شناسه خبر:61492
1401/7/28 09:01:39
رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان:

آب توزیعی در شبکه شهری همدان ازلحاظ میزان آرسنیک، سالم است

سپهرغرب، گروه خبر - مینو جعفری ممتاز: رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان با تأکید بر اینکه آب سد تالوار سالم است، گفت: تمام آزمایش‌های چند ماه گذشته ما نشان می‌دهد میزان آرسنیک آبی که در اختیار مردم قرار گرفته، کاملاً منطبق با استاندارد ملی و سازمان جهانی بهداشت است.

محمدمهدی مجذوبی روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران ‌‌درخصوص تأمین آب سالم برای مردم همدان ابراز کرد: در مدت کمبود آب در همدان، دستگاه‌های مختلفی برای این قضیه تلاش و برنامه‌ریزی‌های مختلفی انجام دادند و همه دستگاه‌ها درگیر بودند؛ یکی از دستگاه‌هایی که به‌شدت پیگیر این موضوع بود، دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان بود.
وی با بیان اینکه آب در همان ابتدا باید ازنظر کلرسنجی، کدورت و میکروبی و حتی ازنظر شیمیایی بررسی می‌شد و سپس در اختیار عوامل اجرایی قرار می‌گرفت، افزود: در بازه زمانی 15 تا 25 مردادماه 6 هزار و 24 مورد کلرسنجی و کدورت‌سنجی شبکه شهری، نزدیک به 650 مورد بررسی میکروبی شبکه شهری همدان و حدود پنج هزار و 400 کلرسنجی و کدورت‌سنجی تانکرهای آب‌رسانی سیار صورت گرفته است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان متذکر شد: حتی از چشمه‌ها و چاه‌هایی هم که مردم استفاده می‌کردند، نمونه‌برداری انجام شد و افرادی که درگیر بیماری‌های میکروبی شده بودند، غالباً از آب چاه‌ها و قنوات استفاده کرده بودند.
وی با اشاره به اینکه کار ما در حوزه سلامت مستمر است و مدام بر سلامت آب نظارت خواهیم داشت، افزود: از تاریخ 15 تا 25 مردادماه 70 کارشناس بهداشت محیط در قالب 63 هزار نفرساعت درخصوص توزیع آب سالم و بهداشتی مشارکت فعال داشتند.
مجذوبی عنوان کرد: درخصوص آب، ابتدا مشخص بود که ازنظر آرسنیک یک مقدار از استاندارد بالاتر است؛ آرسنیک یک ماده مضر برای سلامت بوده و ممکن است در خیلی از منابع دنیا وجود داشته باشد، در منطقه ما هم مثل خیلی از کشورها، آرسنیک وجود دارد و وارد منابع آبی می‌شود.
وی با تأکید بر اینکه آب تالوار سالم است، افزود: تمام آزمایش‌های چندماه گذشته ما نشان می‌دهد که آبی که در اختیار مردم قرار گرفته و میزان آرسنیک آن کاملاً منطبق با استاندارد ملی و سازمان جهانی بهداشت است و همکاران ما توانستند این فلز سنگین را به حد قابل قبول و پایین‌تر از حد استاندارد برسانند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان تصریح کرد: بعد از جلسات مکرر و حضور کارشناسانی از وزارت نیرو، سلامت آب تالوار مورد بررسی قرار گرفت و حتی معاونت پژوهشی دانشگاه هم پای کار آمد و همه دست به دست هم دادند و امروز استاندارد ملی ما در حوزه آرسنیک منطبق بر استاندارد سازمان جهانی بهداشت است.
وی در بخشی دیگر از سخنانش درخصوص رواج بیماری‌های ویروسی در سطح استان اظهار کرد: در دو هفته اخیر افزایش موارد مراجعه سرپایی بیماران تنفسی به‌ویژه در گروه سنی کودکان رواج پیدا کرده بود، در ابتدا تصور شد با موج جدید کرونا مواجه هستیم، اما بررسی اولیه نشان داد در شروع اپیدمی و همه‌گیری آنفلوآنزا هستیم.
مجذوبی افزود: شروع آنفلوآنزا به این شکل است که ابتدا مراجعه سرپایی در کودکان و در بالغین افزایش پیدا می‌کند و سپس شاهد موارد بستری خواهیم بود؛ هم‌اکنون در شرایطی هستیم که آنفلوآنزا، کویید و یک‌سری ویروس‌هایی که در این فصول خودشان را نشان می‌دهند، بروز پیدا کرده‌اند.
وی با بیان اینکه به‌ازای هر چهار مورد آنفلوآنزا یک مورد کویید داریم، ابراز کرد: تقریباً از حدود یک ماه پیش مراجعه سرپایی به اورژانس بیمارستان‌ها با علائم مشکوک کویید داشتیم، اما اکنون دیگر علائم تنفسی است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان متذکر شد: اواخر شهریورماه طی 24 ساعت، 474 نفر مراجعه داشتیم. اما اکنون به یک‌هزار و 270 نفر رسیده؛ یعنی افزایش سه تا چهار برابری بیماری‌های تنفسی را شاهد هستیم که غلبه با آنفلوآنزا است.
وی با بیان اینکه در بحث پیشگیری کرونا و آنفلوآنزا بسیار شبیه هم هستند، تصریح کرد: شست‌وشوی مرتب دست، استفاده از ماسک در فضای بسته و عدم حضور در جمع از نکات بهداشتی در پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های ویروسی است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان درخصوص تزریق واکسن کویید و آنفلوآنزا گفت: در تزریق واکسن کویید و آنفلوآنزا برای کسانی که علائم تنفسی مشکوک دارند، به‌ویژه در بحث کویید،باید توجه شود که حداقل تا دو هفته بعد از بهبود، نباید واکسن بزنند.
وی با بیان اینکه در توزیع واکسن آنفلوآنزا محدودیت وجود دارد، خاطرنشان کرد: واکسن آنفلوآنزا موجود است، اما یک مقدار محدودیت دارد و الزامی هم ندارد که همه تزریق کنند و در گروه‌های جمعیتی خاص نصیحت می‌کنیم و اولویت‌های نخست کسانی هستند که خدمات بهداشتی و درمانی به مردم ارائه می‌دهند، دچار چاقی مفرط هستند، سالمند بالای 60 سال به‌شمار می‌روند، بیمارانی که دچار نقض ایمنی هستند و افرادی که داروهای مهارکننده سیستم ایمنی استفاده می‌کنند.
مجذوبی افزود: تزریق واکسن آنفلوآنزا برای خانم‌های باردار منعی ندارد و حتی توصیه هم می‌شود؛ چون اگر خانمی باردار کرونا یا آنفلوآنزا بگیرد، دارای عوارض جدی است و فرقی هم نمی‌کند در کدام مرتبه بارداری باشد و تا دو هفته بعد از زایمان هم باید واکسن بزنند.
وی عنوان کرد: پیش‌بینی می‌کنیم که طی یک ماه آینده به اوج آن می‌رسیم و سیر افزایشی خواهد داشت و بعد از آن یک اوج پایداری است و سپس نزولی خواهد شد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان بیان کرد: در بخش کودکان بستری بیماری تنفسی، تاکنون افزایش سه تا چهار برابری را شاهد بودیم و نیاز نیست از همه افراد جامعه تست گرفته شود، الگوی همه‌گیری به ما وضعیت را نشان می‌دهد.
وی با اشاره به اینکه امسال دچار اپیدمی زودرس شدیم، افزود: امسال از نیمه مهرماه با همه‌گیری مواجه شدیم، اما بهترین زمان برای تزریق واکسن جدا از اینکه اپیدمی چه زمانی اتفاق خواهد افتاد، اواخر شهریورماه است.
مجذوبی با تأکید بر اینکه ازنظر دارو برای آنفلوآنزا مشکلی نداریم و برای هشت هزار نفر دارو در استان داریم و کمبودی نیست، تصریح کرد: برای همه بیماران تزریق داروی اوسلتامیویر ضروری نیست.
وی ادامه داد: در مورد سایر داروها که اخیراً کمبودهایی احساس می‌شود، باید گفت طرح دارویار تقریباً از سه یا چهار ماه پیش اجرا شد و براساس آن یک مقدار قیمت داروها افزایش پیدا کرد و این باعث شد خیلی از کمبودها اتفاق نیفتد؛ اما به آن هدف کامل خودش نرسید.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان افزود: این کمبودها در یک‌سری داروها همچون در حوزه شربت‌های آنتی‌بیوتیک کودکان اتفاق افتاد که پیگیری‌های مکرری داشته‌ایم و برآوردش این است که تا یک ماه آینده مشکل هم حل می‌شود؛ در حوزه سرم خیلی کمبود نداشتیم، حتی بیشتر هم بوده، اما با توجه به نوع بیماری‌ها، مصرف بالا رفته است و اولویت حوزه سرم را در بیمارستان‌ها گذاشتیم.
وی یادآور شد: در موضوع شربت آنتی‌بیوتیکی از ابتدای این هفته 6 هزار داروی آنتی‌بیوتیکی در داروخانه‌ها توزیع شده که با اولویت داروخانه کودکان بوده و بنابراین اکنون شرایط بهتر است؛ اما ما هم به‌شدت پیگیر هستیم سهم دارویی را در استان افزایش دهیم و در بحث کلان دارو با توجه به اینکه یک مقدار افزایش قیمت داریم، تولیدات تا یک ماه آینده بهتر خواهد شد.

شناسه خبر 61492