شناسه خبر:35234
1399/10/23 10:06:38
سرپرست معاونت بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان همدان:

کمبود کالای اساسی در استان نداریم

سپهرغرب، گروه خبر - طاهره ترابی‌مهوش: سرپرست معاونت بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان همدان گفت: کمبود کالای اساسی در استان نداریم.

در نشست سرپرست معاونت بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان همدان که به‌صورت برخط و با حضور خبرنگاران برگزار شد، آقایار فراشی با اشاره به اولویت‌های کاری این معاونت به تعدادی از سؤالات خبرنگاران پاسخ داد که در ادامه می‌خوانید:

*دریافت مجوز نخستین پایانه صادراتی استان

سرپرست معاونت بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان همدان با بیان اینکه استان همدان مجوز نخستین پایانه صادراتی استان را از سازمان توسعه تجارت کشور دریافت کرده است گفت: سی‌ام دی‌ماه نیز استان همدان میزبان نخستین میز تخصصی کیف و کفش کشور با حضور سرآمدان این صنعت همچون استان‌های آذربایجان شرقی، تهران، اصفهان، قم، خراسان رضوی و سازمان توسعه تجارت کشور خواهد بود.

آقایارفراشی با اشاره به آمار حوزه صادارات استان در بخش‌های مختلف گفت: طی نه ماهه نخست سالجاری ارزش صادرات استان چیزی حدود 100 میلیون دلار بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته شاهد رشد 14 درصدی بودیم.

وی با تاکید براینکه ارزش حوزه واردات محصول نیز چیزی حدود 14 و نیم میلیون دلار بوده است اذعان کرد: این رقم نیز نسبت به مدت مشابه درسال گذشته چیزی حدود 47 درصد کاهش را نشان می‌دهد.

فراشی با اشاره به عمده کالاهای وارداتی به استان همدان خاطر نشان کرد: چیزی حدود یک درصد واردات به کالاهای مصرفی به استان اختصاص یافته است.

وی با تاکید براینکه 11 میلیون دلار از کالاها وارداتی واسطه‌ای بوده اند اذعان کرد: چیزی حدود 23 درصد واردات نیز به حوزه تولید مرتبط است.

     تراز تجاری استان مثبت است

سرپرست معاونت بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان همدان با اشاره به اینکه آمار ارائه‌شده درعرصه واردات کالا خوشبختانه بیانگر آن است که بخش اعظمی از آن به حوزه سرمایه‌گذاری و تولید اختصاص دارد اظهارکرد: خوشبختانه تراز تجاری استان نیز با چیزی حدود 83 میلیون دلار مثبت قلمداد می‌شود.

وی مجموعه مبادلات تجاری استان را چیزی حدود 112 و نیم میلیون دلار اعلام کرد و گفت: چیزی حدود 19 میلیون دلار از صادارات استان در بخش صنعت محقق شده است.

فراشی با تاکید براینکه متاسفانه در بخش صنعت شاهد کاهش میزان صادارت بودیم عنوان کرد: عمده صادرات استان دراین بخش شامل کلنیگر خاکستری، شیرخشک صنعتی، موتور کولر آبی می‌شود.

وی با اشاره به مقاصد صادراتی حوزه صنعت ابراز کرد: کشورهای همچون کانادا، انگلستان، نروژ، هلند، ایتالیا، کنیا، روسیه، بلاروس،استرالیا، چین، هند، ترکیه، ترکمنستان، ارمنستان، آذربایجان،پاکستان، افغانستان، بحرین،سوریه، امارات،عمان، کویت و عراق عمده مقاصد صادراتی حوزه صنعت استان هستند.

فراشی با بیان اینکه سهم بخش معدن از صادارت استان نیز چیزی حدود چهارونیم میلیون دلار بوده است عنوان کرد: به لحاظ درصدی نیز 4.7 درصد صادرات استان مختص این بخش بوده است.

سرپرست معاونت بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان همدان با تاکید براینکه عمده محصولات صادراتی در عرصه معادن استان مختص فروسلیس با ارزش صادراتی چیزی حدود چهارمیلیون و 659 هزار میلیون دلار بوده است عنوان کرد: مقاصد کالاهای معدنی استان نیز آلمان، هلند، روسیه، ارمنستان، بلغارستان، هند، ترکیه، روسیه، پاکستان، افغانستان، امارات و عراق بوده است.

وی افزود: مواد پتروشیمی نیز بیشترین سهم ( 56 درصد) صادارت استان را با ارزش صادراتی چیزی حدود 55 میلیون دلار به خود اختصاص داده است.

سرپرست معاونت بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان همدان با اشاره به اینکه میزان صادارت استان از نظر ارزش چیزی حدود 400 درصد رشد داشته است اذعان کرد: از جمله اقلام مهم صادراتی وازلین بهداشتی بوده است که رقم قابل توجهی به کشورهای همچون روسیه، بلاروس، ارمنستان،پاکستان، سوریه، عراق، عمان و عراق و غیره از این قلم صادر شده است.

فراشی با بیان اینکه در بخش کشاورزی نیز میزان صادارت استان 19 میلیون و 650 میلیون دلار بوده است عنوان کرد: این رقم حدود 19.5 درصد صادرات استان را شامل می‌شود.

      صادرات حدود 170 هزار دلاری بخش صنایع دستی

وی با تاکید براینکه عمده محصولات کشاورز صادرشده از استان شامل کشمش تیزابی، کشمش انگوری بوده که به کشورهای همچون انگلستان، آلمان، نروژ، تریش، لهستان، لیتوانی، اوکراین، رومانی، بلاروس، روسیه،قزاقستان، مالزی، سریلانکا،ترکیه، امارات، بحرین، عمان، کویت،پاکستان، افغانستان و عراق صادر شده است اذعان کرد: در بخش صنایع دستی نیز چیزی حدود 170 هزار دلار صادرات داشتیم.

فراشی با تاکید براینکه در کل 116 قلم کالا به مقاصد عنوان‌شده از استان همدان طی 9 ماه گذشته صادارات داشتیم بیان کرد: خوشبختانه عمده کالاهای صادراتی محصولات تکمیل شده ( کامل)بوده‌اند.

وی با اشاره به مباحث حوزه فرش استان نیز گفت: دراستان همدان علاوه بر9 تعاونی فراگیر استانی 9 تعاونی فراگیر شهرستانی و یک اتحادیه استانی و دو اتحادیه صنفی دربخش فعال هستند.

فراشی با تاکید براینکه تعداد قالیبافان استان 45 هزار نفر است عنوان کرد: از این تعداد18 هزارو 349 نفر کارت قالیبافی دارند.

وی با اشاره به اینکه این معاونت به دنبل آن است که کلیه قالیبافان بتوانند کارت قالیبافی را دریافت کنند اذعان کرد: طی 9 ماه گذشته مساحت فرش بافته‌شده دراستان چیزی حدود 12 هزار متر بوده است.

سرپرست معاونت بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان همدان با اشاره به تعداد قالیبافان بیمه‌شده تامین‌اجتماعی دراستان گفت: 11 هزار و 130 نفر از بافندگان استان درحال حاضر از مزیت بیمه تامین اجتماعی برخوردار هستند.

     6صادرکننده فعال در حوزه فرش

فراشی با تاکید براینکه 6 صادرکننده در حوزه فرش استان مشغول به فعالیت هستند اذعان کرد: در تلاش هستیم برای فراهم کردن بستر بیمه برای سایر بافندگان از ظرفیت بیمه کشاورزان، روستاییان وعشایر استفاده کنیم لذا بافندگان فاقد بیمه می‌توانند برای بهره‌مندی ازاین فرصت به اداره فرش واقع در بلوار 15 فروردین مراجعه کنند.

وی با اشاره به اینکه درعرصه آموزش هرساله شاهد برگزاری تعداد بسیاری از دوره‌های آموزشی و نیز حضور در نمایشگاه‌ها بودیم اما امسال به علت بروز کرونا این امکان فراهم نشد و تنها پنج دوره آموزشی و پنج بازدید از نمایشگاه‌ها در دیگر استان‌ها انجام پذیرفت.

فراشی با اشاره به حوزه اصناف و بازرگانی داخلی استان نیز گفت: درحال حاضر علیرغم مشکلاتی که کرونا برای صنوف ایجاد کرده خوشبختانه دو هزار و757 نفر موفق به اخذ مجوز شده و دراین بخش مشغول به کار هستند.

وی با اشاره به اینکه 56 جلسه ستاد تنظیم بازار طی 9 ماه اخیر دراستان برگزار شدهف اذعان کرد: اعتبارات تبصره 18 ( رونق تولید) نیز چیزی حدود چهار میلیاردو 600 میلیون تومان بوده است.

سرپرست معاونت بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان همدان با اشاره به اینکه متاسفانه سامانه کارا بسته و اعتبار قابل‌توجهی در حوزه اعتبارات روستایی توزیع نشد اذعان کرد: با این وجود برای واحدهای متقاضی بر حسب نیاز اعتبارات خوبی پرداخت شد.

فراشی افزود: دربخش حمایت از اصناف در بحث کرونا سه هزارو 332واحد صنفی به بانک‌ها معرفی شدند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه سپهرغرب در عرصه حمایت از قالیبافان به ویژه در بخش تامین مواد اولیه گفت: مهمترین حمایت در این عرصه تلاش برای بهره‌مندی این قشر از بیمه بوده، البته درکناراین مهم اعطای تسهیلات از طریق کارگروه اشتغال نیز طی سال‌های اخیر مورد توجه قرار گرفته است.

فراشی با تاکید براینکه تلاش ما بر اعطای تسهیلات به صورت عادلانه دربین این قشر است اذعان کرد: در خصوص تامین مواد اولیه متاسفانه این مسئله تابع افزایش قیمت‌ها در سطح کشور است.

سرپرست معاونت بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان همدان افزود: البته این افزایش قیمت مواد اولیه دربخش‌های مختلف تولیدی حاکم بوده و مختص فرش دستباف نیست به‌طوریکه به زعم بنده درحال حاضر وضعیت قیمت مواد اولیه در فرش دستبافت از دیگر بخش‌های تولیدی به لحاظ قیمتی بهتر است.

سرپرست معاونت بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان همدان در پاسخ به سوالی درخصوص وضعیت انتخابات اتاق اصناف نیز گفت: نه تنها این انتخابات بلکه انتخابات بسیاری از اتحادیه‌ها به دلیل شرایط کرونا به تعویق افتاد و به محض بهتر شدن شرایط این مهم برگزار خواهد شد.

وی در پاسخ به سوال دیگر درخصوص ضعف بر نظارت قیمت کالاهای اساسی نیز گفت: گرچه این مهم در حیطه فعالیت این معاونت نیست اما آنچه مسلم است اینکه نمی‌توان محدودیت نیرو در این اداره کل را نادیده گرفت پس نمی‌توان انتظار داشت که بتوانیم با تعداد نیرو محدود نظارت کافی بر بازار داشته باشیم این مهم نیازمند همراهی مردم است.

فراشی در خصوص بالا بودن قیمت گوشت قرمز در همدان نسبت به دیگر استان‌ها نیز گفت: قیمت گوشت دراستان همدان گران نیست بلکه در شهر همدان مردم گوشت را با شرایط خاص مصرف می‌کنند مثلا حتما باید گوشت سردست و ران بوده و درعین حال عاری از هرگونه بخش اضافی باشد لذا این مهم یقینا در قیمت گوشت تاثیرگذار خواهد بود.

سرپرست معاونت بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان همدان افزود: البته این مهم در شهرستانها صدق نکرده و گوشت مخلوط با قیمت مناسب به فروش می‌رسد.

فراشی افزود: قیمت گوشت دراستان همدان با دیگراستان‌های همجوار همچون کرمانشاه، کردستان، لرستان و اراک برابری می‌کند.

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار سپهرغرب درخصوص وضعیت ذخیره‌سازی کالاهای اساسی در استان نیز گفت: خوشبختانه دراین بخش مشکلی وجود ندارد.

وی افزود: در بحث شکر که هم کالا مصرفی بوده و هم جزء مواد اولیه برخی واحدهای تولیدی است با بهره‌مندی از ظرفیت کارخانه قند هگمتانه هیچ مشکلی نداریم و به یقین می‌توان گفت شکر مورد نیاز دراستان تا پایان سال تامین شده و حتی برای سال آتی نیز پیش‌بینی نیاز را داشته‌ایم.

فراشی با اشاره به اینکه در بخش تامین برنج نیز مشکلی نداریم اذعان کرد: تنها مدت کوتاهی در بحث تامین روغن جامد با مشکل مواجه شدیم.

وی با تاکید برینکه این کمبود بر اثر مشکل در حمل روغن به کارخانجات ایجاد شده‌بود که مرتفع شد گفت: البته در تامین برخی روغن‌های خاص همچون روغن صاف که در قنادیها کاربرد دارد همچنان با مشکل مواجه‌ایم البته از آنجاییکه کارخانه این نوع روغن دراستان وجود ندارد در تلاش هستیم از طریق مکاتبه و پیگیری این محصول را از دیگر استان‌ها تامین کنیم به طوریکه رایزنی با کارخانه کشت و صنعت کرمانشاه در دستورکار قرار گرفته و به زودی با خرید این محصول از خارج از استان مشکل و کمبود رفع خواهد شد.

سرپرست معاونت بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان همدان در پاسخ به سوال دیگر این خبرنگار درباره تعامل این معاونت با اتاق بازرگانی نیز گفت: خوشبختانه از آنجاییکه این نهاد درعرصه توسعه تجارت نقش بسزایی را ایفا می‌کند پس یقینا ارتباط تنگاتنگی با این نهاد داشته و خواهیم داشت.

وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص بهره‌مندی از نقشه‌های جدید برای فرش همدان گفت: از آنجایی‌که فرش همدان تولید تجاری است و بیش از 90 درصد فرش‌های تولید شده در استان با مشخصات خاص( روستایی‌باف) خود صادر می‌شوند پس به دنبال آن هستیم تا این ویژگی‌ها را در محصولات بافندگان از طریق آموزش و تبلیغ نهادینه کنیم.

سرپرست معاونت بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان همدانخاطرنشان کرد: البته بخش اعظمی‌از صادرات فرش همدان از گمرک دیگر استان‌ها انجام می‌پذیرد که اگر این مهم در گمرک همدان انجام می‌پذیرفت یقینا در میزان صادرت استان نقش بسزایی داشت.

شناسه خبر 35234