شناسه خبر:53383
1400/12/21 09:45:26
رئیس پلیس راهور شهرستان در خصوص ترافیک محوطه بین‌النهرین خطاب به مدیریت شهری گفت؛

مختل شدن امنیت و آرامش محله بین‌النهرین در نبود پارکینگ

سپهرغرب، گروه شهر - طاهره ترابی‌مهوش: رئیس پلیس راهور شهرستان همدان خطاب به مدیریت شهری همدان گفت: برای حل مشکل ترافیکی محوطه‌هایی همچون بین‌النهرین، راهکاری پیش روی پلیس راهور نیست.

چهارم خردادماه سال 96 بود که فرماندار وقت همدان در نشست شورای هماهنگی ترافیک شهرستان همدان با بیان اینکه خیابان پاستور از میدان آرامگاه بوعلی به سمت چهارراه پاستور یک‌طرفه می‌شود، اضافه کرد: با توجه به بررسی و کارشناسی به‌عمل‌آمده و بازخورد مثبت اجرای موقت طرح، از ششم خردادماه این طرح به‌طور دائم در تمام ساعات شبانه‌روز به اجرا درمی‌آید.

علی تعالی عنوان کرد: بررسی عملکرد کوچه‌های منشعب از این خیابان و خیابان‌های مجاور طرح نیز در دستور کار شورای ترافیک قرار دارد تا تطابق ترافیکی لازم در این خصوص انجام شود.

وی خواستار اطلاع‌رسانی و اجرای الزامات حاشیه‌ای این طرح توسط شهرداری با هماهنگی پلیس راهور شد و افزود: جانمایی و تعیین مسیر تردد خطوط حمل‌ونقل عمومی نیز در این طرح باید انجام پذیرد.

حال آنکه در همان مقطع زمانی رئیس کمیسیون خدمات شهری و حمل‌و‌نقل ترافیک شورای اسلامی شهر همدان نیز با اشاره به اینکه طرح یک‌طرفه شدن خیابان پاستور به شکلی توسط مشاور، مطالعه شده که جوانب کار را به‌صورت کامل نسنجیده است گفت: با توجه به اینکه مشاور در طول روز از تعداد خودرو‌های ورودی و خروجی آماربرداری نکرده بود، قطعاً مشکلاتی برای اجرای این طرح به وجود می‌آمد.

کامران گردان عنوان کرد: ازجمله مشکلات این بود که مجبور بودیم بار ترافیکی خیابان‌های هنرستان، کمال‌آباد، شکریه و غیره را از میدان آرامگاه به سمت میدان جهاد منتقل کنیم که این مشکل را حل نمی‌کند.

وی تصریح کرد: مشکل دوم اتوبوس‌های خطی بودند که از این خیابان عبور می‌کردند که در صورت بستن خیابان پاستور باید خط‌‌های جدیدی تعریف کنیم.

وی افزود: مشکل سوم به قطع کردن خطوط عبوری میدان آرامگاه برمی‌گشت که باعث ایجاد مشکلات زیادی در خیابان پاستور می‌شود.

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک همدان خاطرنشان کرد: طرح یک‌طرفه کردن خیابان پاستور مشکل را حل نمی‌کند بلکه باعث ایجاد گره‌های ترافیکی بیشتری در این نقطه می‌شود.

گردان گفت: اگر بتوان برای حل مشکل، سه لاین از خیابان پاستور را به مسیر رفت و یک لاین را به مسیر برگشت اختصاص داد مشکل ترافیکی خیابان پاستور حل خواهد شد.

اما حال با گذشت بیش از چهار سال از اجرایی این شدن این طرح، ترافیک سرسام‌آور که در کلیه ساعات روز گریبانگیر اهالی و کسبه محله پرتردد بین‌النهرین به‌ویژه مسیر عبوری روبروی مسجد شریف‌الملک و خیابان عزیریان شده است به‌نحوی‌که به اذعان اهالی هر روز بر سر پارک و تردد خودروهای بی‌شمار شاهد جر و بحث و حتی دعوا، زدوخورد بین رانندگان و حتی ساکنان محل با رانندگان خودروهای عبوری و پارک‌شده هستند.

بر این اساس با توجه به اهمیت موضوع برآن شدیم تا در گفت‌و‌گو با اهالی و کسبه، سرهنگ فرخ جمالی؛ رئیس پلیس راهور شهرستان همدان و محمود مسگریان؛ رئیس شورای اسلامی شهر همدان به بررسی این موضوع بپردازیم که در ادامه می‌خوانید:

یکی از اهالی با اشاره به اینکه آسایش زندگی ما طی چند سال گذشته مختل شده است، گفت: منزل ما در یکی از آپارتمان‌های خیابان عزیزیان است اما در ساعاتی از روز جرأت تردد در این معبر را به دلیل حجم بالای ترافیکی و جر و بحث‌هایی که رانندگان باهم می‌کنند را نداریم.

این خانم جوان که در حال خرید از سوپرمارکت برگ سبز بود گفت: فقط بین ساعت 11 تا 12 که این خیابان کمی خلوت‌تر است امکان تردد در این معبر به همراه فرزند کوچکم را دارم چراکه هر آن ممکن است دستش را از دستم بیرون بکشد و در خیابان بدود.

وی با اشاره به اینکه تا درب منزل را باز می‌کنیم این خودروهای شخصی هستند که در فاصله نیم متری و حتی کمتر جلوی درب پارک شده‌اند اذعان کرد: امکان لحظه‌ای باز کردن درب و پنجره وجود ندارد زیرا آلودگی هوا و آلودگی صوتی بر اثر عبور و مرور خودروها و جر و بحث رانندگان برای جای خالی پارک و یا از پارک خارج شدن امانمان را بریده است.

دیگر کاسب محوطه بین‌النهرین که در حوزه دوربین‌های مداربسته و لوازم الکترونیکی مشغول به کار است نیز گفت: طی چند سال گذشته با بسته شدن خیایان پاستور کلیه حجم ترفیک مناطقی همچون پیچ زندان، سعیدیه و غیره که مقصدشان میدان آرامگاه است به یک معبر باریک واقع در جلوی درب ورودی مسجد شریف الملک منتقل است.

آقای ترابی با تأکید بر اینکه هر روز شاهد نزاع و درگیری بین رانندگان در این محوطه هستیم تشریح کرد: افراد برای کوتاه‌تر شدن مسیر به جای رفتن به میدان دانشگاه اغلب کوتاه‌ترین مسیر را برای رسیدن به میدان آرامگاه از کوچه‌پس‌کوچه‌های محوطه بین‌النهرین انتخاب می‌کنند.

رضایی دیگر کاسب با سابقه محوطه بین‌النهرین که در عرصه فروش مایحتاج روزانه و خوار و بار فروشی مشغول به کار است گفت: ترافیک منطقه و جر و بحث رانندگان بر سر تردد و تنگنای مسیر عبوری جلوی درب مسجد، امانمان را بریده است.

وی با تأکید براینکه تردد بی‌محابای خودروها در این معبر تنگ روزانه چندین مورد تصادف و در پی آن نزاع و درگیری را به‌دنبال دارد خاطرنشان کرد: متأسفانه افرادی که با فرزندان خود به خرید می‌آیند به دلیل تردد زیاد خودروها در این معبر تنگ و خطرات احتمالی دیگر رغبتی به خرید از کسبه محل ندارند و این مهم بر درآمد ما اثر منفی داشته است.

این کاسب جوان با تأکید بر اینکه آلودگی هوا و دود خودروها همه بر روی اجناس می‌نشیند و زحمت ما را دوچندان کرده است گفت: با توجه به قرار گرفتن چند اداره خدمات‌رسان در اطراف میدان آرامگاه هر روز شاهد این حجم از ترافیک هستیم.

در ادامه پیرمردی که گویا از اهالی محل بود و با در دست داشتن یک لیوان شیر داغ که از آقای مرادی لبنیاتی معروف محل خریده و جلوی درب سوپر مارکت آقای رضایی در حال خوردن بود نیز گفت: خانم شرایط را خودت که می‌بینی امکان تردد برای من پیرمرد در این معبر با حضور چند خودرو به هیچ وجه وجود ندارد.

این مرد سالخورده بااشاره به اینکه هرآن ممکن است در پی بی‌توجهی رانندگانی که در حال جر و بحث کردن هستند و توجهی به جلو ندارند به زیر ماشین بروم تشریح کرد: نمی‌دانم چه کسی یک‌طرفه شدن پاستور و بدبخت شدن اهالی محل را زیر بار ترافیکی داد.

در ادامه رئیس شورای اسلامی شهر همدان نیز با تأیید مشکل ترافیک این محله پرتردد گفت: با یک‌طرفه شدن خیابان پاستور نزدیک‌ترین راه برگشت رانندگان به سمت آرامگاه بوعلی سینا همین معبر است یعنی هیج راننده‌ای راه را بر خود دور نمی‌کند که از پیچ زندان به سمت میدان دانشگاه رفته و سپس از آن طریق با طی کردن خیابان بوعلی وارد میدان آرامگاه شده، خیابان میرزاده عشقی را به سمت چهاراه شریعتی پایین برود و از آن طریق به سمت آرامگاه حرکت کند.

محمود مسگریان با تأکید بر اینکه متأسفانه این ترافیک در بافت مرکز شهر آزاردهنده شده است عنوان کرد: در حال حاضر حتی خیابان‌های اصلی شهر نیز مشکل ترافیک و توقف خودرو‌های شخصی در معبر دارند.

وی با تأکید بر اینکه این موضوع باید در شورای ترافیک مطرح شود تا بتوان برای آن فکری اساسی کرد گفت: شورا نیز این مهم را جزء برنامه کاری کمیسیون حمل‌ونقل و امور زیربنایی قرار خواهد داد تا با کمک کارشناسان حوزه ترافیک و پلیس راهور راه حل درستی برای آن اندیشیده شو زیرا دراین گونه موارد تصمیم درست گرفتن، کاری بس دشوار است.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی شهرستان همدان نیز با اشاره به اینکه برای پلیس راهور در معابر این‌چنینی به لحاظ ترافیکی که یک نمونه آن محوطه بین‌النهرین و کوچه‌های منشعب از آن است مشکلات عدیده‌ای دارد گفت: نمونه دیگر این معضلات ترافیکی را در محوطه‌های کولانج، حمام قلعه و سریخچال شاهد هستیم.

سرهنگ فرخ جمالی با تأکید بر اینکه در خصوص محوطه بین‌النهرین چون که چند معبر اصلی از آنجا منشعب می‌شود و در عین حال خیابان پاستور نیز یک‌طرفه شده و برخی رانندگان به ناچار مسیر خود را برای رسیدن به آرامگاه از کوچه‌های فرعی انتخاب می‌کنند تصریح کرد: از طرفی مردم برای دسترسی به مراکز خدماتی و بازار مجبورند خودروی خود را در محوطه‌ها و کوچه‌ها پارک کنند که این مهم مشکلات بسیاری برای ساکنان این محله‌ها و عابران پیاده ایجاد کرده است.

وی با اشاره به اینکه عامل اصلی که می‌تواند راهگشا باشد ایجاد پارکینگ است اذعان کرد: متأسفانه در این محوطه‌ها هیچ فضایی برای پارک خودرو علی‌رغم نیاز وجود ندارد.

رئیس پلیس راهور شهرستان همدان با بیان اینکه ما به‌عنوان پلیس نیز به‌جز یک‌طرفه کردن برخی از مسیر‌ها که آن هم تنها تسهیل‌کننده عبور خواهد بود چاره‌ای نداریم افزود: با هیچ ترفند مهندسی ترافیکی هم نمی‌توان در این گونه مناطق بار ترافیکی را کاهش داد زیرا پارک خودروها در اینگونه مناطق از روی ناچاری است.

سرهنگ جمالی با تأکید بر اینکه ما به‌عنوان پلیس راهور که نمی‌توانیم همه کوچه و خیابان‌ها را با تابلو پارک ممنوع مسدود کنیم اذعان کرد: حتی در صورت تابلو زدن این توان اجرایی وجود ندارد که بتوانیم با توجه به حجم و بار ترافیکی همه تخلف‌ها را ثبت کرده و یا بعضاً نسبت به حمل با جرثقیل خودرو‌ها اقدام کنیم.

وی با اشاره به اینکه در زمان آقای صوفی شهردار وقت؛ قرار بود پارکینگ طبقاتی از نوع چرخ و فلکی موقت در محوطه پارک این منطقه (بین‌النهرین) استقرار پیدا کند که با رفتن وی این طرح نیز مسکوت ماند اذعان کرد: امیدوارم شورا و شهرداری هرچه سریع‌تر به‌دنبال اجرای این طرح برآیند.

این مقام ارشد پلیس راهور شهرستان همدان با تأکید بر اینکه هیچ راهکاری پیش روی پلیس راهور برای حل مشکل ترافیکی محوطه بین‌النهرین وجود ندارد گفت: تنها راه، استقرار پارکینگ در این‌گونه مناطق است زیرا امکان انتقال این حجم از خودرو به دیگر معابر امکان‌پذیر نیست و تنها کاری که در توان ماست تسهیل درعبور است.

سرهنگ جمالی با تأکید بر اینکه وجود دستگاه، ارگان‌ها و ادارات خدمات‌رسان که ازجمله آن شهرداری ستاد، دفاتر بیمه و غیره هستند روزانه به‌ویژه صبح‌ها بر بار ترافیکی این گونه محوطه‌ها می‌افزایند تشریح کرد: شرایط در ساعاتی از روز به‌قدری بغرنج می‌شود که حتی در ایستگاه تاکسی نیز شاهد پارک خودروی شخصی هستیم.

وی افزود: با توجه به افزایش تعداد خودرو، در صورت عدم تعریف پارکینگ در نقاط مختلف شهر با مشکل اساسی حتی در مسیر عبور خودرو مواجه خواهیم شد.

مع‌الوصف با توجه به آنچه گفته شد گویا با توجه به حجم خودرو و نیز تنگنای معابر شهری رینگ مرکزی شهر همدان، پلیس راهور از ارائه طرح ترافیکی برای محلاتی همچون بین‌النهرین عاجز مانده و حتی چاره‌ای پیش روی خود نمی‌بیند و تنها راه حل را استقرار پارکینگ قلمداد می‌کند. پس انتظار می‌رود شهرداری و شورا به جای اینکه منتظر طرح مسئله از سوی شهروندان و رسانه باشند کمی جدی‌تر به مسائل روز شهر پرداخته و برای بدیهی‌ترین مشکلات پیش روی شهروندان با اجرای پروژه‌های درست راه چاره‌ای بیندیشند.

شناسه خبر 53383