شناسه خبر:77897
1402/10/13 11:23:12
همکاری دانشگاه آزاد اسلامی همدان با اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان؛

امضای تفاهم‌نامه در راستای توسعه گردشگری و احیای معماری ایران اسلامی

تفاهم همکاری دانشگاه آزاد اسلامی همدان با اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان همدان در راستای توسعه گردشگری و احیای معماری ایران اسلامی منعقد شد.

به گزارش سپهرغرب و به نقل از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی همدان، سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی همدان در نشست مشترک با مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان همدان گفت: سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی، نقشه راه مناسب پیشرفت و تعالی دانشگاه را فراهم کرده است.

غلامرضا خاکساری ابراز کرد: با عنایت به راهبرد کلان دانشگاه آزاد اسلامی مبنی بر کنشگری فعالانه در مواجهه با مسائل ملی پیچیده و تبدیل این دانشگاه به یک سازمان یکپارچه حل مسئله و پاسخگو به نیازهای واقعی جامعه در سطح ملی، بازمهندسی و ارتقای نظام آموزشی، پژوهشی، نوآوری و فناوری دانشگاه، از طریق توسعه رویکرد حل مسئله و در قالب برنامه‌های علمی در دستور کار قرارگرفته است.

دبیر هیئت‌امنای دانشگاه آزاد اسلامی همدان اظهار کرد: در این راهبرد با توجه به پیوند عمیق میان انجام پژوهش و حل مسئله، توجه به‌ نظام پژوهش دانشگاه، به‌ویژه پژوهش‌های تحصیلات تکمیلی، از اولویت برخوردار شده است و استان همدان با ظرفیت‌های موجود در صنایع تبدیلی و گردشگری، به‌عنوان آزمونه (پایلوت) این دو موضوع در کشور شناخته می‌شود.

خاکساری بیان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی با وجود یک نظام جامع و منسجم برای راهبری و هدایت ظرفیت‌های پژوهشی دانشگاه، به سمت حل مسائل و رفع نیازهای کشور، ایجاد هسته‌ها و شبکه‌های پژوهشی بین‌ رشته‌ای با حضور دانشمندان و پژوهشگران علوم مختلف و ایجاد تعامل و ارتباط نظام‌مند میان آن‌ها با تمام کنشگران، ذی‌نفعان و ذی‌ربطان، حرکت کرده و حل مسائل ملی را در قالب برنامه‌های علمی مشترک، ضروری دانسته و انعقاد تفاهم‌نامه با سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی در استان هم به‌عنوان پایتخت تاریخ تمدن ایران‌زمین، در همین راستا است.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی همدان تصریح کرد: دانشگاه آزاد اسلامی همدان دارای زیرساخت‌های مناسب گردشگری ورزشی و ظرفیت‌های خوابگاهی ورزشی مناسب است که می‌تواند کمک‌حال استان در زمینه جذب گردشگر ورزشی باشد.

خاکساری وجود موزه منحصربه‌فرد آمادی را یکی دیگر از برجستگی‌های دانشگاه آزاد اسلامی همدان برشمرد و گفت: ما در دانشگاه به‌عنوان یک نهاد علمی و فرهنگی آمادگی کامل در عملیاتی کردن این تفاهم‌نامه را داریم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان همدان هم در این نشست گفت: همدان در حوزه معماری حرف‌های زیادی برای گفتن دارد؛ رشته معماری در دانشگاه آزاد اسلامی همدان از قدیم به‌عنوان یک رشته شاخص مطرح بوده است

محسن معصوم‌علیزاده افزود: در استان همدان ظرفیت‌های بی‌نظیر گردشگری وجود دارد؛ باید همه دست‌ به‌ دست هم داده تا بتوانیم با وحدت رویه، این آثار را در کشور و جهان معرفی کنیم و با بهره‌گیری از ظرفیت دانشگاه باید به عموم مردم آگاهی لازم داده شود و همه افراد برای صیانت از این آثار ارزشمند، تلاش کنند.

وی ادامه داد: حفظ آثار تاریخی استان همدان به‌عنوان پایتخت فرهنگ و تمدن که از سابقه تاریخی بی‌نظیری برخوردار است، باید از دغدغه‌ها و اولویت‌های همه دستگاه‌ها، نهادها، مسئولان و مردم باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان همدان نگهداری از میراث فرهنگی و تاریخی استان و انتقال آن به نسل آینده را ضروری برشمرد و افزود: ما وظیفه‌ داریم میراث فرهنگی گذشتگان را حفظ کنیم و به نسل آینده به‌عنوان فرهنگ و تاریخ، انتقال دهیم.

معصوم‌علیزاده با تأکید بر اینکه آشنایی مردم با میراث فرهنگی موجب حفظ آن‌ها می‌شود، گفت: آموزش، معرفی و آگاه کردن نسل‌های مختلف نسبت به ارزش‌های میراث فرهنگی بهترین راه برای حفظ بناها و محوطه‌های تاریخی است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان همدان با اشاره به اینکه دعوت از گردشگران نه‌تنها موجب بهره‌مندی و آشنایی مردم از مناطق گردشگری، جاذبه‌های طبیعی و انسان‌ساز استان می‌شود، بلکه پویایی اقتصاد استان را در پی دارد.

معصوم‌علیزاده با اشاره به ثبت جهانی شهر ملایر به‌عنوان شهر مبلمان و منبت و لالجین به‌عنوان شهر سفال، تصریح کرد: ثبت این دو نشان جهانی صنایع‌ دستی موجب رونق گردشگری و صنایع‌ دستی این استان شده است.

وی تصریح کرد: امیدواریم این تفاهم‌نامه بتواند در حوزه گردشگری معماری و ارتباط با حوزه دانشگاه باشد و آمادگی هرگونه همکاری را با دانشگاه آزاد اسلامی همدان داریم.

 

 

شناسه خبر 77897