طراحی راهبرد برای دستیابی به 54 میلیون تن حمل بار ریلی در سال 1404
جبارعلی ذاکری در جلسه کمیسیون عالی گراف حملونقل ریلی با اشاره به هدفگذاری راهآهن برای حمل ریلی 54 میلیون تن بار در سال 1404 اظهار کرد: دستیابی به این هدفگذاری نیازمند هماهنگی میان همه بخشهای راهآهن بهویژه معاونتها و مدیران میانی است.
وی، با اشاره به آماده به کار بودن بیش از 570 لکوموتیو باری در ابتدای سال جاری، دستیابی به هدف 54 میلیون تنی در سال جاری را عملیاتی دانست و افزود: رقم اعلامشده بهطور کامل عملیاتی است.
معاون وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: ملاک عملکرد مدیران مناطق و ستاد، تحقق حمل بار برنامهای در شبکه ریلی کشور است که با توجه به بهبود وضعیت لکوموتیوهای آماده بهکار در شبکه ریلی کشور، هیچ عذری درباره کاهش احتمالی آمار حمل پذیرفته نخواهد بود.
*لزوم رکوردشکنی در حمل بار ریلی بینالمللی
ذاکری با تقدیر از عملکرد راهآهن خراسان بهدلیل رشد قابل توجه حمل بار بینالمللی در بازه زمانی یکساله گفت: اهمیت دو منطقه خراسان و هرمزگان بهدلیل نقشآفرینی در حمل بار بینالمللی بسیار بالا بوده و رشد حمل بار ریلی در این دو منطقه نقش پررنگی در دستیابی به برنامه هدفگذاری شده حمل هشت میلیون تن بار بینالمللی ترانزیتی ایفا میکند.
وی با اشاره به محور بودن حمل بار در شبکه ریلی ایران و اهمیت همکاری با شرکتهای فورواردری برای افزایش حجم حمل بار در بخشهای داخلی و بینالمللی، خواستار فعال شدن مدیران کل راهآهن در زمینه جذب بار و کمک به شرکتهای مذکور شد.
*افزایش قطارهای پرسرعت مسیر تهران-مشهد از ابتدای تابستان
وی بر اساس بررسیهای انجامشده و با اشاره به اهمیت قطار تهران-مشهد بهعنوان نماد قطارهای مسافری راهآهن جمهوری اسلامی ایران، زمان اجرای طرح افزایش تعداد قطارهای با سرعت 160 کیلومتر بر ساعت در این خط را از ابتدای تابستان اعلام کرد.
وی در جریان بررسی آمار توقفهای ایستگاهی قطارها، خواستار بررسی دقیق دلایل توقف مازاد بر استاندارد قطارها در ایستگاههای راهآهن شد.
مدیرعامل راهآهن در بخش دیگری از سخنان خود با استقبال از تعویض سوزنهای قدیمی با سوزنهای بتنی جدید، بر لزوم افزایش سرعت قطارهای مسافری تهران-مشهد به 160 کیلومتر در ساعت تأکید کرد و خواستار کاهش زمان سیر این قطار به 6 تا 8 ساعت شد.