شناسه خبر:87774
1403/8/1 13:34:00

مدیر شرکت شهرک‌های کشاورزی استان ایلام افزایش اشتغال، تولید بالا و کاهش مصرف آب را از مزایای توسعه کشت گلخانه‌ای دانست و گفت: شهرک‌های گلخانه‌ایی در ایلام افزایش می‌یابد.


علی فاضلی امروز سه‌شنبه یکم آبان‌ماه 1403، در جریان بازدید شهرک گلخانه‌ای صالح‌آباد مهران از روند تولید محصولات گلخانه‌ای و برنامه کشت هفت واحد مستقر در این شهرک با تولید سالیانه 800 تن محصول گلخانه‌ایی شامل خیار، فلفل دلمه‌ایی، بادمجان و گوجه و اشتغال بیش از 100 نفر در سال، سخن گفت و به بررسی مشکلات و مسائل فنی و اجرایی تولید در شهرک مذکور از نزدیک مورد بحث و تبادل نظر قرار داد.
وی در این بازدید در خصوص شهرک‌های گلخانه‌ای اظهار کرد: تا پایان مطالعات فاز دو شهرک‌های گلخانه‌ای انجام و زمینه واگذاری به سرمایه‌گذار فراهم می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: موضوع اشتغال درکشور ما به‌عنوان یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها مطرح بوده و شیوه‌های جذب نیروی جوان و جویای کار نیاز به سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی ویژه دارد و در صورت استقبال بهره‌بردار از این شهرک‌های گلخانه‌ایی زمینه اشتغال یک هزار و 130 نفر به‌صورت مستقیم و یک هزار و 680 نفر به‌ شکل غیرمسقیم فراهم خواهد شد.
مدیر شرکت شهرک‌های کشاورزی استان ایلام افزود: امروزه برای هر کیلوگرم محصول تولیدی سبزی و صیفی در فضای باز در حدود 400 لیتر آب مورد نیاز است ولی برای تولید یک کیلوگرم محصول در گلخانه کمتر از 40 لیتر آب مصرف می‌شود و حتی با فناوری‌های جدید این میزان به نصف کاهش پیدا می‌کند، کارایی آب در گلخانه‌ها هم 10 تا 12 برابر فضای باز است.
فاضلی گفت: راندمان آبیاری در آبیاری بارانی حدود 60 درصد، در آبیاری قطره‌ایی حدود 70 درصد است و از نظر تولید به ازای هر متر مکعب آب مصرفی در فضای باز با استفاده از روش‌های نوین آبیاری کمتر از چهار کیلوگرم خواهیم داشت، در حالی که در گلخانه به ازای هر متر مکعب بیش از 40 کیلوگرم محصول تولید می‌شود.

شناسه خبر 87774