شناسه خبر:91683
1403/11/13 12:07:00

چالش حمل‌ونقل پایدار شهرها در راستای کاهش انتشار کربن و بهبود کیفیت زندگی شهری، با معرفی پنج پروژه الهام‌بخش از شهرهای مختلف اروپا، راهکارهای نوآورانه‌ای را برای ترویج تحرک پایدار و دوچرخه‌سواری ارائه داده است.

تلاش‌های شهرهای اروپایی برای کاهش ردپای کربن رو به افزایش است و در این راستا ابتکارات محلی نقش حیاتی ایفا می‌کنند. چالش حمل‌ونقل پایدار شهرها که با حمایت شرکت هواپیمای باربری فدکس اکسپرس و سازمان نوآوری‌های آب‌وهوایی EIT Climate-KIC برگزار می‌شود، رویدادهایی را به‌منظور تقویت این تلاش‌ها در شهرهای اروپایی برگزار می‌کند و در هر رویداد شهرهایی را شناسایی می‌کند که در حال توسعه راه‌حل‌های نوآورانه‌ای برای بهبود نحوه تردد و تعامل شهروندان با محیط‌های محلی خود هستند.
این چالش مجموعه‌ای از پروژه‌های نوآورانه را معرفی کرده است که هدف آنها تغییر سیستم‌های حمل‌ونقل شهری است و بخشی از یک حرکت بزرگ‌تر برای تعریف مجدد حمل‌ونقل شهری در سراسر اروپا هستند؛ در ادامه پنج شهر برجسته معرفی می‌شود که با حمایت این سازمان در حال آزمایش راه‌حل‌های حمل‌ونقل پاک‌تر و متمرکز بر مردم هستند.
*نرم‌افزار قابلیت پیاده‌روی، لیسبون/ پرتغال
ترویج پیاده‌روی در سراشیبی‌های لیسبون یکی از رویکردهای دولت محلی در راستای دستیابی به اهداف استراتژی ملی پرتغال برای تحرک فعال 2030 است. اجرای موفقیت‌آمیز این طرح به داده‌های مقیاس‌پذیر درباره عادات و محیط پیاده‌روی ساکنان شهر نیاز دارد. نرم‌افزارقابلیت پیاده‌روی به این نیاز پاسخ می‌دهد، تجربیات پیاده‌روها را به اشتراک می‌گذارد و بهبودهای جدید را اطلاع‌رسانی می‌کند. شهرداری لیسبون قصد دارد با دریافت کمک مالی از چالش حمل‌ونقل پایدار شهرها، اپلیکیشن خود را ارتقا دهد و تعهد خود را برای افزایش پیاده‌روی و کاهش نیمی از انتشارات تا سال 2030 اجرایی کند.
مرحله نخست این طرح بر بهبود عملکرد اپلیکیشن تمرکز دارد که مبتنی بر رعایت مقررات عمومی حفاظت از داده اتحادیه اروپا و امکان افزودن تصاویر توسط شهروندان است. مرحله دوم شامل انجام ارزیابی‌های مشارکتی پیاده‌روی برای شناسایی مناطق نیازمند بهبود برای پیاده‌روها است که پس از آن، ارزیابی، تحلیل درس‌های آموخته‌شده و بررسی پتانسیل تکرار آن انجام خواهد شد. جمع‌آوری داده‌ها درباره تجربه پیاده‌روی برای درک نیازهای پیاده‌روهای شهری ضروری است تا شهرداری بتواند بهترین سیاست‌ها را توسعه دهد و اقدامات انجام‌شده را ارزیابی کند.
*سبزسازی لیورپول/ انگلستان
شورای شهر لیورپول با چالش‌های شهری ناشی از تغییرات اقلیمی ازجمله کیفیت هوای ضعیف، تنوع زیستی پایین و سیلاب‌های سطحی روبه‌رو است. با وجود تلاش‌های مسئولان برای ترویج سفر فعال، تنها دو درصد از سفرها در این منطقه با دوچرخه یا پیاده انجام می‌شود. شورای شهر لیورپول در سال 2019 وضعیت اضطراری اقلیمی اعلام کرد و ضرورت کاهش انتشار کربن و ترافیک را مطرح کرد. هدف پروژه سبزسازی لیورپول، بهره‌گیری از تجربیات کسب‌شده از پروژه‌های قبلی و ارائه راه‌حل‌های نوآورانه مبتنی بر طبیعت برای بهبود محیط و تشویق ساکنان به پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و استفاده از وسایل نقلیه عمومی است.
پیشنهادهای دیگر این پروژه شامل نصب گلدان‌های داربستی در خیابان‌ها، کاشت درختان بومی در کلیسای سنت بریدز، اجرای سنگفرش‌های نفوذپذیر در خیابان‌ها و ارتقای مسیرهای پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری است. مسئولان این شهر به‌دنبال روش‌های جدیدی برای ارائه راهکارهای سبزتر در ساخت بزرگراه‌ها هستند تا پایداری را در همه امور اعمال کنند.
*آزمایشگاه ترویج دوچرخه‌سواری، سانتا کلما/ اسپانیا
در منطقه شهری بارسلونا، 93 درصد از تمام مسیرها کمتر از 10 کیلومتر است که این امر دوچرخه‌ها به‌ویژه انواع برقی را به یک گزینه پایدار در مقابل خودروها تبدیل کرده است. یک ابتکار جامعه‌محور در شمال شرقی شهر در نظر دارد تا مشارکت در دوچرخه‌سواری را میان زنان و کودکان افزایش دهد. تأسیس یک آزمایشگاه ترویج دوچرخه‌سواری اختصاصی، پروژه‌ای است که اقدامات عملی برای بهبود دسترسی، مهارت‌ها و اعتماد به‌نفس در دوچرخه‌سواری را پیاده‌سازی خواهد کرد.
هدف از اجرای این پروژه با تمرکز بر تعامل مستقیم با 300 شرکت‌کننده و دستیابی به حدود سه هزار نفر، ترویج و فراگیری دوچرخه‌سواری برای همه ساکنان سانتا کلما، به‌ویژه زنان و کودکان است. این پروژه از طریق آموزش‌های عملی، به‌دنبال پرورش فرهنگی است که در آن دوچرخه‌سواری درون‌شهری به‌عنوان یک روش حمل‌ونقل برگزیده دیده شود و سلامت، کیفیت زندگی و خودکفایی شهروندان را بهبود ببخشد.
*فضای عمومی موقتی، اوترخت /هلند
شهرداری اوترخت عناصر موقتی را در فضاهای عمومی پیشنهاد می‌دهد که بر بازپس گرفتن محل پارکینگ خودرو تمرکز دارد تا از طراحی شهری پایدار حمایت کند. این پروژه با بازآفرینی موقتی این فضاها به مناطق سبز، پارکینگ دوچرخه و نقاط تجمع، اقداماتی را در جهت بازتعریف فضای عمومی و کاهش تسلط خودروها در محیط‌های شهری ایجاد خواهد کرد که با استراتژی فضایی 2040 اوترخت همسو است. هدف این استراتژی، افزایش فضای سبز و اولویت دادن به مردم و حمل‌ونقل پایدار بر وسایل نقلیه موتوری است و هدف بزرگ‌تر تشویق شیوه‌های حمل‌ونقل جایگزین و تعامل اجتماعی و نشان دادن پتانسیل تغییرات بلندمدت در برنامه‌ریزی شهری است که فضا را برای شهروندان و طبیعت بازپس می‌گیرد. اوترخت تصمیم دارد با اولویت دادن به فضای سبز و فضاهای اجتماعی، آینده شهر را از نو تعریف کند و محیطی سالم‌تر پرورش دهد که نیازهای ساکنان را برآورده و حس تعلق آنها را تقویت می‌کند.
از زمان راه‌اندازی چالش حمل‌ونقل پایدار شهرها در سال 2022 مبلغ 640 هزار دلار بودجه برای حمایت از 9 شهر اروپایی در 6 کشور تأمین شده است. این سازمان در نظر دارد در اوایل سال جاری فراخوانی برای مشارکت علاقه‌مندان برگزار کند، چراکه معتقد است هنگامی که شرکت‌ها، مسئولان شهری و شهروندان برای یک هدف مشترک متحد شوند به موفقیت‌های چشمگیری دست پیدا خواند کرد.
*پروژه مسیرهای اقلیمی، کرنلا د لوبرگات/ اسپانیا
ساکنان کرنلا د لوبرگات در روزهای گرم تابستان، برای دسترسی به خدمات حیاتی جامعه با مشکل روبه‌رو هستند که بر انتخاب گزینه تردد آنها تأثیر می‌گذارد و منجر به وابستگی به وسایل نقلیه خصوصی می‌شود. شهرداری کرنلا د لوبرگات با پیش‌بینی افزایش روزهای گرم تصمیم گرفته است خدمات و امکانات شهر را تحت هر شرایط جوی قابل دسترس نگه دارد و به این منظور پروژه مسیرهای اقلیمی را با همکاری شبکه تحقیقاتی تغییرات اقلیمی شهری و دانشگاه ناپولی فردریکو راه‌اندازی کرده است. هدف این پروژه توسعه یک نمونه اولیه از مسیرهای اقلیمی است که به چالش‌های ناشی از گرمای شدید در منطقه سانت ایلدلفونس پاسخ می‌دهد.
این پروژه شامل توسعه کریدورهای حمل‌ونقل سبز، شناسایی مناطق تحت تأثیر، مدل‌سازی پیش‌بینی، بهبود طراحی منظر و اجرای مداخلات آزمایشی است. کرنلا د لوبرگات با اشتیاق فرصت ارائه‌شده از سوی چالش حمل‌ونقل پایدار شهرها را پذیرفته است و تلاش می‌کند با کمک این سازمان به سوی ترویج سبک زندگی سالم‌تر محلی، پرورش پایداری و غنی‌سازی جامعه خود قدم بردارد.
پروژه مسیر اقلیمی در محله Sant Ildefons متمرکز شده است که یکی از پنج محله آسیب‌پذیر در کل بارسلونا است؛ این محله فشرده و بتنی از کمبود شدید فضای سبز و عایق حرارتی رنج می‌برد و وجود ساختمان‌های قدیمی این شرایط را بدتر کرده است. مراحل پروژه شامل شناسایی زیرساخت‌های حیاتی و مسیرهای دسترسی، انجام تور پیاده‌روی برای درک ترجیحات و اثرات گرما بر رفتار ساکنان، نصب فواره‌های آب و نیمکت‌های سایه‌دار، حذف پیاده‌رو و سبز کردن فضاهای شهری است. برنامه‌های آینده این پروژه شامل طراحی منظر و مداخلات سبز شهری برای کاهش اثرات جزیره حرارتی شهری است.

شناسه خبر 91683