شناسه خبر:72561
1402/5/25 10:27:20
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار همدان:

ما بی‌طرفی کامل خودمان را در انتخابات اعلام می‌کنیم

سپهرغرب، گروه خبر- سمیرا گمار- معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار همدان با بیان اینکه ما بی‌طرفی کامل خودمان را در انتخابات اعلام می‌کنیم، گفت: 75 درصد ثبت‌نام‌کنندگان برای انتخابات مجلس، جوانان هستند.

حسن رضانیا روز گذشته در نخستین نشست انتخاباتی خود با اصحاب رسانه ابراز کرد: طی یک هفته گذشته در حوزه انتخابات اتفاقات خوبی در کشور افتاد و دشمن را در محاسبات خود دچار اشتباه کرد.

 

وی خاطرنشان کرد: دشمن شانتاژ خود را در دهه نخست ماه محرم مبنی بر نهی مردم از شرکت در مجالس امام حسین (ع) آغاز کرد، اما ملت امام حسین (ع) پای کار آمد و سیلی محکمی به دشمن زد؛ بله خدا کار خودش را می‌کند، او علیم، حکیم و قادر است.

 

* حادثه شاهچراغ بی‌ربط به حضور پُرشور در ثبت‌نام انتخابات نبود

 

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار همدان ادامه داد: در ماجرای پیش‌ثبت‌نام انتخابات مجلس نیز عده‌ای می‌گفتند راه‌های ورود سلایق گوناگون سیاسی بسته است، اما دیدید چه اتفاقی در کشور افتاد؟ ما شاهد یک حضور پُرشور و گرم در این برهه در کشور بودیم، در عمل غوغا شد و نزدیک به 50 هزار نفر ثبت‌نام کردند؛ در استان همدان نیز حماسه خلق شد.

 

رضانیا با این بیان که ما محاسبه می‌کنیم اما کارها دست خدا است، اذعان کرد: درست در روز یکشنبه 22 مردادماه و مصادف با آخرین روز ثبت‌نام، حادثه‌ای هولناک توسط یک مجموعه بی‌سرو‌پای تروریستی در شاهچراغ اتفاق افتاد، این هرگز یک حادثه‌ معمولی نیست، حوادث به هم وصل است و وقتی دشمن می‌بیند ما یک حماسه خلق می‌کنیم، کاری می‌کند که آن حماسه نادیده گرفته شود.

 

وی در بخش دوم سخنان خود با اشاره به رویکرد دولت مردمی نسبت به انتخابات، گفت: امانتداری مردم و بی‌طرفی کامل، رویکرد و راهبرد ما در انتخابات پیش رو است؛ دولت با مردم عهد بسته پای امانت آنان بایستد و به هیچ سمت‌وسویی نلغزد.

 

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار همدان با تأکید بر اینکه ما بی‌طرفی کامل خودمان را در انتخابات اعلام می‌کنیم، تصریح کرد: ما به دنبال یک رقابت سالم، پُرشور، امن با مشارکت حداکثری هستیم.

 

رضانیا ادامه داد: همان‌گونه که مستحضرید، قانون جدید انتخابات دومرحله‌ای بود، به این معنا که هرکس برای پیش‌ثبت‌نام اقدام کرده، در مهرماه می‌تواند برای ثبت‌نام اقدام کند؛ ضمن اینکه آنچه طی یک هفته در کشور و استان رخ داد، اتفاق بسیار مبارکی بود.

 

وی در ادامه به تشریح تعداد ثبت‌نامی‌ها در روزهای مختلف پرداخت و گفت: تعداد ثبت‌نامی‌ها طی روز نخست در کل استان 130 نفر، روز دوم 113 نفر، روز سوم 116 نفر، روز چهارم 101 نفر، روز پنجم 100 نفر، روز ششم 203 نفر و روز هفتم 361 نفر بود.

 

* افزایش دو‌ونیم برابری تعداد ثبت‌نام‌کنندگان نسبت به دور قبل

 

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار همدان با این بیان که در انتخابات مجلس سال 98 تعداد کل ثبت‌نامی‌ها 439 نفر بود، اظهار کرد: در این دوره کل ثبت‌نامی‌ها یک‌هزار و 124 نفر بودند که این نشان می‌دهد روند ما رو به رشد بوده و مشارکت دو‌ونیم برابر افزایش پیدا کرده است.

 

رضانیا در ادامه افزود: تعداد آقایان 982 نفر و خانم‌ها 142 نفر بوده که به‌لحاظ ترکیب مدرک تحصیلی نیز افراد دارای مدرک دکتری 14 درصد، کارشناسی ارشد 71 درصد، کارشناسی 12 درصد و حوزوی سه درصد بوده‌اند.

 

وی با تأکید بر اینکه یکی از نکات برجسته این ثبت‌نام‌ها حضور بانوان بود، اذعان کرد: درمجموع سال 1402، حضور خانم‌ها 13 درصد و آقایان 87 درصد بود. به‌لحاظ سنی نیز جوانان، بسیار خوب و با مشارکت بالا وارد میدان شدند؛ به‌طوری که 75 درصد ثبت‌نامی‌ها جوانان بودند که با توجه به تأکید رهبر انقلاب بر جوان‌گرایی و محوریت بیانیه گام دوم انقلاب، این حضور را به فال نیک می‌گیریم.

 

* برای هر کرسی 125 نفر ثبت‌نام کرده‌اند

 

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار همدان یادآوری کرد: با توجه به اینکه 9 کرسی مجلس از آنِ نمایندگان همدان است، به‌طور میانگین برای هر کرسی 125 نفر ثبت‌نام کرده‌اند.

 

رضانیا تشریح کرد: همدان و فامنین با بیشترین تعداد ثبت‌نامی یعنی 426 نفر در صدر بوده و ملایر با 182 نفر، بهار و کبودراهنگ با 154 نفر، نهاوند با 116 نفر، رزن و درگزین با 87 نفر، اسدآباد با 81 نفر و تویسرکان با 78 نفر در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

 

وی با تأکید بر اینکه پیش‌ثبت‌نام‌ها که غالباً الکترونیکی و غیر حضوری بود روز یک‌شنبه به پایان رسید، اظهار کرد: کسانی که در سامانه مدارک خود را به‌صورت ناقص بارگذاری کرده‌اند، یک هفته فرصت دارند تا مدارک را کامل کنند؛ ضمن اینکه درمجموع یک ماه فرصت داده شده تا تأیید صلاحیت مدارک هویتی انجام شود که با تأیید صلاحیت دوره بعد، کاملاً متفاوت است.

 

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار همدان ضمن اشاره به اینکه امکان اعتراض به صدور گواهی تأیید صلاحیت مدارک نیز وجود دارد، متذکر شد: کلیه نمایندگان دور قبل در پیش‌ثبت‌نام شرکت کرده‌اند، 14 نفر از افراد نیز شامل ماده 28 هستند؛ به این معنی که دارای مسئولیت دولتی بوده و ثبت‌نام کرده‌اند.

 

* حضور همه سلایق سیاسی مشهود است

 

رضانیا با ابراز خرسندی از حضور و مشارکت کلیه گرایش‌ها و سلایق سیاسی در پیش‌ثبت‌نام انتخابات مجلس شورای اسلامی، اضافه کرد: این مسئله حاکی از پیش رو داشتن انتخاباتی پُرشور برای استان است.

 

وی در خاتمه سخنان خود با اشاره به اینکه تعداد ایثارگران ثبت‌نامی 253 نفر است، از رسانه‌ها و اصحاب قلم قدردانی و بر ضرورت تبیین و امیدآفرینی در جامعه تأکید کرد.

 

شناسه خبر 72561