شناسه خبر:16789
1398/11/5 08:39:25
استاندار همدان در قرارگاه اقتصاد مقاومتی:

ننگ مدیر می‌دانم که پروژه‌ای 10 سال ناقص مانده باشد

سپهرغرب، گروه خبر - سمیرا گمار: استاندار همدان با ابراز خرسندی از وضعیت کلی عملکرد مدیران استان، گفت: این را ننگ می‌دانم که مدیری متصدی پروژه‌ای باشد که 10 سال روی زمین مانده و هنوز تکلیف آن مشخص نشده‌است.

سید سعید شاهرخی پنج‌شنبه گذشته در جلسه قرارگاه اقتصاد مقاومتی استان که با حضور معاونان وی، نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی و مدیران کل استانداری در سالن جلسات شهدای استانداری برگزار شد؛ عملکرد 9 ماهه مدیران دستگاه‌های اجرایی بر اساس سند راهبردی استان را مورد بررسی قرار داد.

     ورود دستگاه‌های نظارتی باعث نشود که پروژه‌ها را رها کنید

وی با بیان اینکه نگاه دولت‌مردان به همدان نشان می‌دهد که این استان حرکت دقیق و درستی در راستای توسعه دارد، عنوان کرد: حرکت‌های بسیار قابل توجهی در حوزه آب، راه‌ها، فاضلاب، خط راه‌آهن و مواردی از این قبیل در استان وجود دارد که در کمتر استانی هزینه‌کرد در این بخش‌ها یافت می‌شود.

استاندار همدان خاطرنشان کرد: علت همه توفیقات استان این است که همدان مردمِ خوب و مسؤولانِ پیگیری دارد، بنده هم از روز نخست مسؤولیتم در این استان با خدا و مردم عهد کردم که تمام افعال و کردارم در مسیری قرار گیرد که برای مردم سودی داشته باشد و موجب ناامیدی و اختلاف در میان مردم نشود؛ که همه باید نسبت به این موضوع توجه خاص داشته باشیم.

شاهرخی با تأکید بر اینکه باید به همه اقشار جامعه احترام بگذاریم و نقطه نظرات آن‌ها را بشنویم، افزود: مدیران دستگاه‌های مختلف اجرایی برای ارتباط با اقشار مختلف مردم برنامه داشته باشند، صدای آن‌ها را بشنوند و فرمانداران شهرستان‌ها نیز این مهم را در اولویت کاری خود قرار دهند.

وی با ابراز خرسندی از وضعیت کلی عملکرد مدیران استان، ابراز کرد: این را ننگ می‌دانم که مدیری متصدی پروژه‌ای باشد که 10 سال روی زمین مانده و هنوز تکلیف آن مشخص نشده‌است.

این مقام مسؤول با ابراز ناخرسندی از روی زمین ماندن برخی پروژه‌ها مانند عصر طلایی که مدت‌زمان بسیاری از آن‌ها می‌گذرد، تأکید کرد: هر کاری لازم است باید انجام دهید، هزینه 10 سال معطلی را چه کسی باید بدهد؟ سه پروژه مهم استان تعین تکلیف شده سه پروژه دیگر نیز باید در نخستین فرصت تعیین تکلیف شوند.

شاهرخی ادامه داد: به شهردار و اعضای شهر نیز گفته‌ام که شهر نباید با دریافت عوارض از مردم فعالیت کند، شهرهای قابل را نگاه کنید که با حضور بخش خصوصی فعال‌ شده‌اند، ما نیز باید برای همه کسانی که می‌خواهند در همدان سرمایه‌گذاری کنند فرش قرمز پهن کنیم.

وی با اشاره به اینکه جریان سرمایه‌گذاری سیال بوده و اگر به مانع برخورد کند تغییر مسیر می‌دهد، اظهار کرد: باید مراقب همه آن‌هایی که برای سرمایه‌گذاری در این شهر حضور پیدا می‌کنند، بود تا بتوانیم شاهد توسعه اشتغال در استان باشیم.

استاندار همدان با تأکید بر اینکه مدیران باید طبق قانون عمل کنند و اگر عملکردشان قانونی بود از هیچ چیز نهراسند، اضافه کرد: زمانی که عملکرد، قانونی بود ترسی از هیچ دستگاه نظارتی وجود نخواهد داشت؛ وظیفه آن‌ها نظارت و بازرسی و وظیفه شما پاسخگویی بر اساس عملکردی است که دارید، بنابراین نباید با ورود نهادهای نظارتی و سؤال آن‌ها در مورد نحوه انجام کار، پروژه‌ها را تعطیل و یا رها کرد.

شاهرخی گفت: این روحیه، مدیران استان را زمین‌گیر می‌کند، مدیر باید جرأت و جسارت داشته و قانونمند باشند، هر کس هر مجوزی صادر کرده باید برای برداشتن موانع هم تلاش کند، مدیران باید نگاهشان را وسعت داده و خطرپذیر باشند، باید برای کار کردن هزینه بدهیم، نمی‌توان بدون جسارت کارها را پیش برد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه سند توسعه استان واحد خوبی برای اندازه‌گیری عملکرد مدیران دستگاه‌های اجرایی است، یادآوری کرد:‌ تأکید می‌کنم که هیچ مدیری در هیچ شرایطی از ارائه گزارش عملکرد سال 98 بر اساس سند توسعه راهبردی استان در پایان سال جا نماند، فرمانداران نیز امور را رصد کرده و پیگیر کارها باشند.

این مقام مسؤول خطاب به مدیران، عنوان کرد: پشت میز نشستن را رها کنید و برای رساندن عملکرد دستگاه اجرایی به آن چیزی که در این سند آمده‌است تلاش کنید؛ بنده بسیار خوشحال هستم که اولویت استان در حال حاضر سرمایه‌گذاری و اشتغال است و در این دو بخش وضعیت خوبی داریم.

شاهرخی با بیان اینکه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و بهزیستی بیشترین درصد ایجاد اشتغال در سطح استان را کسب کرده‌اند، از زحمات اداره کل آموزش‌وپرورش استان نیز به جهت کسب رتبه نخست شورای آموزش‌وپرورش کشور ابراز خرسندی کرد.

وی با اشاره به نقش مهم دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، اعلام کرد:‌ توقع ما و آحاد افراد جامعه از دانشگاه‌ها به جهت اهمیت نقش و جایگاه آن‌ها بسیار زیاد است و این ظرفیت در دانشگاه‌های ما وجود دارد که مسیر جدیدی جهت توسعه استان باز کنند.

استاندار همدان در پایان خاطرنشان کرد: امکان تحصیل در رشته پزشکی دانشگاه‌ آزاد همدان را نیز به فال نیک می‌گیریم و از اینکه فرزندان همدان، دیگر مجبور نیستند به استان‌های دیگر بروند، خوشحال هستیم، البته بیمارستان‌های همدان در خدمت دانشجویان این دانشگاه خواهند بود اما باید بیمارستانی مختص این دانشگاه احداث شود.

     دو استخر برای فرهنگیان همدان آماده افتتاح است

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه با تأکید بر تلاش برای اصلاح لایحه بودجه، گفت: امیدوارم همه از این فرصت باقی‌مانده تا نهایی شدن بودجه استفاده کنیم و بتوانیم برای استان گام‌های بلندی برداریم.

حمیدرضا حاجی‌بابایی تصریح کرد: مدت زمان زیادی است که ساخت دو استخر ویژه خانم‌ها و آقایان فرهنگی در همدان در نظر گرفته شده و نیاز به اقدامات جزئی داخلی دارد تا قابل استفاده باشد، پس انتظار می‌رود مسؤولان ذی‌ربط در این راستا هماهنگی‌های لازم را انجام دهند تا در آینده‌ای نزدیک افتتاح شوند چراکه در غیر این صورت به نظر می‌رسد ساختمان این استخرها دچار استهلاک شده و مجبور شویم از نو آن‌ها را بسازیم!

وی در ادامه با بیان اینکه فامنین یکی از شهرستان‌هایی است که پیشرفت‌های بسیاری طی این سال‌ها داشته‌، اذعان کرد: برای خدماتی که جمهوری اسلامی به شهرستان‌ها ارائه کرده باید آن‌ها را با چند سال گذشته مقایسه کرد تا ببینیم خدمات نظام چه میزان بوده‌است.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: ازآنجایی‌که بیشترین درصد اشتغال در دو شهرستان کبودراهنگ و فامنین در حوزه کشاورزی است، سازمان جهاد کشاورزی باید در راستای ارائه الگوی کشت صحیح گام برداشته و راهنمای کشاورزان در این زمینه باشد تا شاهد بیشترین بهره‌وری و رشد باشیم.

     نگاه مدیران در سند راهبردی برنامه‌محور است

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان همدان نیز با اشاره به عملکرد 9 ماهه دستگاه‌های اجرایی استان بر اساس سند راهبردی، اظهار کرد: اداره کل میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری 41 پروژه داشته که درصدهای مختلفی بین 130 تا 30 الی 65 درصد از پیشرفت را در بخش‌های مختلف آن شاهد هستیم.

سید اسکندر صیدایی گفت: دانشگاه علوم پزشکی 14 پروژه در سند راهبردی داشته، شرکت شهرک‌های صنعتی نیز متولی اجرای 17 پروژه بوده و درنهایت شرکت آب منطقه‌ای نیز متولی 10 پروژه بوده که به ظاهر مقدمات موافقت با پتروشیمی هگمتانه نیز انجام شده‌است.

وی با تأکید بر اینکه در سند راهبردی نگاه مدیران برنامه‌محور است، ابراز کرد: در کل سهمیه اشتغال استان، 19 هزار و 200 نفر و طی 9 ماهه سال جاری 14 هزار و 900 نفر بوده که 18 هزار و 151 نفر یعنی حدود 126 درصد تحقق یافته‌است.

     همه روستاهای بالای 320 خانوار دارای طرح هادی هستند

فرماندار شهرستان فامنین نیز در این جلسه با ارائه گزارشی از عملکرد این شهرستان، یادآوری کرد: این شهرستان دارای یک هزار و 278 کیلومتر مربع مساحت است که 3.4 سهم استان را شامل می‌شود و دو بخش، چهار دهستان و 64 روستای دارای سکنه دارد.

سید مجید شماعی با اشاره به جمعیت 39 هزار نفره شهرستان فامنین، افزود: بر اساس بندهای مختلف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، به‌صورت میانگین برای 657 نفر ایجاد اشتغال شده و ناظر به بند یک، اقداماتی از قبیل ایجاد بارانداز، گلخانه، آبخیزداری، مجتمع‌های فرهنگی و هنری و اجرای طرح هادی در همه روستاهای بالای 20 خانوار انجام شده‌است.

وی در پایان سخنان خود با تأکید بر اینکه شهرستان فامنین موظف به ارسال گزارش پروژه‌های این شهرستان طی هر 15 روز یکبار به وزارت کشور است، تصریح کرد: خوشبختانه شاهد اقدامات خوبی در راستای اجرای طرح جهان‌آباد، ارائه تسهیلات اشتغال روستایی و آبیاری تحت فشار اراضی کشاورزی بوده‌ایم.

شناسه خبر 16789