شناسه خبر:74411
1402/7/17 16:35:02

استاندار همدان گفت: راه‌اندازی بازارچه عرضه مستقیم میوه و تره‌بار در راستای تعادل‌بخشی قیمت‌ها و سهولت دسترسی مردم است.

سپهرغرب، گروه اقتصادی - سمیرا گمار : سپهرغرب، گروه اقتصادی - فرشید گلمحمدی :

روز گذشته آیین افتتاحیه «فروشگاه چندمنظوره حامی» با حضور مدیرعامل بنیاد تعاون زندانیان کشور، مسئولان ذی‌ربط و جمعی از مردم برگزار شد.

* زندانیان بالغ‌بر ۵ هزار محصول تولید کردند

مدیرعامل بنیاد تعاون زندانیان کشور در این آیین با بیان اینکه بنیاد تعاون زندانیان با قدمت ۷۰ سال دو مأموریت اصلی حرفه‌آموزی و اشتغال زندانیان را برعهده دارد، اظهار کرد: ما ۵۰ هزار زندانی حقوق‌بگیر در سطح کشور داریم که به اقتصاد مقاومتی کشور کمک می‌کنند. 

رحیم مطهرنژاد خاطرنشان کرد: بیش از ۱۵ هزار هکتار زمین‌های کشاورزی، دامپروری، باغداری و پرورش آبزیان داریم که زندانیان بالغ‌بر پنج هزار نوع محصول در آن‌ها تولید می‌کنند.

سپس استاندار همدان با ابراز قدردانی از تلاش کلیه دست‌اندرکاران راه‌اندازی بازارچه محصولات کشاورزی، بیان کرد: به‌ جهت تعادل‌بخشی به قیمت‌ها، ایده بازارچه عرضه مستقیم میوه و تره‌بار و محصولات مورد نیاز مردم در ۲۰ نقطه مشخص شهر همدان شکل گرفت که از رویکرد موقتی بودن این مراکز که در پایان سال دایر می‌شد، فاصله گرفته تا برای انتفاع مردم شریف به استقرار دائمی آن‌ها دست پیدا کنیم.

* آمادگی کامل مجموعه اقتصادی استانداری برای راه‌اندازی بازارچه محصولات‌ کشاورزی

علیرضا قاسمی‌فرزاد در ادامه از اداره‌ کل اوقاف و امور خیریه و شهرداری خواستار شد در هر نقطه‌ای که امکان برپایی بازارچه فراهم بود، با در اختیار قرار دادن زمین، به کمک مجموعه اقتصادی استان بشتابند.

استاندار همدان با تأکید بر سیاست از سفره تا مزرعه، متذکر شد: تعادل‌بخشی قیمت‌ها به‌ویژه در مناطق کم‌برخوردار مؤثر خواهد بود، اما ما آمادگی این را داریم که در هر نقطه از شهر همدان یا شهرستان‌ها که مقدمات کار و شرایط مهیا بود، به میدان بیاییم‌ و همراهی و حمایت‌های کامل و لازم را داشته باشیم.

قاسمی‌فرزاد با ابراز قدردانی از خدمات صورت‌گرفته در راستای حمایت از انجمن زندانیان استان، افزود: تعیین خط مشی و برنامه‌های لازم برای راه‌اندازی این بازارچه‌ها باید توسط معاونت هماهنگی امور اقتصادی و کلیه‌ نهادهای ذی‌ربط صورت بگیرد.

وی در خاتمه سخنان خود تصریح کرد: آن چیزی که لازم است در اینجا برای تکمیل کار انجام شود، آسفالت پارکینگ است که با همت شهردار، این مجموعه خدماتی عام‌المنفعه برای استفاده‌ مردم و بهره‌مندی کشاورزان، کامل خواهد شد.

* حذف واسطه و کنترل قیمت، ثمره بازارچه‌های کشاورزی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان نیز در این مراسم با اشاره به شکل‌گیری بازارچه‌های از مزرعه تا خانه در ۲۰ نقطه همدان، عنوان کرد: قرار است محصولات در این نقاط بدون واسطه و با قیمت کمتری به دست شهروندان برسد.

رضا بهراملو این بازارچه را خدمتی ماندگار خواند و گفت: تشکل‌های بخش خصوصی با همکاری سازمان جهاد کشاورزی دست به یک اقدام بزرگ زدند که قطعاً ثمرات خوبی برای مردم عزیز خواهد داشت.

وی با ابراز قدردانی از راهنمایی‌ و حمایت استاندار و کلیه‌ دست‌اندرکاران، تصریح کرد: سیاست‌گذاری دولت سیزدهم در سال «مهار تورم، رشد تولید» افزایش تولید است که کنترل قیمت یکی از ارکان مهم بوده و به اقتصاد خانوار کمک بسیاری خواهد کرد.

* کسب رتبه نخست در حوزه پرداخت حقوق و دستمزد زندانیان شاغل

سرپرست اداره کل زندان‌های استان همدان نیز در ادامه با ابراز خرسندی از به ثمر نشستن یکی از پروژه‌های اشتغال و بازاجتماعی کردن مددجویان استان، اذعان کرد: نزدیک به ۱۹ نفر از شاغلین به کار در فروشگاه حامی از مجموعه زندان‌ها هستند که یک اقدام مبارک و ارزشمند بوده و به همت مجموعه دستگاه قضائی انجام شده است.

حمزه بروجنی اظهار کرد: امروزه وقتی فردی در جامعه وارد چرخه ارتکاب جرم می‌شود، در انتهای زنجیره غذایی وارد مجموعه زندان شده و سازمان زندان‌ها که با اقدامات تربیتی متولی نگهداشت و اصلاح و بازپروری مجرمین بوده، این مأموریت را آغاز می‌کند و به نحو احسن انجام می‌دهد.

وی گفت: در هیئت اجرایی بنیاد تعاون جلسات مختلفی برگزار شده و وضعیت اشتغال مددجویان مستمراً درحال رصد و ارتقا است؛ به همین جهت اعضای این هیئت تصمیمات و مصوبات بسیار خوبی دارند.

سرپرست اداره کل زندان‌های استان همدان ادامه داد: یکی از نتایج این تصمیم‌گیری‌ها آن بود که ما در کل کشور در حوزه پرداخت حقوق و دستمزد زندانیان شاغل در استان توانستیم رتبه نخست را از آنِ خود کنیم.

بروجنی توضیح داد: یکی از مهم‌ترین اقداماتی که به‌منظور پیشگیری از رفتارهای مجرمانه انجام می‌شود، آموزش مهارت، اشتغال و کمک به بازگشت

مددجویان به زندگی اجتماعی است که در همین راستا سه بخش اشتغال کارگاهی درون زندان، اشتغال اعزام به کار و اشتغال نشسته تعریف کرده‌ایم.

وی در ادامه بیان کرد: مطابق برنامه‌های تکلیفی در سال ۱۴۰۲ تاکنون زمینه مهارت‌آموزی یک‌هزار و ۳۲۱ نفر فراهم شده که یک‌هزار و ۱۹۹ نفر موفق به کسب رتبه شده و نزدیک به یک‌هزار و ۷۰۰ نفر در اشتغال‌های مذکور مشغول به کار هستند.

این مقام مسئول در پایان سخنان خود به این نکته هم اشاره کرد که از محل اعتبارات تبصره ۱۸ در بحث اشتغال زندانیان، خانواده زندانیان و اشتغال پایدار با نزدیک به ۱۲۰ میلیارد تومان، زمینه جذب منابع صورت گرفته که از اقدامات شاخص و ارزشمند است.

شناسه خبر 74411