شناسه خبر:93247
1403/12/27 09:42:00
رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی:

گردشگری با سیاست‌های غلط از رونق می‌افتد

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران با اشاره به کاهش رونق گردشگری به‌دلیل سیاست‌های نادرست دولت‌های مختلف گفت: وقتی همه عوامل علیه صنعت گردشگری باشد، نمی‌توان توقع داشت این صنعت رونق یابد.


حرمت‌الله رفیعی اظهار کرد: گردشگری با هر تلنگری آسیب می‌بیند، ما موانع صنعت گردشگری را داد می‌زنیم و می‌گوییم این صنعت از رونق افتاده و به رکود رسیده است. هزینه‌های سفر و اقامت در ایران گران است؛ اما نظارتی نیست و همه دولت‌ها در این زمینه دخیل هستند و نقش داشتند.
وی افزود: شرایط منطقه چندان خوب نیست و مهم‌تر از آن نرخ ارز در کشور ثبات ندارد؛ از سوی دیگر قوانین دست و پاگیری برای صنعت گردشگری در نظر گرفته شده مثلاً حمل‌و‌نقل در همه جای دنیا معاف از مالیات است در صورتی که در ایران اینگونه نیست و هزینه‌های سفر را بالا می‌برد.
این مسئول در پاسخ به این پرسش که نقش سفر ایرانیان خارج از کشور به ایران تا چه حد در بهبود شرایط اقتصادی ازجمله اشتغال پایدار و بهبود بخش‌های گردشگری ایران موثر است، گفت: ایرانیان خارج از کشور معمولاً سالی یکی دو بار برای دیدن خانواده و اقوام یا سرکشی به اموال و املاک به ایران تردد دارند. آن‌ها از لحاظ مالی و علمی از سطح بالایی برخوردارند و قشر متوسط به بالای جامعه هستند که در خارج می‌توانند امورات خود را بگذرانند و اگر به ایران بیایند برای توسعه پایدار بسیار مؤثر است، باید شرایطی مهیا شود تا این افراد بیشتر به کشور سفر کنند.
رفیعی افزود: ما قبلا می‌گفتیم ایران‌هراسی اما الآن می‌گوییم ایران‌گریزی. وقتی افراد در ابعاد مختلف مشکل داشته باشند، از ایران می‌روند. اگر شرایطی مهیا شود که ایرانیان خارج از کشور به‌خصوص نخبه‌ها نظیر دانشمندان، افرادی که در مراکز دانشگاهی تدریس می‌کنند، پزشکان و خلبانان به کشور بازگردند تغییر و ثبات بیشتری در کشور ایجاد می‌شود.
وی در پاسخ به این پرسش که رسانه‌ها تا چه حد می‌توانند در توسعه صنعت گردشگری مؤثر باشند، توضیح داد: در صنعت گردشگری تاثیر رسانه‌ها از عملکرد فعالان گردشگری مؤثرتر است، رسانه‌ها در این زمینه زحمت می‌کشند و روابط ما با آن‌ها خوب است.
این مسئول افزود: ایران‌هراسی ملکه ذهن دولتمردان شده و در دوره‌های مختلف این مسئله را تکرار می‌کنند وقتی آن‌ها از معایب می‌گویند خود افشای معایب است و این مسئله به ایران‌هراسی دامن می‌زند. در خارج به قدری در مورد ایران تبلیغات منفی شده که گردشگرها می‌ترسند به کشور ما سفر کنند. وظیفه سفرا فقط کار روی معادلات سیاسی نیست؛ آن‌ها باید واقعیت‌های ایران را از طریق رسانه‌های خارجی به تصویر بکشند و در مورد ایران‌هراسی با رسانه‌های خارجی گفت‌و‌گو کنند تا گردشگران بدانند ما در ایران با دلهره و وحشت زندگی نمی‌کنیم و خطری آن‌ها را تهدید نمی‌کند.
رفیعی تأکید کرد: سفرای کشورهای خارجی در ایران با من جلسه می‌گذارند و می‌پرسند چقدر می‌توانم به کشورشان گردشگر بفرستم بعد ما را در سفارتخانه‌های ایران در خارج از کشور راه نمی‌دهند. سفرا، رسانه‌ها، مسئولان و فعالان گردشگری نقش اساسی در توسعه این صنعت دارند. 99 درصد گردشگرها وقتی به ایران سفر می‌کنند، می‌گویند ما تبلیغات منفی زیادی درباره کشور شما شنیدیم اما اکنون نظر ما تغییر کرده و با خاطره‌های خوب به کشورشان بازمی‌گردند.

شناسه خبر 93247