شناسه خبر:69931
1402/3/18 09:00:01

سپهرغرب، گروه خبر - سمیرا گمار: استاندار همدان گفت: پاسداشت و زنده‌ نگه داشت ارزش‌های دوران دفاع مقدس از مهم‌ترین اقدامات فرهنگی بوده و رسالت تاریخی مسئولان، انتقال صحیح ارزش‌های دفاع مقدس و شهیدان عزیز به نسل‌های آینده است.

علیرضا قاسمی‌فرزاد روز گذشته در سومین جلسه با هیئت‌امنای باغ‌موزه دفاع مقدس همدان با اهدای برترین سلام‌ها و درود‌ها به امام راحل که برای خدا قدم برداشت، حرف زد، قیام کرد و به فکر اقامه احکام و قرآن بود، گفت: باغ‌موزه دفاع مقدس سمبل و یادمانی است از همه شهدای ایران، همدان و ادای دینی به وجود آنان که یادشان روشنی‌بخش ما و همه مردم در جامعه باشد.

وی تأکید کرد: همه ما که دور این میز نشسته‌ایم، برای دفاع مقدس دست‌ کم یک گام برداشته و نقشی را در حد توان خود ایفا کرده‌ایم؛ امروز نیز همان‌گونه بوده و باید در استمرار آن وظیفه تلاش کنیم.

استاندار همدان تلاش برای توسعه و حفظ باغ‌موزه و تبیین دستاوردهای شهدا را یک وظیفه اخلاقی، وجدانی، انسانی، ملی، قانونی و شرعی توصیف کرد و افزود: نباید از باب رفع تکلیف کار کنیم، باید از صمیم قلب با همه توان خود به این میدان وارد شویم.

قاسمی‌فرزاد با بیان اینکه باغ‌موزه دفاع مقدس میراث و افتخار ما بوده و از جذابیت‌های گردشگری کم‌نظیر استان و کشور است، یادآوری کرد: همان‌طور که ثبت و حفظ هگمتانه برای ما مهم است، این مجموعه هم مهم بوده و باید با تمام وجود از این یادگار ارزنده شهید همدانی که یاد و خاطره همه شهیدان آنجا جمع شده است، محافظت کنیم.

وی پاسداشت و زنده‌ نگه داشت ارزش‌های دوران دفاع مقدس را از مهم‌ترین اقدامات فرهنگی برشمرد و تصریح کرد: رسالت تاریخی مسئولان، انتقال صحیح ارزش‌های دفاع مقدس و شهیدان عزیز به مردم و نسل‌های آینده است.

استاندار همدان با بیان اینکه شهیدان گوهر گران‌بهای ما هستند، ابراز کرد: ذره‌ذره باغ‌موزه دفاع مقدس بوی شهید می‌دهد، جایی که حبیب دل‌ها سردار شهید همدانی آنجا را پایه‌گذاری کرد و باید برای حفظ و نگهداری آن با جان‌ودل پای کار باشیم.

قاسمی‌فرزاد در بخش دوم سخنان خود با تأکید بر ضرورت آگاهی‌بخشی به دانش‌آموزان نسبت به فرهنگ ایثار و شهادت و دستاورد شهیدان، تشریح کرد: بازدید دانش‌آموزان استان در سطوح مختلف آموزشی از مرکز فرهنگی باغ‌موزه دفاع مقدس موجب تقویت روحیه معنوی آنان می‌شود، اقدامی که ممکن است من و شما نتوانیم به‌راحتی آن را انجام دهیم.

استاندار همدان با ابراز قدردانی از مدیریت حفظ آثار دفاع مقدس برای فراهم کردن زمینه بازدید 27 هزار دانش‌آموز در نیمه دوم سال گذشته از موزه دفاع مقدس همدان، مطرح کرد: نیاز است بازدید دانش‌آموزان سراسر استان با خودروهای ایمن انجام شود و پیش‌بینی‌های لازم در دستور کار آموزش‌وپرورش قرار گیرد.

قاسمی‌فرزاد ادامه داد: بازدید و حضور دانش‌آموزان در فضای باغ‌موزه آن‌ها را بیمه کرده و دلبسته شهیدان می‌کند؛ باید نسل آینده تربیت و پیام شهدا به آن‌ها منتقل شود، پس این یک فرصت استثنایی و ویژه است که باید از آن بهره برد.

وی افزود: اعتقاد قلبی ما این است که ارواح مطهر شهیدان در این فضا حضور دارند و اثر معنوی روی فرزندان ما خواهند گذاشت، بنابراین شایسته است امکان ورود آحاد مردم را به باغ‌موزه، تسهیل کنیم.

استاندار همدان تلاش در راه شهدا را مایه افتخار دانست و گفت: باغ‌موزه دفاع مقدس گلستانی است از گل‌های به خون خفته این سرزمین که جان شیرین خود را فدای حفظ این سرزمین کردند و ما مدیون آن‌ها هستیم.

قاسمی‌فرزاد در ادامه سخنان خود اعلام کرد: پیگیری و ساخت حسینیه در باغ‌موزه دفاع مقدس باید در دستور کار اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قرار گیرد.

وی با قدردانی از عملکرد دستگاه‌ها، اظهار کرد: براساس گزارش‌ کارگروه‌ها، دستگاه‌های اجرایی مانند شرکت گاز، مخابرات، آبفا و برق در راستای توسعه و نگهداری باغ‌موزه همدان به تعهدات خود عمل کرده و اقدامات مطلوبی ازجمله رایگان کردن هزینه آب، برق و گاز انجام شده که از این پس نیز باید همین‌گونه باشد و اقدامات لازم انجام شود.

استاندار همدان خاطرنشان کرد: ما امید داریم با انجام اقدامات مناسب در توسعه باغ‌موزه و خدمت‌رسانی به شهدا، از شفاعت آن‌ها بهره‌مند شویم.

قاسمی‌فرزاد در خاتمه سخنان خود متذکر شد: لازم است اداره کل راهداری نسبت به نصب بیلبوردهایی با طراحی مناسب و مضامینی از شهدا در ورودی و خروجی شهرها اقدام کند تا شهدا معرفی شوند.

   باغ‌موزه میراث معنوی شهیدان است

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان همدان نیز با گرامیداشت یاد و نام حاج‌قاسم سلیمانی، خاطرنشان کرد: اخلاص و تلاش بی‌وقفه در راه خدا یاد و نام انسان‌های بزرگ را در دل‌ها و خاطره‌ها زنده نگه می‌دارد.

سردار مهدی ظفری با اشاره به لزوم بسیج همگانی برای ورود دانش‌آموزان به باغ‌موزه دفاع مقدس و آشنایی آن‌ها با ارزش‌های انقلاب و شهدا، عنوان کرد: قطعاً رخ دادن این اتفاق برکات بسیاری به همراه خواهد داشت و ای‌بسا بر آینده بسیاری از آنان نیز به جهت فضای خاصی که دارد، تأثیری شگرف بگذارد.

وی ادامه داد: برگزاری کلاس اخلاق رسانه با حضور اصحاب رسانه و حجت‌الاسلام‌والمسلمین شعبانی‌موثقی در باغ‌موزه نیز اقدام بابرکتی است که باید مستمر بوده و تقویت شود؛ چراکه بسیاری از رسانه‌ها نیاز به تحول جدی دارند تا بدانند چطور نظام را حفظ کرده و بتوانند ارزش‌های انقلاب و دفاع مقدس را تبیین کرده و به نسل آینده برسانند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان همدان تصریح کرد: همه تشکیلات نظامی استان اعم از سپاه، ارتش، پایگاه شهیدنوژه، تیپ شهیدقهرمان و پدافند هوایی می‌توانند به تناسب شناخت خود از حوادث و امور وارد میدان شده و برای تبیین و البته حفظ دستاوردهایشان در مجموعه باغ‌موزه اقدامات لازم را انجام دهند؛ چراکه این مجموعه متعلق به همه بوده و این امکان فراهم است تا با کمک و تعامل هم بتوانیم آرمان‌ها را به نسل جدید بشناسانیم.

سردار ظفری این نشست را فرصتی برای تجلیل از همه دست‌اندرکاران هیئت‌امنای باغ‌موزه خواند و ابراز کرد: فضای ورود و استفاده از باغ‌موزه را تسهیل کنید و آن را به‌عنوان یک کار نجات‌بخش برای جوانان بدانید.

وی توضیح داد: اینکه سه هزار و 500 نفر از دانشجویان دو روز را برای گذراندن دروس عملی خود در باغ‌موزه هستند، امکان ویژه‌ای بوده و ما به‌وضوح می‌بینیم این جوانان وقتی آن مجموعه و فضا را ترک می‌کنند، چقدر نسبت به قبل متفاوت‌ هستند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان همدان در پایان سخنان خود خطاب به حاضران در جلسه گفت: خواهش من این است که نخست به‌خاطر خدا و دوم عِرق ملی و استانی، براساس نیازهایی که وجود دارد، برای باغ‌موزه همدان گام برداریم و آن را یک میراث معنوی برای مردم بدانیم.

   در این سال‌ها از تعمیر و نگهداری باغ‌موزه غافل بوده‌ایم

شهردار همدان نیز در این جلسه بیان کرد: شهرداری در سال گذشته بیش از یک میلیارد و 500 میلیون تومان برای باغ‌موزه دفاع مقدس هزینه کرده است.

سیدمسعود حسینی در ادامه گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد 100 میلیارد تومان اعتبار نیاز است تا ارکان باغ‌موزه دفاع مقدس تا 10 سال آینده حفظ شده و مشکلی برای آن پیش نیاید.

حسینی عنوان کرد: در این راستا امسال 10 میلیارد تومان برای این کار درنظر گرفته‌ایم تا هزینه تعمیر و نگهداری شود.

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه ما در تمام این سال‌ها از تعمیر و نگهداری این مجموعه عظیم غافل بوده‌ایم و نباید بیشتر از این موضوع را نادیده بگیریم.

شهردار همدان ادامه داد: اگر اکنون این هزینه را صرف نکنیم و مواردی که نیاز به محافظت و تعمیر دارند را جدی نگیریم، در سال‌های آینده باید هزینه بیشتری را صرف کنیم که به‌لحاظ مادی و معنوی پذیرفته نیست.

حسینی در خاتمه سخنان خود این مجموعه عظیم را یادگار شهیدهمدانی و میراث همه شهیدان استان خواند و بر تعمیرات اساسی و محافظت از آن توسط مجموعه شهرداری همدان تأکید کرد.

   تخصیص 15 میلیارد تومان اعتبار برای مرمت و بازسازی

رئیس سازمان برنامه بودجه استان همدان نیز در این جلسه متذکر شد: بعد از سفر رئیس‌جمهور محترم به همدان مصوب شد برای مرمت و بازسازی باغ‌موزه دفاع مقدس در سال‌های 1401 و 1402، سازمان برنامه بودجه و مرکز حفظ آثار به‌صورت مساوی برای تأمین و تخصیص 15 میلیارد تومان اعتبار تلاش کنند.

تورج الوانیان ادامه داد: از هفت‌ونیم میلیارد تومان مصوب‌شده در سال 1401، تاکنون 40 میلیون تومان تخصیص پیدا کرده و در اختیار دستگاه‌ها قرار داده شده تا اقدامات لازم را در راستای اهداف و مأموریت‌های باغ‌موزه پیاده‌سازی کنند.

وی تأکید کرد: تلاش برای تخصیص مقدار باقی‌مانده نیز با قوت ادامه دارد و از هیچ اقدامی در این بخش فروگذار نخواهیم کرد.

   دستگاه‌های خدمات‌رسان به تعهدات خود عمل کردند

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان نیز در این جلسه با اشاره به اقدامات متعدد صورت‌گرفته از اجرای فاضلاب و شبکه‌ها و نصب شیرفلکه تا حوضچه کنتور و شیر قطع وصل داخل موزه، گفت: لوله‌گذاری تانکر پنج هزار لیتری نیز درحال انجام است تا به‌زودی نصب شود؛ ضمن اینکه 12 شیر پدالی نیز از محل مدیریت مصرف تقدیم باغ‌موزه شده است.

فرهاد بختیاری‌فر اضافه کرد: اقدام دیگر رایگان کردن بهای آب باغ‌موزه بوده که اعلام شده و مجوز قانونی آن را نیز وزارت نیرو گرفته‌ایم که انتظار می‌رود با مدیریت و مصرف بهینه آب در این مجموعه، مردم بتوانند از این نعمت استفاده کنند.

پیام صابری، سرپرست مخابرات منطقه همدان نیز با اشاره به صرف 700 میلیون تومان برای نگهداری فیبرها، از مکاتبه با تهران برای رایگان کردن موارد مربوط به مخابرات خبر داد و بر پیگیری و وصول نتیجه این مسئله تأکید کرد.

مجید الهیاری، سرپرست شرکت گاز استان همدان نیز گفت: تمامی تکالیفی که برعهده شرکت گاز بوده و حتی فراتر از آن را در این مجموعه انجام خواهیم داد و تلاش برای تنظیم موتورخانه این مجموعه توسط همکاران ما ادامه خواهد داشت.

شناسه خبر 69931