شناسه خبر:66147
1401/11/27 09:46:51

سپهرغرب، گروه خبر - سمیرا گمار: استاندار همدان با کافی خواندن ذخیره کالاهای اساسی استان، اذعان کرد: وضعیت انبار گندم، گوشت و شکر خوب بوده و تقویت خواهد شد؛ بنابراین نگرانی نداریم.

سپهرغرب، گروه - سمیرا گمار : علیرضا قاسمی‌فرزاد در کمیسیون تنظیم بازار استان همدان که با حضور کلیه مسئولان و مدیران استان در سالن جلسات شهدای استانداری برگزار شد، با تأکید بر اینکه تأمین بازار در دست ما نبوده و این مهم سازوکار خود را در بازار دارد، عنوان کرد: کار ما تنظیم بازار و نظارت و کنترل قیمت‌ها است و این اقدام باید با دقت پیگیری و انجام شود. البته که اگر کمبودی هم وجود داشته باشد، ذخایر کالاهای اساسی باید این کمبودها را جبران کند.
   30 بازارچه برای عرضه کالاهای اساسی در همدان برپا خواهد شد
وی با اشاره به نگرانی دادستانی همدان درخصوص تولید گوشت مرغ، خاطرنشان کرد: باید تولید گوشت مرغ به نحوی باشد که در ایام پایانی سال، عید نوروز و ماه مبارک رمضان مشکلی نداشته باشیم.
وی با تأکید بر لزوم واردات برنج خارجی برای تنظیم بازار، تصریح کرد: خوشبختانه تأمین و عرضه روغن مشکلی ندارد و توزیع این کالا با سهولت انجام خواهد شد.
استاندار همدان به عرضه مستقیم کالای مورد نیاز مردم در 30 نقطه از شهر همدان نیز اشاره کرد و گفت: شهردار همدان و مجموعه شهرداری باید مساعدت لازم را در این خصوص داشته باشند تا این بازارچه‌ها برپا شود و یا اینکه در محلات کانکس‌های شکیلی به مردم خدمت‌رسانی کنند.
قاسمی‌فرزاد کاهش تردد مردم در مرکز شهر را در ایام منتهی به عید نوروز ضروری خواند و ابراز کرد: قیمت‌ها باید کنترل و رصد شده و کالا دست به دست نچرخد، چراکه اگر این اتفاق بیفتد، قاعدتاً قیمت‌ها افزایش داشته و نامتعارف خواهد شد.
وی ادامه داد: نظارت بر بازار تشدید شده و از 20 بهمن‌ماه تا 15 فروردین‌ماه سال آتی ادامه خواهد داشت.
استاندار همدان با کافی خواندن ذخایر کالاهای اساسی استان، اذعان کرد: وضعیت انبار گندم، گوشت و شکر خوب بوده و تقویت خواهد شد؛ بنابراین نگرانی نداریم.
   نگرانی دادستان از تولید گوشت مرغ شب عید
دادستان همدان نیز در این جلسه با بیان اینکه سال گذشته در بعضی روزها 320 تُن کشتار داشتیم اما بازهم دچار بحران بودیم، عنوان کرد: مصرف روزانه همدان 120 تُن است که با جوجه‌ریزی یک میلیون و 400 هزار قطعه‌ای مشکل خواهیم داشت، چراکه امسال جوجه‌ریزی‌‎ها به دوپنجم رسیده است.
حسن خانجانی‌موقر خاطرنشان کرد: باید برنامه‌ریزی شود تا شب عید دچار مشکل نشویم، ضمن اینکه با توجه به بالا رفتن قیمت گوشت قرمز، مصرف به سمت مرغ رفته است.
   با ذخایر موجود کمبودها پوشش داده می‌شود
سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری نیز گفت: حسب اولویت‌های تنظیم بازار چند اقدام انجام شد که نخست، بازدید از موجودی کالاها بود که در پایان سال و آغاز فصل بهار با ذخایر موجود کمبودها پوشش داده شده و مشکلی در این زمینه نداشته باشیم.
مجتبی حسینی با اشاره به اینکه ارتقای کیفیت آرد و بررسی این موضوع نیز دائماً درحال بررسی و پایش است، ادامه داد: همه فروشگاه‌های پروتئینی نیز مجهز به تابلوی روان بوده و قیمت از صمت ارسال می‌شود؛ هماهنگی‌های لازم با اتاق اصناف نیز صورت گرفته تا تابلوهای مشکل‌دار اصلاح شوند و در این زمینه نیز مشکلی به‌وجود نیاید.
وی از برگزاری کلاس‌های آموزشی برای بازرسان خبر داد و افزود: بازرسی‌ها به‌طور منظم از 25 بهمن‌ماه تا 15 فروردین‌ماه 1402 ادامه خواهد داشت.
سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری به برپایی بازارچه‌های از مزرعه تا سفره نیز اشاره و اظهار کرد: در این بازارچه‌ها اقلام از زمین کشاورزی و تولیدکننده خریداری شده و با رعایت کیفیت محصول و قیمت مصوب، مستقیم به دست مصرف‌کننده خواهد رسید.
   بازرسی‌ها با قوت درحال انجام است
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان نیز گفت: از 15 آذرماه و در آستانه شب یلدا گشت مشترک بازرسی و نظارت بر واحدهای صنفی ازجمله قنادی‌ها و آجیل‌فروشی‌های استان آغاز شده است.
احمد شانیان افزود: در این مدت یک‌هزار و 450 بازرسی از واحدهای صنفی مرتبط انجام و 360 پرونده تخلف به سازمان تعزیرات ارسال شده است.
وی با اشاره به اینکه سامانه با حضور بسیج اصناف نظم گرفته است، گفت: کالاهای اساسی مورد نیاز به سازمان جهاد کشاورزی ارسال شده و کالاهای غیر اساسی در صمت نگهداری خواهد شد.
   میزان مصرف گوشت در استان 8 تا 10 تُن کاهش داشته
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به بارش‌های خوب سال جاری، عنوان کرد: 72 هزار هکتار گندم آبی و 350 هزار هکتار گندم دیم داریم که اگر بارش‌ها تداوم داشته باشد، رکورد تولید 600 هزار تُن را خواهیم داشت؛ ضمن اینکه مبارزه با آفت نیز از هم‌اکنون درحال انجام است.
رضا بهراملو خاطرنشان کرد: بارندگی‌ها علاوه‌بر رقم زدن سال زراعی خوب تولیدکننده‌ها، دامدار‌ها را هم امیدوار کرده و درنهایت تولید و توزیع گوشت مناسبی را در پی آن در پیش خواهیم داشت.
وی با تأکید بر اینکه درحال حاضر 22 هزار رأس دام سبک داریم، گفت: این تعداد پنج هزار رأس کاهش داشته، ضمن اینکه دام سنگین نیز 500 رأس کاهش داشته است.
این مقام مسئول ادامه داد: میزان مصرف گوشت در استان 50 تُن است که هشت تا 10 تُن کاهش مصرف داشته‌ایم که بخشی از آن به‌واسطه افزایش قیمت بوده و البته بخشی نیز به‌دلیل توزیع هشت تا 10 تُن گوشت منجمد بوده است.
بهراملو با اشاره به اینکه 90 تُن گوشت قرمز منجمد آماده توزیع است، اظهار کرد: 300 تُن نیز در راه است؛ با 200 تُنی که موجود داریم، مشکلی درخصوص گوشت قرمز در استان نخواهیم داشت.
وی با اشاره به اینکه قیمت گوشت مرغ نیز به تعادل رسیده است، ابراز کرد: 63 هزار تومان قیمت مصوب کشوری مرغ بوده و این درحالی است که طی یک ماه گذشته در همدان قیمت مرغ بین 50 تا 58 هزار تومان در نوسان بوده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان متذکر شد: جوجه‌ریزی ادامه خواهد داشت و تا پایان سال به یک میلیون و 800 هزار قطعه تا دو میلیون قطعه خواهد رسید.
بهراملو با با بیان اینکه دو هزار تُن مرغ منجمد نیز در سردخانه‌ها داریم، اذعان کرد: درصورت نیاز این میزان نیز عرضه خواهد شد؛ ضمن اینکه 150 تُن برای حمایت از تولیدکننده‌ها خریداری شده و این میزان نیز در سردخانه نگهداری می‌شود.
وی تأکید کرد: تولید روزانه مرغ بین 150 تا 200 تُن بوده و مصرف مردم در استان 120 تُن است که با این حساب تولید مازاد بر مصرف بوده و مشکلی وجود ندارد.
این مقام مسئول در خاتمه سخنان خود با اشاره به سیب و پرتقال شب عید، گفت: 170 تُن سیب و 230 تُن پرتقال برای عرضه شب عید موجود بوده و 15 درصد زیر قیمت بازار بین شهروندان توزیع خواهد شد.
* در ایام عید نوروز 10 نیرو برای رسیدگی به شکایات مردمی در اتاق مستقر هستند
رئیس اتاق اصناف همدان نیز در این جلسه با اعلام آمادگی اصناف برای بازرسی و کنترل بازار، عنوان کرد: مطابق قانون 33 درصد از جرائم تعزیراتی باید به حساب بازرسی اتاق اصناف واریز شود، اما تاکنون این اتفاق نیفتاده و همین امر منجر به کاهش کیفیت بازرسی می‌شود.
محمد ارغوان خاطرنشان کرد: امکانات ما برای بازرسی ناچیز بوده و اخیراً 120 میلیون تومان هزینه صرف ماشین‌های گشت کرده‌ایم و انتظار داریم این مسئله در مکاتبه با تهران جهت تخصیص بودجه مورد توجه قرار بگیرد.
وی تصریح کرد: اتاق اصناف آمادگی دارد در ایام عید نوروز 10 نیرو برای رسیدگی به شکایات مردمی در اتاق مستقر کند تا پاسخگوی شهروندان باشند. اپلیکیشنی نیز به این منظور طراحی شده که به‌زودی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
رئیس اتاق اصناف همدان با تأکید بر اینکه هیچ‌گونه کمبودی در بازار نداریم، ابراز کرد: برای پایان سال و ایام ماه مبارک رمضان نیاز به روغن سرخ‌کردنی در بازار وجود دارد که با همکاری جهاد کشاورزی در این زمینه نیز مشکلی نخواهیم داشت.
   محلی برای توزیع مرغ به‌عنوان بارانداز درنظر گرفته شود
رئیس اتحادیه مرغ و ماهی همدان نیز با اشاره به وجود 22 توزیع‌کننده مرغ در همدان، گفت: در زمان توزیع مرغ مشکلات ترافیکی در خیابان‌های شهدا و باباطاهر به‌وجود می‌آید؛ بنابراین تقاضا داریم محلی برای توزیع مرغ به‌عنوان بارانداز درنظر گرفته شود.
جواد عاشوری اظهار کرد: روزانه 60 تا 70 تُن مرغ در بازار همدان توزیع می‌شود که امروز به نرخ 58 تا 59 هزار تومان برای مصرف‌کننده توزیع شده است.
   دستگاه‌هایی که در قیمت‌گذاری دخیل هستند ما را کمک کنند
رئیس اتحادیه قصابان همدان نیز در این جلسه گفت: سوم بهمن‌ماه سال جاری که قیمت‌گذاری گوشت انجام شد، دام سبک کیلویی 160 هزار تومان و دام سنگین 190 هزار تومان قیمت‌گذاری شد.
اکبر سپهری‌وفا ادامه داد: اکنون قیمت‌ها افزایش یافته و نیاز داریم که گوشت تزریق شود تا بتوانیم بازار را کنترل کنیم.
وی افزود: با توجه به اینکه درحال حاضر قیمت گوشت نوسان دارد، انتظار این است که دستگاه‌هایی که در ‌قیمت‌گذاری دخیل هستند، ما را کمک کنند تا بتوانیم خدمت شایسته‌ای به مردم عزیز ارائه کنیم.

شناسه خبر 66147