شناسه خبر:40544
1400/2/22 09:42:07

سپهرغرب، گروه خبر: استاندار کردستان گفت: متاسفانه شاهدیم در برخی خیابان‌ها و میادین اصلی معتادین متجاهر به راحتی اقدام به مصرف مواد می‌کنند و امنیت روانی مردم را به صورت جدی به مخاطره انداخته‌اند.

بهمن مرادنیا روز گذشته در نخستین جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کردستان، با ابراز نگرانی از وضعیت معتادین متجاهر در سطح شهر به ویژه در میادین اصلی شهر، اظهار کرد: طی بازدیدهایی که از سطح شهر داشته‌ایم مردم از این موضوع ابراز نگرانی دارند.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه شاهدیم در برخی خیابان‌ها و میادین اصلی معتادین متجاهر به راحتی اقدام به مصرف مواد می‌کنند و امنیت روانی مردم را به صورت جدی به مخاطره انداخته‌اند.

وی اذعان کرد: موضوع جمع‌آوری معتادین متجاهر به صورت اساسی و راهبردی باید انجام گیرد و اعتبار مورد نیاز برای حمایت از کمپ‌های نگهداری معتادین را تامین می‌کنیم.

استاندار کردستان با اشاره به اینکه تدابیر لازم برای جمع‌آوری معتادین متجاهر باید اندیشیده شود، گفت: به جهت ایجاد آرامش مردم یک میلیارد تومان اعتبار برای جمع‌آوری و ساماندهی معتادین متجاهر از محل اعتبارات استانی اختصاص می‌دهیم.

مرادنیا افزود: گسترش اعتیاد با اقدامات سازماندهی بین‌المللی صورت می‌گیرد و این نیاز دارد که دستگاه‌ها برای مقابله یک سازماندهی جدی داشته باشند تا از سرعت اعتیاد کم شود.

وی اطلاع‌رسانی رسانه‌ها در مورد اعتیاد و تاثیرات منفی آن را ضروری خواند و گفت: همه در برابر مقابله و پیشگیری از اعتیاد در سطح خانواده، مدارس و جامعه مسئول هستیم.

وی تصریح کرد: وقتی چهره شهر، چهره مناسب نباشد مردم آزار می‌بینند، 99 درصد از کسانی که زباله‌گردی می‌کنند معتاد هستند.

وی خاطرنشان کرد: ساماندهی ساختمان‌های متروکه و بلااستفاده که به محل پاتوق معتادین تبدیل شده است باید ساماندهی انها به عنوان یک اولویت جدی در قالب کارگروهی از دستگاه‌های متولی مطالبه شود.

وی گفت: این وضعیت واقعا امنیت مردم را به مخاطره می‌اندازد باید هرچه زودتر نسبت به ساماندهی معتادین متجاهر اقدام شود.

مرادنیا اظهار کرد: نظارت جدی بر کمپ‌های ترک اعتیاد از دیگر نکاتی است که باید به صورت جدی مورد توجه باشد و در این زمینه هرنوع کم کاری جایز نیست.

  کمبود اعتبار پاشنه آشیل ساماندهی معتادین در کردستان*

مدیرکل بهزیستی استان کردستان اظهار کرد: 54 زن معتاد در کمپ ویژه بانوان حضور دارند و در مجموع روزانه 10 نفر جذب می‌شوند.

صباح قریشی خاطرنشان کرد: مشکل اصلی در زمینه جمع آوری معتادین متجاهر کمبود اعتبارات است اگر اعتبارات لازم را داشته باشیم می‌توانیم تعداد کمپ‌های موجود را نیز افزایش دهیم.

وی خاطرنشان کرد: مجوز راه‌اندازی 3 کمپ با ظرفیت 150 نفر در سنندج و یک کمپ جدید در قروه و غیره هم صادر شده است.

وی تصریح کرد: طی سال گذشته یک میلیارد تومان یارانه به کمپها پرداخت شده و در حال حاضر هم 700 میلیون تومان به کمپ‌ها ترک اعتیاد بدهکار هستیم.

مدیرکل بهزیستی استان کردستان با تاکید براینکه مشکلی در صدور مجوز ایجاد کمپ‌های ترک اعتیاد نداریم، عنوان کرد: در حال حاضر 14 کمپ فعال در استان وجود دارد که در برخی از کمپ‌ها بیش از ظرفیت معتاد متجاهر و اختیاری زیرپوشش درمان قرار گرفته‌اند.

قریشی افزود: اینکه در حال حاضر مجبوریم بیش از ظرفیت در کمپ‌های ترک اعتیاد پذیرش داشته باشیم اگر خدایی ناکرده اتفاقی بیفتد باید پاسخگو باشیم.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته یک هزار و 730 نفر معتاد اختیاری در کمپ‌های ترک اعتیاد بستری و زیرپوشش خدمات درمانی قرار گرفته‌اند، گفت: در بازه زمانی یاد شده بیش از 300 نفر معتاد متجاهر نیز پذیرش شده‌اند.

وی در مورد فعالیت مرکز جامع ترک اعتیاد در استان هم افزود: هم اکنون 20 نفر معتاد در این مرکز جامع مقیم هستند، اما با وجود اطلاعرسانی‌های صورت گرفته متاسفانه استقبالی صورت نمی‌گیرد.

مدیرکل بهزیستی استان کردستان ظرفیت مرکز جامع ترک اعتیاد استان را 70 نفر عنوان کرد و گفت: می‌توانیم با اتخاذ ساز و کاری کمپ‌های اختیاری را به کمپ اجباری تبدیل کنیم و با این روش معتادین اختیاری را در مرکز جامع و معتادین متجاهر را در کمپ‌های اختیاری زیرپوشش قرار دهیم.

قریشی افزود: هرگونه اقدامی در این حوزه نیازمند تامین اعتبار است که اگر بتوانیم از محل اعتبارات استانی مشکل را حل کنیم می‌توانیم اقدامات خوبی در این خصوص انجام دهیم.

وی در پایان با تاکید بر ضرورت راه اندازی کمپ ماده 16 در استان خاطرنشان کرد: آمادگی هر نوع حمایتی از بخش خصوصی و یا نهادها و دستگاه‌هایی که بخواهند به این حوزه ورود پیدا کنند را داریم.

شناسه خبر 40544