شناسه خبر:86836
1403/7/7 19:19:00
مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری همدان خبر داد:

نجات جان 1113 همدانی توسط آتش‌نشان‌ها

ساناز کیانی: مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری همدان از نجات جان یک‌هزار و 113 نفر توسط آتش‌نشان‌ها، خبر داد.


روز شنبه هفتم مهرماه به‌مناسبت روز آتش‌نشان، برخی از مسئولین در جمع آتش‌نشانان و دانشجویان رشته hse دانشگاه علمی کاربردی همدان جهت قدردانی، حضور پیدا کردند.
رئیس شورای اسلامی شهر همدان در این مراسم ضمن تشکر و قدردانی از آتش‌نشانان، ابراز کرد: نام‌گذاری این روز برگرفته از یک حماسه ایثار و ازخودگذشتگی است که نیرو‌های مسلح در برابر حمله صدام در جنگ ایران و عراق، از خود نشان دادند و سبب شد کشور ما از گزند دشمنان محفوظ بماند.
محمود مسگریان بیان کرد: آنچه در این سازمان اهمیت دارد، زحماتی است که آتش‌نشان‌ها در بخش پنهان و بحث پیشگیری، متحمل می‌شوند.
وی گفت: در صدور شناسنامه ساختمانی پایان کار با تأیید این سازمان اعلام می‌شود و سعی کرده مطابق با استانداردها، مجوز‌ها را صادر کند.
رئیس شورای اسلامی شهر همدان بیان کرد: امیدواریم پیشرفت به‌گونه‌ای باشد که سال آتی در گزارش عملکردها بگوییم میزان تماس با سازمان آتش‌نشانی و به تبع حضور آتش‌نشانان برای اطفای حریق، کاهش پیدا کرده که در این صورت پیشرفت را احساس می‌کنیم؛ همچنین امنیت اماکن ما به‌قدری تأمین شده باشد که کمتر حادثه‌ای اتفاق بیفتد.
مسگریان با اشاره به بحث مستحکم‌سازی بناهایی که محل عبور‌ومرور هستند و بارها در صحن شورای اسلامی شهر مطرح شده‌اند، ابراز کرد: ازجمله پاساژها و مراکز خرید قدیمی در سطح استان که استانداردهای لازم را ندارند و در بروز حوادث، از هیچ ایمنی برخوردار نیستند.
وی افزود: تأکید شورای اسلامی شهر بر بازسازی ساختمان‌هایی است که متعلق به شهرداری است.
سیدمسعود حسینی، شهردار همدان نیز طی تماس تصویری ضمن تشکر از کادر آتش‌نشان و عذرخواهی بابت عدم حضور در جلسه، ابراز کرد: تشکیل تعاونی مسکن کارکنان آتش‌نشانی یکی از اقداماتی است که شهرداری قصد دارد در بحث مسکن و رفاهیئت آتش‌نشانان، دنبال کند؛ اما دو سال است که تشکیل این تعاونی از جانب دکتر پورسینا، صورت نگرفته و امیدواریم سال آتی شاهد تحقق آن باشیم.
مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری همدان نیز ضمن تبریک به‌مناسبت روز ملی آتش‌نشان و خیر مقدم به مدیران و افراد حاضر در جلسه، خاطرنشان کرد: نام‌گذاری امروز یک ریشه حماسی و تاریخی برای ما ایرانیان دارد؛ سال 59 طی حملات هوایی رژیم بعث عراق به پالایشگاه همدان، شاهد از بین رفتن بخش اعظمی از تأسیسات نفتی بودیم، در روز حادثه آتش‌نشان‌ها درحال اطفای حریق بودند که با بمباران مجدد، به درجه شهادت نائل آمدند. یاد و خاطره شهدای عزیز آتش‌نشان و شهدای هشت سال دفاع مقدس را گرامی می‌داریم که به برکت این عزیزان امروز ما گِرد هم آمده‌ایم.
سیدصادق پور سینا با اشاره به عملکرد سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری همدان در 6 ماه ابتدایی سال، عنوان کرد: 88 هزار و 165 تماس با سامانه 125 آتش‌نشانی ثبت شده است؛ همچنین از دو هزار و 677 مورد عملیاتی که انجام شده، یک‌هزار و 141 مورد اطفای حریق و یک‌هزار و 225 مورد حوادث امدادونجات بوده است.
پور سینا با اشاره به اینکه نسبت به سال گذشته 43 درصد افزایش عملیات داشته‌ایم، گفت: با توجه به آمار اداره کل هواشناسی، در سال آبی گذشته میزان بارندگی‌ها طی زمستان و بهار 45 درصد افزایش داشته است و 4/1 درجه سانتی‌گراد افزایش دما را شاهد بوده‌ایم که این دو عامل آب و دمای بالا، سبب شد پوشش‌های گیاهی مستعد حریق شوند و متأسفانه 16 درصد افزایش حوادث در این بخش را داشته‌ایم.
وی با بیان اینکه قطعی برق نیز یکی از موارد حادثه‌ساز است، افزود: 43 درصد حوادث منجر به عملیات نجات افراد محبوس در آسانسور، بیشترین حادثه‌های امدادی این سازمان را ایجاد کرده است.
مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری همدان همچنین به نجات جان یک‌هزار و 113 نفر توسط آتش‌نشان‌ها، اشاره کرد.
* 221 مورد ارزیابی و پایش‌ ایمنی در سطح شهر همدان
وی با اشاره به اقدامات خوب معاونت آموزشی و پیشگیری سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری همدان، توضیح داد: ارزیابی و پایش‌ ایمنی در سطح شهر همدان سهمی بالغ‌بر 221 مورد داشته و آموزش شهروندی این سازمان، یک‌هزار و 828 مورد بوده است که در بخش آموزش و پیشگیری به نسبت سال گذشته، رشد 40 درصدی داشته‌ایم.
پور سینا با اشاره به واحد پیشتیبانی که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، ابراز کرد: ما موفق شدیم با همت و ظرفیت سازمانی، در اعتبار بازسازی ماشین‌آلات و تجهیزات درون‌سازمانی که در اختیار آتش‌نشانی است، صرفه‌جویی کنیم؛ به این صورت که مبلغ پیشنهادی شرکت‌ها برای انجام کارها، 38 میلیارد و 300 میلیون بود، اما ما آن‌ها را با سه میلیارد و 415 میلیون تومان انجام دادیم و سعی کردیم با این ظرفیت تمام استان را پوشش دهیم.
وی با بیان اینکه برای بازسازی ماشین‌آلات سهم شهرستان‌ها براساس برآورد اولیه و آمار شرکت‌ها 10 میلیارد و 750 میلیون تومان بوده، افزود: موفق شدیم با سه میلیارد و 225 هزار ریال، کارها را جمع کنیم و مانع خروج سرمایه از استان شویم؛ به‌واقع مبلغ 42 میلیارد و 410 میلیون ریال را برای شهرداری ذخیره کردیم.
پور سینا با اشاره به یک میلیارد و 388 میلیون تومان بودجه این سازمان در استان، گفت: در 6 ماهه نخست سال 87 درصد آن محقق شد.
وی با اشاره به همراهی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری همدان در بحث تقویم مذهبی و طرح استقبال از بهار، تشریح کرد: این طرح از 22 اسفندماه شروع شد و تا 15 فروردین‌ماه ادامه داشت که این سازمان توانست در آن همکاری کند؛ در چهارشنبه آخر سال و روز طبیعت 20 گروه عملیاتی داشتیم.
این مقام مسئول با اشاره به استقرار نیروهای آتش‌نشانی در سطح شهر، افزود: این تدبیر مجموعه مدیریتی سازمان باعث شد بتوانیم در زمان بروز حوادث سریع‌تر به محل حادثه رسیده و امدادرسانی داشته باشیم. تعداد 365 گروه و خودرو‌ی امدادی مستقر بودند که به‌صورت ایستگاه سیار عمل کردند و توانستیم زمان امدادرسانی را در 6 ماهه نخست سال حدود سه تا چهار دقیقه کاهش دهیم.
پور سینا در پایان سخنانش با اشاره به اسکن پرونده‌ها برای نخستین‌بار در سازمان آتش‌نشانی توسط ظرفیت درون‌سازمانی و آرشیو الکترونیکی آن‌ها، گفت: بحث بهره‌گیری از فناوری‌های نوین به‌ویژه پهپاد آتش‌نشان در حوادث مختلف مطرح بوده است که با توجه به بررسی‌ها و شرایط وزش و سرعت باد، در شهری همچون همدان، کاربرد زیادی ندارد.

شناسه خبر 86836