شناسه خبر:12668
1398/7/14 10:43:07

سپهرغرب، گروه علم و فناوری: رئیس سازمان فضایی ایران برنامه‌های این سازمان برای پرتاب ماهواره‌های ایرانی را تشریح کرد.

مرتضی براری در مراسم افتتاحیه هفته جهانی فضا که صبح روز گذشته در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد، گفت: هفته جهانی فضا فرصتی برای ترویج کاربردهای فناوری فضایی و‌ بیان این علم در توسعه جوامع است.

وی افزود: در هفته جهانی فضا 76 رویداد و امسال 362 رویداد برگزار می‌شود و این موضوع بیانگر نشاطی بوده که در این حوزه به‌وجود آمده است؛ دو فضانورد قهرمان از کشور روسیه و‌ ترکیه امروز در این رویداد میهمان ما هستند و این هفته فرصتی برای گزارش اقدامات است.

این مقام مسئول ادامه داد: سال گذشته تلاش کردیم تا دو ماهواره در مدار قرار بگیرد، خوشبختانه پیام در مدار بالای 500 کیلومتر لحظاتی قرار گرفت.

براری گفت: امسال در سه ماه آینده سه ماهواره تکمیل می‌شود، در حوزه پرتابگر هم قراردادها منعقد شده و همواره در آمریکا پرتابگر 43 ماهواره پرتاب شد که 62 درصد در مدار قرار نگرفت و این موضوع رایج است؛ مسئله در سازمان هوافضا بررسی و اعلام شد که در صد پرتاب ماهواره و قرار گرفتن آن در مدار 40 درصد، عدد مناسبی است.

رئیس سازمان فضایی ایران گفت: دو پرتابگر ما در ماه‌های آینده آماده می‌شود و علاوه بر پرتابگر می‌خواهیم سه ماهواره مکعبی را نیز پرتاب کنیم؛ امسال سه ماهواره داریم که بنا شده دو نمونه ماهواره ظفر آماده شود و ماهواره پارس یک و سنجش از دور با دقت 15 متر را آماده می‌کنند، ماهواره ناهید یک آماده شده و بنابوده در مدار 250 کیلومتر قرار بگیرد، سال آینده هم ساخت دو ماهواره را در دستور کار داریم.

وی درباره صنعتی‌سازی گفت: دو مناقصه برگزار کردیم و هشت کنسرسیوم برای ماهواره راداری و 6 کنسرسیوم برای ماهواره اپتیکی شرکت کردند.

براری افزود: امسال اجرای عملیات دو تا ایستگاه ماهواره‌ای در سلماس و چناران را داریم، علاوه بر این درتلاشیم که دریافت آنلاین ماهواره‌ها را افزایش دهیم؛ برای دریافت آنلاین از 12 ماهواره بنا شده تا داده‌ها به‌صورت رایگان در اختیار کسب‌وکارها قرار بگیرد، سال گذشته چندین توسعه آزمایشگاهی داشتیم.

وی گفت: موقعیت‌یابی، نجوم و سامانه‌های ترکیبی سه سرفصلی است که در برنامه ششم توسعه نیست، اما ما فعالیت‌هایی برای انجام آن شروع کردیم؛ همچنین عدم تصدی‌گری و بسترسازی برای ورود بخش خصوصی را در برنامه‌ها داریم.

براری تصریح کرد: جلسات جدی با بخش خصوصی داشتیم و امیدوارم در آینده نزدیک شاهد پیشرفت این حوزه باشیم، از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی دعوت می‌کنم تا در این عرصه مشارکت کنند، چون در دنیا 76 درصد این حوزه به دست بخش خصوصی است.

وی گفت: مهم‌ترین دغدغه ما این است که با کشورهای منطقه و پیشرو دیپلماسی داشته باشیم، توافقات خوبی صورت گرفته و سه دانشگاه ایران در ساخت یک منظومه مشارکت دارند.

این مقام مسئول افزود: حفظ منافع جمهوری اسلامی ایران در مجامع بین‌المللی برای ما اهمیت دارد و توانستیم سند ats را پایان دهیم و‌ منافع ایران در آن لحاظ شود؛ با اپسکو دو نیز کارگاه بین‌المللی برگزار کردیم.

شناسه خبر 12668