شناسه خبر:86094
1403/6/8 11:16:55

از کجا بفهمیم کاپوت ماشین تعویض شده است؟ این سوال و چند پرسش مهم دیگر هنگام خرید خودروی دست دوم مطرح می‌شوند که باید پاسخ مناسب و مطمئن برایشان داشته باشید. کارشناسان حرفه‌ای خودرو از چند روش اصلی برای تشخیص قطعات تعویضی بدنه خودرو استفاده می‌کنند. روش‌هایی که بد نیست شما هم به‌عنوان در جایگاه یک مشتری با آن‌ها آشنا شوید. بنابراین اگر می‌خواهید بدانید که “از کجا بفهمیم سپر ماشین عوض شده؟” حتما این مطلب را تا پایان دنبال کنید.

کارشناس خودرو همراه مکانیک

روش‌های تشخیص قطعات تعویضی بدنه خودرو

4 روش کاربردی برای تشخیص قطعات تعویضی بدنه خودرو وجود دارند که در اینجا ذکر می‌کنیم.

1. بررسی رد آچار روی پیچ‌ها و لولاها

اولین چیزی که معمولا توسط کارشناسان خودرو مورد بررسی قرار می‌گیرد، وجود رد آچار روی پیچ‌ها و لولاهای قطعات بدنه ماشین است. اگر قطعه‌ای نیاز به صافکاری، رنگ شدن یا لیسه‌گیری داشته باشد، ممکن است که پیچ‌های آن با استفاده از آچار باز شده باشند. برای تعویض قطعات بدنه نیز باید پیچ‌ها را یکبار باز و بسته کرد. بنابراین وجود رد آچار روی پیچ‌ها باید شما را نسبت به تعویضی بودن قطعات بدنه حساس کند.

البته ممکن است برای پوشاندن رد آچار، روی پیچ‌ها رنگ شود. در این حالت می‌توانید از پاشش احتمالی رنگ روی قسمت‌های مجاور یا اختلاف ضخامت رنگ با سایر بخش‌های ماشین این موضوع را تشخیص دهید. این کار به‌کمک دستگاه الکومتر یا میکرون رنگ انجام می‌شود که جلوتر به آن اشاره می‌کنیم.

2. بررسی موم کشی قطعات بدنه خودرو

از کجا بفهمیم درب ماشین تعویض شده است؟ برای پاسخ به‌این سوال و همچنین تشخیص قطعات تعویضی بدنه خودرو مانند کاپوت و صندوق عقب می‌توانید موم کشی آن‌ها را زیر نظر بگیرید. خودروسازان برای جوش دادن لایه‌های بیرونی و داخلی قطعات بدنه مانند کاپوت، درب‌ها و صندوق عقب از جوش نقطه‌ای استفاده می‌کنند. فضای بین لایه‌های بیرونی و داخلی هم با ماده‌ای به‌نام ماستیک پر می‌شود.

این فرآیند اصطلاحا تحت عنوان موم کشی شناخته می‌شود. موم کشی با هدف پر کردن شیارها برای جلوگیری از نفوذ گرد و غبار به داخل قطعات، جلوگیری از ارتعاش لایه بیرونی و داخلی قطعات بدنه و همچنین ایفای نقش عایق رطوبتی و حرارتی انجام می‌گیرد.

تشخیص دو تکه بودن خودرو

موم کشی فابریک قطعات اصلی خودرو از ضخامت یکسانی در تمام بخش‌ها برخوردار است. ضمن اینکه ظاهر صاف و یکدست دارد. میزان سختی یا نرمی آن در تمام بخش‌ها هم یکسان است. همچنین تنها در صورتی که قطعه ضربه خورده باشد، موم کشی آن دچار ترک و شکستگی می‌شود.

بنابراین کارشناسان خودرو وضعیت موم کشی کاپوت، درب‌ها و صندوق ماشین را برای تشخیص تعویض قطعات بدنه خودرو بررسی می‌کنند. اگر تفاوتی بین موم کشی یکی از بخش‌ها با دیگران از نظر ضخامت، رنگ، نرمی یا سفتی و ترک خوردگی وجود داشته باشد، باید نسبت به تعویضی بودن آن قطعه شک کنید و بررسی‌های بیشتر انجام دهید.

3. بررسی ضخامت رنگ قطعات بدنه

تشخیص قطعات تعویضی بدنه خودرو با استفاده از بررسی ضخامت رنگ بخش‌های مختلف نیز یکی از بهترین راه‌های مورد استفاده در کارشناسی‌های ماشین است. شما می‌توانید از روی تفاوت ضخامت رنگ یک بخش از بدنه با قسمت‌های مجاور، پی به رنگ شدگی یا تعویض آن ببرید.

نحوه تشخیص قطعات تعویضی خودرو

 

کارشناسان خودرو برای این منظور از دستگاه الکومتر یا میکرون رنگ استفاده می‌کنند. این دستگاه ضخامت رنگ را در واحد میکرون به‌نمایش در می‌آورد. همان‌طور که می‌دانید هر 1000 میکرون برابر با 1 میلی متر است. این امکان وجود دارد که موم کشی یک قطعه با سایر بخش‌ها هم‌خوانی داشته باشد؛ اما میکرون رنگ آن یکسان نباشد. این موضوع نشان‌دهنده نصب قطعه استوک در ماشین است.

4. بررسی تعویضی بودن گلگیر عقب و جلوی ماشین

از کجا بفهمیم گلگیر تعویض شده؟ اگر گلگیر عقب خودرو تعویض شده باشد، دارای خط برش از روی کلاف بالا یا رکاب پایین (مانند پژو 206) است. بنابراین با بررسی خط برش به‌راحتی می‌توان تعویضی بودن گلگیر عقب ماشین را تشخیص داد.

 برای تشخیص تعویضی بودن گلگیر جلو هم چند راه پیش روی شماست. ابتدا باید بررسی کنید که شاسی سینی از داخل آسیب دیده است یا خیر؟ همچنین اگر رنگ قسمت داخلی گلگیر با بدنه یکسان نباشد هم نشانه تعویضی بودن این قطعه است. گلگیر جلوی برخی از ماشین‌ها مانند پراید، تیبا و کوییک موم کشی شده است. به‌همین دلیل می‌توان با استفاده از همان روش بررسی موم کشی که بالاتر توضیح دادیم، تعویضی بودن گلگیر جلوی این خودروها را هم تشخیص داد.

کارشناسی خودرو با همراه‌مکانیک

با استفاده از روش‌هایی که تا اینجا مطرح شد، تا حدی با نحوه تشخیص قطعات تعویضی خودرو آشنا شدید. البته باید توجه داشته باشید که تشخیص قطعات تعویضی بدنه خودرو کار ساده‌ای نیست و نیاز به تجربه و تخصص دارد. با انتخاب سرویس کارشناسی خودرو همراه مکانیک ضمن بهره‌مندی از ضمانت معتبر می‌توانید ماشین مد نظر خود را با خاطری آسوده و به‌قیمت واقعی خریداری کنید.

فراموش نکنید، هزینه‌ای که برای کارشناسی خودرو می‌پردازید در برابر گرفتاری‌های ناشی از خرید ماشین مشکل‌دار ناچیز است. بنابراین اگر می‌خواهید معامله‌ای مطمئن و بدون شک و تردید را تجربه کنید، کارشناسی خودرو مد نظرتان را به همراه مکانیک بسپارید و از خرید خود لذت ببرید.

منبع: سایت همراه مکانیک

شناسه خبر 86094