شناسه خبر:80381
1402/12/19 12:54:46

سپهرغرب، گروه خبر - پیام زمانی: وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه دانشگاه محل تربیت آینده‌سازان کشور است، بیان کرد: یکی از وظایف اصلی دانشگاه‌ها این است که برای همه ابعاد دانشجویان برنامه داشته باشند و در کنار مسائل علمی و آموزشی، به مسائل پرورشی و تربیتی آن‌ها نیز اهتمام بورزند.

سپهرغرب، گروه - پیام زمانی : محمدعلی زلفی‌گل پیش از ظهر پنجشنبه در مراسم افتتاح پانزدهمین خوابگاه دانشجویی ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) که در سالن اجتماعات شهید ایزدی دانشگاه بوعلی‌سینا همدان برگزار شد، ابراز کرد: عزم و اراده جدی باعث شد تا این پروژه در 15 ماه به سرانجام رسیده و امروز بهره‌برداری شود.

وی با اشاره به اینکه استان همدان به‌واسطه اقلیم جغرافیایی خاص خود چندماه از سال سرد است، عنوان کرد: باعث خوشحالی و خرسندی است که با این شرایط و در مدت کوتاهی توانستیم دغدغه این دانشگاه را حل کنیم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تأکید بر اینکه دانشگاه‌ها در زمینه ارائه خدمات فرهنگی، ورزشی و هنری نیز باید فعال باشند، ادامه داد: برخی‌ها بر این باور هستند که دانشگاه صرفاً باید در زمینه مسائل علمی و آموزشی پیگیر امورات دانشجویان باشد که این یک تفکر غلط و بی‌اساس است.

زلفی‌گل با بیان اینکه هر دانشجو در طول هفته حداقل 30 ساعت درگیر مسائل درسی و پژوهشی خود است، بیان کرد: باید به فکر تکمیل ساعات اوقات فراغت دانشجویان نیز که چیزی حدود 85 ساعت در هفته است و اساس شخصیت دانشجو را نیز شکل می‌دهد، باشیم.

وی اولویت دادن به مسائل تربیتی دانشجویان در دانشگاه را یک ضرورت و امر مهم دانست و گفت: اجرای برنامه‌های فرهنگی سختی‌های فراوانی نیز دارد، اما اثرگذاری آن می‌تواند نجات‌بخش زندگی دانشجو و محیط پیرامون او باشد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه احداث خوابگاه‌های دانشجویی یک آرامش اجتماعی برای خانواده دانشجویان را به همراه دارد، عنوان کرد: بیشتر خانواده دانشجویان این دغدغه را دارند که فرزندشان در خوابگاه‌های دانشگاه اسکان داشته باشد و این موضوع باعث شد تا نگرانی خیلی از خانواده‌ها نیز در این زمینه کاهش پیدا کند.

زلفی‌گل احداث خوابگاه‌های دانشجویی را یکی دیگر از عملکرد‌های خوب و موفق ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) بیان و خاطرنشان کرد: دستور ساخت این خوابگاه در دانشگاه بوعلی‌سینا همدان را آقای مخبر معاون محترم ریاست جمهوری ابلاغ کردند که با این کار 700 نفر از امانت‌های مردم در کنار خودمان و در آسایش کامل به تحصیل مشغول خواهند شد.

وی با بیان اینکه خدمات خواهر دباغ محدود به استان همدان نبوده و ایشان برای کشور نیز اقدامات مهمی را انجام داده‌اند، ادامه داد: نام‌گذاری این خوابگاه به اسم این خواهر انقلابی و جهادی نشان‌دهنده آن است که چهره‌های ماندگار و اثرگذار جایگاه ویژه‌ای در بین مردم به‌خصوص دانشجویان دارند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ضمن قدردانی از زحمات همه دست‌اندرکاران و عوامل احداث خوابگاه دانشجویی در دانشگاه بوعلی‌سینا همدان، عنوان کرد: از ستاد اجرایی فرمان امام (ره) می‌خواهیم که با یک اقدام جهادی دیگر به فکر حل مشکل خوابگاه دانشجویان دانشگاه صنعتی همدان نیز باشد.

زلفی‌گل به رئیس دانشگاه بوعلی‌سینا همدان دستور داد که در نخستین فرصت نسبت به تغییر کاربری سه بلوک از خوابگاه‌های این دانشگاه که در مجموعه نیستند اقدام کند و گفت: دانشگاه‌ها می‌توانند از طریق مزایده نسبت به واگذاری فضاهای خارج از دانشگاه اقدام کرده و براساس قوانین موجود اعتبارات آن را در خود دانشگاه استفاده کنند.

وی در پایان ضمن قدردانی از نگاه ویژه استاندار همدان به مسائل و مشکلات دانشگاه‌های استان همدان، بیان کرد: امید است که بتوانیم در فرصتی که خداوند به ما داده، مشکلات موجود در وزارت علوم را احصا کرده و برای رفع آن‌ها اقدام کنیم.

   دانشگاه محل تربیت نخبگان جامعه است

معاون ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) نیز با قدردانی از زحمات شبانه‌روزی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری که در پیگیری مسائل دانشگاه‌های کشور اهتمام جدی دارند، عنوان کرد: شعبان ماه آمادگی برای ورود به ماه مبارک رمضان است.

سیدمصطفی سیدهاشمی ضمن قدردانی از حضور باشکوه مردم همیشه در صحنه ایران در انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری، ابراز کرد: خوشحالیم که مردم باری دیگر با حضور خود در انتخابات افرادی سالم را به میدان عمل فرستادند.

معاون ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) با بیان اینکه اهمیت استان همدان به دانشگاه‌های فعال در آن است، ادامه داد: این دانشگاه از سال 1351 شروع به کار و در سال 1354 فعالیت رسمی خود را آغاز کرد.

سیدهاشمی جایگاه دانشگاه بوعلی‌سینا در بین دانشگاه‌های اسلامی دنیا را در رتبه هشتم بیان کرد و گفت: در کشور دانشگاه‌هایی همچون بوعلی‌سینا کمتر دیده می‌شود که در همه زمینه‌ها فعال و با برنامه باشد.

وی با اشاره به اینکه خواستن، توانستن است و این اراده و همت قوی بود که باعث شد تا این پروژه در کمترین فرصت و با بهترین کیفیت به بهره‌برداری برسد، عنوان کرد: احداث این خوابگاه هدیه‌ای از سوی ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) به مردم همدان و به‌ویژه دانشجویان فهیم است.

معاون ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) با بیان اینکه استان همدان دارای شخصیت‌های بسیار بزرگ علمی است، افزود: این استان در زمینه تولید محصولاتی از قبیل گردو در شهرستان تویسرکان و یا سفال در شهر لالجین در سطح جهان حرف برای گفتن دارد.

سیدهاشمی گفت: همان‌طور که در آموزه‌های دینی نیز گفته شده است، علم باعث نجات می‌شود و امام علی (ع) نیز همواره بر این موضوع که علم سلطان است، تأکید داشته‌اند.

وی افتتاح این خوابگاه در استان همدان را مایه مباهات و افتخار دانست و عنوان کرد: امیدواریم که بتوانیم در اجرای فرامین رهبری پیشگام بوده و خدمات ارزنده‌ای را به مردم عزیزمان ارائه کنیم.

   بهره‌برداری از خوابگاه دانشجویی دانشگاه بوعلی‌سینا با نام خواهر دباغ

رئیس بنیاد 15 خرداد ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) نیز در این مراسم با بیان اینکه این خوابگاه در مساحتی بالغ‌بر 6 هزار و 700 متر مربع و در دو بلوک ساخته شده است، عنوان کرد: پروژه ساخت این خوابگاه از مردادماه سال 1401 آغاز شد و در طول 15 ماه به بهره‌برداری رسید.

حمیدرضا علیان‌زادگان از اختصاص باشگاه بدنسازی در این خوابگاه برای استفاده دانشجویان خبر و ادامه داد: اتاق بهداری، اتاق مشاوره، کتابخانه و آشپزخانه از دیگر فضاهایی بوده که در این خوابگاه درنظر گرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه شرکت انرژی‌گستر نصیر در ساخت این خوابگاه اقدامات خوبی را انجام داده است، بیان کرد: ساخت این خوابگاه برای استفاده علم‌پژوهان کشور یک باقیات‌الصالحات و حسنه ماندگار است.

رئیس بنیاد 15 خرداد از پیگیری مأموریت‌های سه‌گانه ابلاغ‌شده از سوی مقام معظم رهبری توسط بنیاد 15 خرداد در حوزه جمعیت، سلامت و امور اجتماعی خبر داد و ابراز کرد: از ابتدای سال 1400 با دستور رهبر انقلاب به دنبال اجرای برنامه‌های اثرگذار و محوری در این سه حوزه بوده‌ایم.

علیان‌زادگان با بیان اینکه احداث 16 خوابگاه دانشجویی از ابتدای دهه 1390 در دستور کار بنیاد 15 خرداد بوده است، بیان کرد: تاکنون خوابگاه‌های دانشجویی در نیشابور، قائن، بجنورد، بیرجند، اراک، مراغه، سنندج، بوشهر و تربت حیدریه به بهره‌برداری رسیده و این پروژه در همدان پانزدهمین خوابگاه درحال بهره‌برداری است.

وی از اختصاص سیستم گرمایش از کف برای خوابگاه‌های دانشجویی خبر داد و گفت: خوابگاه‌های دانشجویی که امروز افتتاح می‌شود دارای 112 اتاق بوده که هرکدام بین 6-5 تخت دارد.

رئیس بنیاد 15 خرداد با اشاره به اینکه جلسات هماهنگی برای ساخت خوابگاه‌های دانشجویی به‌صورت هفتگی در دستور کار ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) است، عنوان کرد: طرح نهضت ملی مسکن، ساخت مسکن برای محرومین و نیازمندان جامعه و در کنار آن احداث خوابگاه‌های دانشجویی مهم‌ترین برنامه‌های در دست اقدام حوزه عمرانی بنیاد 15 خرداد است.

علیان‌زادگان با بیان اینکه تاکنون بیش از 72 هزار متر مربع در قالب 16 خوابگاه دانشجویی تقدیم وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و همچنین وزارت بهداشت و درمان شده است، ادامه داد: در بهار سال آینده نیز شانزدهمین خوابگاه در بندر عباس در پنج هزار و 600 متر مربع و با ظرفیت 400 نفر به بهره‌برداری می‌رسد.

وی ساخت خوابگاه‌های دانشجویی در کشور را از دستورات مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) به بنیاد 15 خرداد بیان کرد و گفت: بهره‌برداری از این پروژه‌ها که نیاز دانشجویان کشور است، در پرونده اعمال همه دست‌اندرکاران درخشان و ماندگار خواهد بود.

   دانشجویان آینده‌سازان کشور هستند

رئیس دانشگاه بوعلی‌سینا همدان نیز در این مراسم با بیان اینکه دانشجویان در آینده کشور نقش اساسی و مهمی دارند، عنوان کرد: آینده‌سازان جمهوری اسلامی ایران، دانشجویان هستند.

حسین رضوان ضمن قدردانی از زحمات ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) و بنیاد 15 خرداد و همچنین پیگیری‌های وزیر علوم درخصوص احداث خوابگاه‌های دانشجویی در دانشگاه بوعلی‌سینا همدان، ابراز کرد: باید افتخار کنیم که ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) مشکلات موجود در کشور را احصا کرده و براساس اولویت برای رفع آن‌ها اقدام می‌کند.

وی کمبود خوابگاه دانشجویی در استان همدان را یکی از بزرگ‌ترین مشکلات دانشگاه‌های این استان بیان کرد و گفت: با افتتاح این خوابگاه یکی از جدی‌ترین دغدغه‌های مهم در دانشگاه بوعلی‌سینا همدان حل می‌شود.

ادامه مطلب را در تارنمای روزنامه سپهرغرب به نشانی  مطالعه کنید.

شناسه خبر 80381