شناسه خبر:69552
1402/3/7 09:12:00
رئیس شورای فرهنگ عمومی استان همدان مطرح کرد:

شناسایی و رفع مشکلات فرهنگی با ایجاد کمیته رصد

سپهرغرب، گروه خبر - سمیرا گمار: رئیس شورای فرهنگ عمومی استان همدان ابراز کرد: شناسایی و رفع مشکلات فرهنگی با ایجاد کمیته رصد صورت گیرد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حبیب‌الله شعبانی‌موثقی روز گذشته در شورای فرهنگ عمومی استان همدان که با حضور استاندار، معاون سیاسی وی و جمعی از مسئولان استانی در سالن جلسات شهدای استانداری برگزار شد، گفت: اگر کمیته رصد فرهنگی استان همدان که یکی از مصوبات شورای فرهنگ عمومی در سال گذشته بوده، فعال شود، بسیاری از مشکلات و آسیب‌های حوزه فرهنگی شناسایی و برطرف می‌شود.

   مجمع تحکیم خانواده در میدان اجرا مورد توجه قرار گیرد

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شعبانی‌موثقی با بیان اینکه طبق بررسی عملکرد شورای فرهنگ عمومی گزارش‌های آماری مصوبات باید مورد سنجش قرار بگیرد، عنوان کرد: باید ببینیم شورا در جایگاه خود توانسته عملکرد قابل قبولی ارائه دهد یا خیر.

وی اضافه کرد: وقتی عملکرد یک‌سال گذشته خود را تحلیل می‌کنیم، این مسئله مشهود است که برخی از کارها جزئی و در کارگروه‌های تخصصی قابل بررسی بوده؛ باید به این مسئله توجه کرد.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان همدان با تأکید بر اینکه دستور جلسات باید مبتنی بر پیگیری سیاست‌گذاری‌های کلان باشد، اظهار کرد: باید از ورود به جزئیات جلوگیری کنیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شعبانی‌موثقی به این مسئله نیز اشاره کرد که ایجاد رصدخانه فرهنگی استان همدان، یکی از مصوبات شورای فرهنگ عمومی در سال گذشته بوده که در سند مهندسی فرهنگی نیز مطرح شده است.

وی اضافه کرد: اگر این رصدخانه فعال شود، بسیاری از مشکلات و آسیب‌های حوزه فرهنگی شناسایی شده و اقدامات لازم برای برطرف شدن آن‌ها در دستور کار قرار می‌گیرد.

نماینده ولی فقیه در استان ادامه داد: راه‌اندازی کمیته رصد، پیگیری اجرایی شدن مصوبات، نظارت بر بودجه فرهنگی دستگاه‌های دولتی و توجه به اجرایی شدن برنامه‌های اوقات فراغت نوجوانان و جوانان با توجه به قرار گرفتن در آستانه تابستان، از دیگر اقدامات مهمی است که باید انجام و تقویت شوند.

وی بیان کرد: شورای فرهنگ عمومی سابق اولویت‌ها را با شناسایی فرآیندهای مشخص پیش می‌برد، اما شورای جدید پنج محور مشخص کرده که فقط در دو مورد با برنامه مورد نظر ما هم‌پوشانی نداشت که باید این دو مورد نیز تطبیق داده شوند.

این مقام مسئول در ادامه تأکید کرد: درخصوص نام‌گذاری روز همدان باید به این نکته توجه کرد که در شورای فرهنگ عمومی به تصویب رسیده و برای قطعی شدن باید در شورای عالی انقلاب فرهنگی هم به تصویب برسد.

نماینده ولی فقیه در استان همدان با اشاره به مصوبات قابل توجه که باید در عرصه اجرا نیز جدی‌تر گرفته شود، گفت: نخستین مورد مجمع خانواده است که اقدامات قابل توجهی در این مجموعه صورت گرفته، اما نیاز است دستورالعمل سال 1402 برای عملکرد مجمع مورد توجه قرار بگیرد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شعبانی‌موثقی با تأکید بر اینکه مسائل فرهنگی و اجتماعی متغیر بوده و باید متناسب با زمان اقدامات لازم به‌روز شود، افزود: در فصل تابستان نیاز است مجموعه‌های فرهنگی و تربیتی یک برنامه جامع و قابل اجرا برای دانش‌آموزان درنظر بگیرند.

   اقدامات و رویکردهای شورا باید تحول ایجاد کند

استاندار همدان نیز در ابتدای سخنان خود بیان کرد: شورای فرهنگ عمومی کشور پنج دستور اصلی را برای شورای فرهنگ عمومی استان درنظر گرفته است که تاحدودی با برنامه‌های مد نظر ما مطابقت و هم‌پوشانی دارد.

علیرضا قاسمی‌فرزاد توضیح داد: پایداری خانواده، زیست عفیفانه، اجتناب از اسراف، افزایش سرانه تولید و مصرف اقلام فرهنگی و انسجام اجتماعی، محورهای مورد توجه شورای فرهنگی عمومی کشور است که در برخی بندها ما هم در سند فرهنگی به آن‌ها پرداخته‌ایم.

وی متذکر شد: باید در مسائل فرهنگی به این پنج محور توجه شده و در تلفیق با سند فرهنگی استان، در هر جلسه شیوه اجرایی شدن آن‌ها مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

استاندار همدان در ادامه تصریح کرد: مسئله قابل توجه دیگر این است که شورا درگیر مباحث جزئی یا مسائلی که وجه تخصصی دارند، نشود تا بتوان با تصمیم‌سازی و سیاست‌گذاری کلان، کارهای اصولی را با دقت بیشتری پیش برد.

استاندار همدان با تأکید بر اینکه اقدامات و رویکردهای شورا باید تحول ایجاد کند، افزود: باید بتوانیم نقاط قوت فرهنگ عمومی را تقویت کرده و نقاط ضعف را با اقدامات زیربنایی برطرف کنیم و در این مسیر با توجه به نیازها و کارکردها مسائل را پیش ببریم.

قاسمی‌فرزاد با بیان اینکه دشمن به دنبال ایجاد واگرایی، دوقطبی و چنددستگی در جامعه است، اظهار کرد: بر این اساس ما باید با تدابیر اندیشیده‌شده در مقابل این نقشه شوم دشمن ایستادگی کنیم؛ چراکه نقشه دشمن عیان بوده و جای تردید ندارد.

وی به سفر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به استان همدان نیز اشاره و یادآوری کرد: روز جمعه در سفر آقای اسماعیلی به نهاوند مطرح شد که اگر در هر شهر یک فضا به مساحت 200 متر به‌عنوان کتاب‌فروشی در اختیار فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گیرد، وزارت فرهنگ کتاب‌های مورد نیاز آن‌ها را فراهم می‌کند.

استاندار همدان تأکید کرد: رهبر معظم انقلاب برای بازدید از نمایشگاه کتاب تهران بیش از سه ساعت وقت گذاشتند که این نشان از اهمیت توجه به کتاب و کتاب‌خوانی دارد و باید این مسئله به‌عنوان فصل‌الخطاب مورد توجه همه ما و شما نیز قرار بگیرد.

قاسمی‌فرزاد در خاتمه سخنان خود بر استفاده از ظرفیت‌های غیر قابل استفاده اما کاربردی دستگاه‌ها برای اوقات فراغت دانش‌آموزان در ایام تابستان تأکید کرد و گفت: دستگاه‌های اجرایی باید در این زمینه همکاری و تعامل لازم را داشته باشند.

  9 مصوبه 1401 مربوط به نقشه مهندسی فرهنگی بوده است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان نیز با اشاره به 36 مصوبه شورای فرهنگ عمومی استان در سال 1401، ابراز کرد: 9 مصوبه مربوط به برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی همدان بوده که همه موارد آن انجام شده است.

مسعود ویژه خاطرنشان کرد: اجلاسیه بزرگداشت روز بوعلی و همدان از مهم‌ترین مصوبات شورا بوده که اجرایی شده و البته امیدواریم اعتبارات مصوب‌شده به‌موقع تأمین شود تا مصوبات شورا را در زمان مقرر اجرایی کنیم.

وی در خاتمه سخنان خود ابراز کرد: بزرگداشت سیدجمال‌الدین اسدآبادی، توسعه ورزش زورخانه‌ای و گرامیداشت استاد حسام نیز از دیگر مصوبات شورای فرهنگ عمومی استان همدان در سال گذشته بود.

شناسه خبر 69552