شناسه خبر:77691
1402/10/9 10:58:48

بدون شک همه ایام و تمامی روزها متعلق به خداست، اما برخی روزها به‌مناسبت وقوع اتفاقات باارزش و مهم در آن، اهمیت بیشتری پیدا کرده و به همین جهت یوم‌الله نام گرفته‌اند. در جریان وقوع انقلاب شکوهمند اسلامی ملت بزرگ ایران و پس از آن، روزهای مختلفی به مناسبت‌های گوناگون به‌عنوان یوم‌الله نامیده شده‌اند؛ 15 خردادماه، 12 بهمن‌ماه، 22 بهمن‌ماه، 12 فروردین‌ماه، سوم خردادماه، 9 دی‌ماه و غیره، نمونه‌هایی از این‌گونه ایام «الهی» است.

علاوه‌بر آن، بسیاری از مناسبت‌های مذهبی و حتی ملی دارای شأن و وجهه الهی هستند و در شرایط مختلف و به اشکال متفاوتی توسط مردم پاس داشته می‌شوند و مورد تکریم و احترام قرار می‌گیرند.ازآنجایی که در ایران اسلامی بسیاری از مسائل مذهبی و ملی دارای وصف سیاسی هستند، شرایط سیاسی و رضایت یا نارضایتی مردم از عملکرد مسئولان اثر مهم و مستقیمی در نحوه مواجهه مردم با شعائر و مناسبت‌ها دارد.

مسئولان در بخش‌های مختلف می‌توانند با افزایش کارآیی خود، به ارتقای کارآمدی نظام اسلامی کمک کرده و موجب بالا رفتن امید و اعتماد در مردم شوند.

توانایی، تخصص و تلاش دلسوزانه و صادقانه مسئولان در سایه تعهد و ازخودگذشتگی مجاهدانه آن‌ها و پاسخگویی و ارتباط نزدیک و تنگاتنگ با آحاد مردم و خصوصاً طبقات محروم و کمتربرخوردار، از مؤلفه‌های مهم کارآمدی محسوب می‌شوند و از عوامل اصلی حفظ و ازدیاد ایمان، امید و اعتماد مردم هستند.

برعکس کم‌کاری، ناتوانی، اشرافیت‌گرایی و دوری جستن از مردم، عامل کاهش امید و ایجاد یأس در مردم و تنزل ایمان آن‌ها است.

مردم ایران اسلامی از چنان بصیرت و آگاهی بالا و والایی برخوردار هستند که به‌خوبی واقعیات و شرایط مختلف را درک کرده و چنانچه مسئولان صادقانه کاستی‌ها و کمبودها و مشکلات را با آن‌ها در میان بگذارند، به‌راحتی خود را با آن‌ها همراه می‌کنند و علاوه‌بر تحمل سختی‌ها، حتی از مسئولان حمایت خواهند کرد.

بنابراین با افزایش سطح کارایی مسئولان، رضایت‌مندی و امید در مردم بالا رفته و درنتیجه موجب ارتقای کارآمدی نظام می‌شود و همین امر سبب خواهد شد تا مردم در بزرگداشت و پاسداشت ایام‌الله بیش‌ازپیش مشارکت کنند.

شناسه خبر 77691