شناسه خبر:54756
1401/2/8 08:59:47
باغ موزه دفاع مقدس همدان در نوروز خوش درخشید

بازدید بیش از 27 هزار نفر از باغ موزه دفاع مقدس

سپهرغرب، گروه خبر - سمیرا گمار: مسئول عقیدتی سیاسی اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس همدان گفت: خوشبختانه 27 هزار و 534 نفر در ایام عید از این مرکز بازدید کردند، اگرچه این آمار در گزارش‌های اداره کل میراث فرهنگی موجود نیست!

روز گذشته ستاد اجرایی خدمات سفر استان همدان با حضور استاندار، دادستان و جمعی از فرمانداران، مقامات نظامی و انتظامی و مدیران دستگاه‌های اجرایی در سالن اجتماعات استانداری برگزار شد.

باغ موزه همدان یک گنجینه ارزشمند فرهنگی است

استاندار همدان با ابراز قدردانی از کلیه دستگاه‌های خدمات‌رسان، امدادی، نظامی، انتظامی و دستگاه‌های اجرایی در ارائه خدمت به مسافران و گردشگران در ایام نوروز، بیان کرد: با تلاش شبانه‌روزی همه شما شاهد حضور پرنشاط مسافران نوروزی در همدان بودیم و از این بابت خدا را شاکریم که بعد از دو سال که همه گرفتار بیماری کرونا بودند توفیق خدمت‌رسانی به مردم شریف حاصل شد.

علیرضا قاسمی فرزاد خاطرنشان کرد: کلیه اقدامات صورت گرفته از طریق سامانه‌ای واحد توسط وزیر کشور رصد و ارزیابی می‌شد که چندین مرتبه استان همدان مورد لطف وزیر قرار گرفت که آن را هم مدیون تلاش شما خدمتگزاران مردم هستیم.

وی در ادامه تصریح کرد: خوشبختانه در ایام عید نوروز شاهد بازگشایی غار علیصدر بعد از دو سال بودیم که استقبال خیلی خوبی هم از آن شده و نه تنها در صدر آمار بازدید از مراکز گردشگری قرار گرفت که شور و شعف خاصی نیز در دل مردم علیصدر که اقتصاد و معیشتشان از این طریق بود، ایجاد کرد.

استاندار همدان باغ موزه دفاع مقدس را گنجینه ارزشمند فرهنگی استان خواند و به مالمیر تذکر داد: باید در معرفی این مرکز بزرگ فرهنگی و دینی تلاش کرده، در نصب تابلوهای راهنمای گردشگر در اسرع وقت همت نموده و تبلیغات این بخش را رونق بخشید. آمار 27 هزار نفری بازدید از این مرکز قابل چشم پوشی نیست!

قاسمی فرزاد اقتصاد معطوف به گردشگری را در کنار اقتصاد کشاورزی، صنعت و خدمات مهم و اثرگذار خواند و گفت: باید استان از این فرصت با جاذبه‌هایی که دارد استفاده کند و اقتصاد و اشتغال را رونق بخشید؛ برای این مهم نیاز است همه متولیان امر پای کار باشند.

وی در ادامه با گرامیداشت روز قدس، از مردم شریف همدان برای حضور در مراسم‌های سیاسی و مذهبی به ویژه نماز جمعه، لیالی قدر، نماز باران و... تقدیر کرده، آنان را مومن و متقی خواند و گفت: مردم با حضور در راهپیمایی روز قدس نیز ثابت خواهند کرد تا ریشه‌کن کردن رژیم منحوس صهیونیستی در صحنه کارزار خواهند بود.

این مقام مسئول در خاتمه سخنان خود بر لزوم آمادگی در تعطیلات عید فطر نیز تاکید کرد، یاد و خاطره شهدای سلامت و همه کسانی که منجر به فائق آمدن بر بیماری کرونا و مهار بیماری شدند را گرامی داشت.

توجه به تأمین کلاهای اساسی برای تعطیلات عید فطر

دادستان همدان نیز در این جلسه با بیان اینکه جاده علیصدر و لالجین نیازمند اقدام جدی و فوری اصلاح است از این مسیرها با عنوان قتلگاه یاد کرد و ساماندهی با فوریت آن را خواستار شد.

حسن خانجانی با اشاره به پیش‌رو بودن تعطیلات عید فطر و حضور مسافران و گردشگران اظهار کرد: تامین اقلام اساسی به ویژه نان مساله مهمی است که باید پیگیری شود تا مشکلی در این زمینه برای کسی پیش نیاید.

وی از مکاتبه با اتاق اصناف و دستگاه‌های ذی‌ربط در این خصوص خبر داد و بر آمادگی کامل میزبانی از مسافران عید فطر تاکید کرد.

یک نفر هم در تعطیلات مرخصی نگرفت

معاون عملیات فرماندهی انتظامی استان همدان نیز با بیان اینکه در ایام تعطیلات عید نوروز بیش از 12هزار نفر در استان اسکان داشتند، بیان کرد: وقتی تردد در استان زیاد باشد تخلفات هم زیاد می‌شود، اما خوشبختانه امسال شاهد کاهش جرایم در استان بودیم و از این بابت از همه کسانی که شبانه‌روزی تلاش کردند، قدردانیم.

سرهنگ حمیدرضا سعید‌زاده با اشاره به کارنامه درخشان نیروی انتظامی در تعطبلات نوروز، خاطرنشان کرد: بیش از 6000 هزار نفر در نیروی انتظامی برای تعطیلات آرام و بی دردسر تلاش کردند، مفتخرم اعلام کنم در پلیس راه یک نفر از فررندان شما در تعطیلات به مرخصی نرفتند و همه برای برقراری امنیت پایدار آماده باش کامل بودند.

وی با اشاره به نظرسنجی‌های صورت گرفته نیز اذعان کرد: 62 درصد از شهروندان از عملکرد پلیس در تعطیلات راضی بوده اند و 6 هزار زنگ‌خور فوریت‌های پلیس در طول مدت تعطیلات داشته‌ایم که پلیس برای همه تماس‌ها در محل امدادخواهی حاضر شده و خدمت‌رسانی کرده است.

وی در پایان تصریح کرد: تمایز امسال با سال گذشته در این است که امسال پلیس برای همه تصادفات کروکی کشید، که پیش‌تر این گونه نبود. از همه کسانی که با جان و دل در این ایام خدمت رسانی کردند ممنونیم.

فرصتی که سوخت شد

فرماندار شهرستان بهار نیز در این جلسه اظهار کرد: برنامه ما برای تعطیلات عید نوروز این بود که نزدیکی شهرستان بهار به همدان فرصتی برای این شهرستان باشد اما این اتفاق نیفتاد و طراحی مسیرها برای دعوت مسافرانی که از استان همدان عبور کرده و به سمت استان‌های دیگر می‌روند ناموفق ماند.

روح‌الله نباتی با ابراز ناخرسندی از اقدامات اداره میراث فرهنگی شهرستان بهار عملکرد این دستگاه را ضعیف خواند و گفت: ما نتوانستیم مسافرانی که به همدان می‌آیند را علیرغم مسافت کم شهرستان بهار با مرکز به این شهر جلب کنیم و در واقع هیچ برنامه‌ای از جانب میراث برای این امر صورت نگرفت.

شهرجهانی تابلو ندارد!

وی در ادامه افزود: مساله بعدی شهر جهانی سفال «لالجین» است که علی‌رغم شهرت جهانی هنوز یک تابلوی در خور برای معرفی ندارد و برای گردشگران سوال بود که لالجین بالاخره کجاست؟!

فرماندار شهرستان بهار در پایان از اجرای برنامه‌های نورزوگاه‌ها گلایه کرده و گفت: در برخی موارد شاهد اجرای برنامه‌هایی بودیم که سنخیت فرهنگی با این شهرستان نداشت بنده از ارشادهم سوال کردم که آیا نظارتی صورت می‌گیرد. انتظار داریم این مساله هم جدی‌تر دیده شود و در محتوای این برنامه‌های بومی و محلی نیز دقت نظر صورت گیرد.

رشد محسوس استقبال از مراکز دارای مجوز نسبت به سال‌های قبل

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان نیز با اشاره به اقدامات صورت گرفته در ایام عید نوروز، عنوان کرد: انجام 15هزار و 251 بازرسی قبل از فرارسیدن عید و در طول عید نوروز توسط دستگاه‌های مختلف، حضور 800 نفر روز راهنمای گردشگری در مناطق مختلف، اجرای 400 مکان برنامه در قالب نوروزگاه با محتوای بومی و محلی، بازدید از 15 موزه و ارائه 100هزار نسخه محصولات فرهنگی شامل نقشه راهنمای استان از جمله اقدامات صورت گرفته بوده است.

علی مالمیر با اشاره به انجام بیش از سه هزار نظرسنجی از مسافران و گردشگران در طول ایام نورز، افزود: 23 هزار و 500 نفر شب اقامت در استان داشتیم که 9 هزار نفر اقامت عادی داشته و 14 هزار 500 نفر نیز اقامت اضطراری در نظر گرفته بودیم که خوشختانه به آن نیازی نشد.

وی تصریح کرد: ایجاد 14 بازارچه سوغات و صنایع دستی با فروش 5 میلیارد و 500 تومان، بازگشایی غارعلیصدر و آمادگی 118 جایگاه سوخت در استان از دیگر اقدامات مهمی است که در ایام عید با تلاش و توجه متولیان امر به ویژه استاندار صورت گرفت.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان با تاکید بر رشد محسوس استقبال از مراکز دارای مجوز نسبت به سال‌های قبل در تعطیلات عید نوروز، گفت: غار علیصدر، آرامگاه بوعلی سینا، آرامگاه باباطاهر و تپه هگمتانه به ترتیب بیشترین بلیت فروشی و آمار بازدید را به خود اختصاص دادند.

مالمیر گفت: در ایام نوروز 47 درصد مسافران و گردشگران برای تفریح و 41 درصد برای دیدار اقوام به همدان آمده بودند که 37 درصد در هتل‌ها و مهمانسراها، 23 درصد در منزل اقوام و 18 درصد در مدارس اقامت داشته اند. ضمن اینکه 81 درصد با وسیله نقلیه شخصی در استان تردد داشتند.

وی اعلام کرد: انتشار 3 هزار مورد عکس، 200 خبر، 100 کلیپ، 50 گزارش تصویری در صدا و سیمای ملی و استانی و 40 برنامه ویژه در شبکه العالم از اقدامات فرهنگی و رسانه ای صورت گرفته در ایام نوروز بود.

همه ظرفیت‌های اقامتی استان برای عید فطر تکمیل شده

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان در پایان با اشاره به آمادگی استان برای تعطیلات عید فطر، اذعان کرد: خوشبختانه همه ظرفیت‌های اقامتی استان برای عید فطر تکمیل شده و آمارها نشان می‌دهد میزبان گردشگران و مسافران بسیاری در این ایام خواهیم بود.

لزوم تقویت تبلیغات برای باغ موزه

مسئول عقیدتی سیاسی اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس همدان نیز در این جلسه با تذکر به مالمیر به جهت عدم ذکر آمار بازدیدی باغ موزه تشریح کرد: در جلسه قبل نیز هیچ آماری از این مرکز در گزارش‌هایتان نبود، اما بنده اعلام می‌کنم خوشبختانه 27 هزار و 534 نفر در ایام عید از این مرکز بازدید کردند.

خسرو زند ادامه داد: بازدیدها به صورت کاروان‌های راهیان نور و دسته جمعی صورت گرفته و از 25 اسفند تا 13 فروردین از صبح تا شب بدون وقفه و حتی در روزهای تعطیل ادامه داشت.

وی با اشاره به بازدید روزانه 1500 نفر از این مرکز از هماهنگی بازدید برای تعطیلات عید فطر خبر داد و گفت: رایزنی با 5 استان صورت گرفته و باغ موزه دفاع مقدس همدان میزبان مهمانان از این شهرها خواهد بود که از آمادگی کامل برخورداریم.

این مسئول در پایان سخنان خود خواستار نصب تابلوها و تقویت تبلیغات در خصوص باغ موزه شده و گفت: نصب تابلوها باید پیش از این اتفاق می‌افتاد که صورت نگرفت.

شناسه خبر 54756