمات بهداشتی درمانی دامپزشکی ازجمله توزیع دارو نیستند و درصورت مشاهده طبق قانون سازمان دامپزشکی با آن‌ها برخورد می‌شود.

این مقام مسئول با اشاره به فعالیت فروشگاه‌های لوازم حیوانات خانگی با نام «پت‌شاپ‌ها» در همدان، اظهار کرد: مجوز راه‌اندازی چنین مراکزی توسط دامپزشکی صادر نمی‌شود و فعالیت‌ آن‌ها در حوزه اختیارات و وظایف این سازمان نیست.

وی با اشاره به اینکه مجوز پت‌شاپ‌ها از سوی اتحادیه صنف ادوات کشاورزی است، درخصوص اعطای چنین مجوزهایی گفت: قانون‌گذار در این زمینه تصمیم گرفته است؛ تنها صدور پروانه کلینیک و درمانگاه دامپزشکی برعهده نظام دامپزشکی است و آن‌هم طبق اصول و شرایطی مجوز اعطا می‌شود، اما در مورد این فروشگاه‌ها قانونی به دامپزشکی ابلاغ نشده و وظیفه‌ای به‌عهده ما نیست.

مدیرکل دامپزشکی استان همدان با اشاره به دخالت برخی از فروشگاه‌های عرضه لوازم حیوانات خانگی در حوزه دامپزشکی و آن‌هم در درمان و توزیع دارو، عنوان کرد: گاهی توزیع دارو انجام نمی‌شود و مکمل است که با دارو تفاوت دارد؛ مثلاً انواع ویتامین‌ها در این مراکز توزیع می‌شود که اگر طبق قانون، مجوز فروش از سوی اتحادیه‌ها باشد، منعی ندارد، اما توزیع دارو و در ادامه دخالت در امر دامپزشکی جرم است و درصورت مشاهده برخورد می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه تاکنون گزارشی مبنی بر توزیع دارو از سوی فروشگاه‌های عرضه لوازم حیوانات خانگی به دامپزشکی همدان ارائه نشده است، گفت: اگر افرادی اطلاعی در این زمینه دارند، به ما اعلام کنند تا در اسرع وقت ورود کنیم و برخورد قانونی صورت گیرد.

نقی‌پور با بیان اینکه وظیفه دامپزشکی واکسیناسیون سگ‌های صاحب‌دار در روستاها است، افزود: عوامل دامپزشکی با مراجعه به روستاها به سگ‌های گله واکسن هاری تزریق می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه طبق ماده 55 قانون شهرداری‌ها متولی سامان‌دهی و جمع‌آوری سگ‌های بی‌صاحب شهرداری‌ها هستند، اظهار کرد: شهرداری موظف است سگ‌های بی‌صاحب را جمع‌آوری و سامان‌دهی کند، اما هرجایی به اداره دامپزشکی اعلام شود که سگ‌هایی نگهداری می‌شوند، واکسیناسیون هاری آن‌ها به‌عهده دامپزشکی بوده و تاکنون هم این سازمان به وظایف خود عمل کرده‌ است.

مدیرکل دامپزشکی استان همدان با بیان اینکه طبق برنامه زمان‌بندی دامپزشکی واکسیناسیون دام‌ها در روستاها انجام می‌شود، اضافه کرد: از ابتدای سال تا پایان تیرماه واکسیناسیون طاعون نشخوارکنندگان کوچک (‌PPR) مورد توجه بوده و همکاران دامپزشک نیز با مراجعه به روستاها، هم‌زمان با انجام این واکسیناسیون، واکسن هاری را به سگ صاحب‌دار تزریق کرده‌اند؛ برخی واکسن‌ها مانند هاری سالانه تزریق می‌شود.

وی درخصوص حیوان‌گزیدگی گفت: اطلاع‌رسانی در مورد حیوان‌گزیدگی از طریق مرکز بهداشت به دامپزشکی است و همکاران دامپزشک هم بعد از دریافت این پیام به محل مراجعه کرده و نمونه‌برداری و آزمایش‌هایی را در دستور کار قرار می‌دهند.

نقی‌پور با بیان اینکه هرجا حیوان‌گزیدگی صورت گیرد در اسرع وقت عوامل دامپزشکی حضور دارند و نمونه‌برداری انجام می‌شود و نتایجی به‌دست می‌آید، ادامه داد: نتایج نمونه‌برداری و آزمایش‌ها نیز به مرکز بهداشت ارسال می‌شود تا اقدامات بعدی کنترلی باشد و مراقبت درصورت تأیید هاری صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه نکته حائز اهمیت غذادهی به سگ‌های ولگرد و بی‌صاحب است، گفت: افرادی باعث می‌شوند غذا بیش از نیاز در اختیار این حیوانات قرار گیرد و درنتیجه باروری آن‌ها بالا رود و اکوسیستم به هم بخورد که با افزایش تعداد سگ‌ها، کنترل این حیوانات دشوار شده و اتفاقاتی چون آسیب دیدن همشهریان را به دنبال خواهد داشت که این مهم باید مورد توجه باشد.


منبع: خبرگزاری فارس

شناسه خبر 84191