شناسه خبر:80761
1402/12/27 13:58:24
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار همدان مطرح کرد:

باغ‌موزه دفاع مقدس، اولویت فرهنگی استان در سال 1403

سپهرغرب، گروه خبر - سمیرا گمار: معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار همدان گفت: باغ‌موزه دفاع مقدس اولویت فرهنگی استان در سال 1403 خواهد بود و رسیدگی به مشکلات آنجا، وظیفه همه ما است.

 حسن رضانیا روز گذشته در شورای هماهنگی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان همدان که با حضور جمعی از مسئولان ذی‌ربط در سالن شهدای استانداری برگزار شد، با ابراز قدردانی از بازدید تیم متخصص کارشناسی از باغ‌موزه و احصای مشکلات سازه‌ای آنجا، عنوان کرد: ما نیاز به حفظ و توسعه ساختار فرهنگی داریم، باغ‌موزه هم اثرگذار بوده و تردیدی در آن نیست. تیم کارشناسی موظف است پیشنهادات خود را به‌صورت مشخص و با اولویت‌بندی به جلسه بیاورد، تقسیم کار هم انجام و برای هر دستگاهی وظایف معین شود.

وی خاطرنشان کرد: رسیدگی به امور باغ‌موزه نیازمند برگزاری نشست‌های مشترک بین سازمان برنامه و بودجه و معاونت عمرانی استانداری است تا بتوان کارها را دقیق و درست پیش برد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار همدان افزود: باغ‌موزه دفاع مقدس اولویت فرهنگی استان در سال 1403 خواهد بود و رسیدگی به مشکلات آنجا، وظیفه همه ما است.

   تشکیل کمیته کارشناسی و برآورد نیازهای باغ‌موزه

رضانیا تأکید کرد: هر مرکز و موقعیتی که برای مباحث فرهنگی وجود دارد، نباید دچار غفلت شود؛ اینکه بگذاریم کار از کار بگذرد، قابل قبول نبوده و نیاز است نقاط اثرگذار فرهنگی با دقت حفظ و نگهداری شوند.

وی با تأکید بر لزوم تشکیل کمیته کارشناسی و برآورد نیازهای باغ‌موزه، اذعان کرد: برنامه پیشنهادی نیازمندی‌های این مجموعه که مورد تأیید معاونت عمرانی استاندار، شهرداری و مدیرکل حفظ آثار است را در جلسه آتی با جزئیات مورد بررسی قرار خواهیم داد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار همدان در ادامه توضیح داد: رفع نیازمندی‌های باغ‌موزه حتماً با نگاه واقع‌بینانه باشد و نه شعاری. دبیرخانه نیز براساس ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها، برنامه‌های قابل تحقق ارائه دهد؛ تأکید ما این است که خودتان را محدود نکنید.

رضا‌نیا اضافه کرد: ما محدودیت مالی و منابع داریم و این کاملاً مشخص است، اما اگر اولویت‌بندی واقعی باشد، تمام تلاش خود را برای رفع نواقص و کاستی‌ها به‌کار خواهیم بست.

وی با اعلام این خبر که خوشبختانه همه دستگاه‌های اجرایی، نظامی و انتظامی پای کار هستند، متذکر شد: سازمان میراث فرهنگی از ظرفیت مجمع نمایندگان در ثبت ملی استفاده کرده و ابتدای سال‌ جاری خبر خوش ثبت را اعلام کند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار همدان بیان کرد: ضمن قدردانی از زحمات فراوان کلیه دست‌اندرکاران به‌ویژه دبیرخانه این مرکز فرهنگی، خواهش می‌کنم کار را رها نکنید؛ با سماجتی که دارید، تعجب می‌کنم کار گاهی رها می‌شود.

رضانیا در خاتمه سخنان خود تصریح کرد: در ایام نورانی ماه مبارک رمضان قرار داریم، مراقب باشیم این ساعت‌ها و روزها را به‌راحتی از دست ندهیم و با انابه هرچه بیشتر به سمت خدا حرکت کنیم. امروز نیاز جامعه ما معنویات است و خدای متعال هم دائم برای ما موقعیت آن را فراهم می‌کند که نیاز است توجه بیشتری برای خودسازی داشته باشیم.

   برخی کریدورها نشت آب دارد که درصورت برخورد با برق، حادثه‌ساز خواهد بود

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار همدان نیز با بیان اینکه پیام شهدا بعد از سال‌ها با چند خط دست‌نوشته و یادگاری آن‌ها در جامعه ساری و جاری است، عنوان کرد: با همه تلاش دنیای استکبار، خوشحالیم در استان همدان مکانی داریم که بعد از گذشت سال‌ها، تحول ایجاد می‌کند.

امیررضا یوسفیان خاطرنشان کرد: باغ‌موزه با هدایت شهدا به اینجا رسیده و حاصل کار جمعی است. هیچ‌کس نمی‌تواند ادعا کند آنجا ماحصل زحمات اوست؛ همه در تشکیل آن سهیم بوده‌اند و در حفظش نیز نقش دارند.

وی سپس با اشاره به ارزیابی مشکلات باغ‌موزه توسط تیم کارشناسی، اظهار کرد: چند مشکل سازه‌ای در باغ‌موزه وجود دارد که می‌توان به آب زیر آب‌نما که به زیر سازه راه یافته، اشاره کرد. برخی کریدورها نشت آب دارد، برق سنگین هم امکان برخورد با آب داشته که درصورت برخورد، حادثه‌ساز خواهد بود و به اموال آنجا آسیب جبران‌ناپذیر می‌زند؛ اموالی که متعلق به شهدا بوده و وظیفه ماست که حفظشان کنیم.

این مقام مسئول ادامه داد: قسمت خروجی سازه به‌دلیل برودت هوا و فرسایش سنگ‌ها نیاز به تعمیر و بازسازی دارد. توسعه باغ‌موزه نیز مسئله دیگر است که قسمتی مربوط به دانشگاه علوم پزشکی بوده و باید در مورد آن تصمیم‌گیری شود.

یوسفیان با این بیان که کار با اعتبارات قطره‌چکانی راه به جایی نمی‌برد و پیشنهاد ما تزریق سه اعتبار 50 میلیارد تومانی برای سه سال است، سخنانش را به پایان برد.

   همدان قطب فرهنگی کشور در میراث شهدا

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان همدان نیز با بیان اینکه ریاست هیئت‌امنای مرکز فرهنگی باغ‌موزه ستاد کل نیروهای مسلح بوده که در استان‌ها این مسئولیت به استاندار محول شده، عنوان کرد: تصمیمات گرفته‌شده در این مجموعه از حیث سلسله‌مراتبی برای ما ولایی بوده و لازم‌الاجرا است.

سردار مهدی ظفری تصریح کرد: تصمیمات کلان و مهم در هیئت‌امنا گرفته شده و هیئت‌مدیره موظف به اجرای آن‌ها است.

وی با تأکید بر اینکه بازدید از باغ‌موزه برای نوجوانان و جوانان بسیار مؤثر بوده، گفت: تحول این عزیزان با دیدن آثار شهدا ملموس و عینی بوده و نشان می‌دهد ما چه رسالت سنگینی در این سنگر فرهنگی داریم.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان همدان گفت: اصرار حضور جوانان به‌ویژه دانش‌آموزان و دانشجویان از استان‌های دیگر در باغ‌موزه دفاع مقدس نشان می‌دهد همدان قطب فرهنگی شهدا بوده و اگر به اینجا رسیده‌ایم، مرهون تلاش همه شما است.

سردار ظفری با این بیان که شهید متعلق به آحاد مردم است، افزود: 13 سال از افتتاح باغ‌موزه می‌گذرد و نزدیک به 300 هزار نفر در طول 6 ماه از سال از این مجموعه بازدید می‌کنند که این مسئله حاکی از داشتن راهیان نور بالقوه در همدان است و ظرفیت بسیاری در تحول جامعه خواهد داشت.

وی با ابراز قدردانی از کلیه عوامل و دست‌اندرکاران مؤثر در باغ‌موزه، بیان کرد: ایستادگی باغ‌موزه نیازمند تصمیمات اثربخش راهبردی و اقدامات انقلابی است تا بتوانیم در میدان فرهنگی اثرگذار باشیم.

   نخستین غرفه موزه متعلق به شهدای امنیت باشد

فرمانده انتظامی استان همدان نیز در این جلسه بیان کرد: راز و رمزی در خون شهید است که در هیچ جای دیگر پیدا نمی‌شود؛ این آموزه از روایت واردشده در روز عرفه برآمده که فرمود خداوند قبل از نگاه کردن به زائر خود در بیت‌الله‌الحرام، به زائر اباعبدالله (ع) در کربلا نگاه می‌اندازد؛ حال اینکه چه رازی دارد، من و امثال من نمی‌دانیم.

سردار سلمان امیری با تأکید بر اینکه آثار باغ‌موزه غیر قابل بازیافت است، تصریح کرد: اگر نتوانیم از میراث گران‌بهای شهدا که در اختیار ما قرار دارد محافظت کنیم، بی‌شک به هویت استان و کشور و البته یادگار شهیدان آسیب زده‌ایم که راه جبرانی ندارد.

وی سپس گفت: باب شهادت در کشور ما بسته نیست، اینکه فراجا، سپاه و غیره هرروز شهید می‌دهند، گواه این مدعا است؛ تأکید ما بر این بوده که نخستین غرفه موزه متعلق به شهدای امنیت باشد، شهدای ژاندارمری و به‌ترتیب شهدای دیگر. باید غرفه‌ای درخور شأن این شهدا کنار شهدای سپاه درنظر بگیریم و شهدای هسته‌ای، شهدای امنیت و سایر شهیدان را نیز به مردم بشناسانیم.

   در جلسات توزیع اعتبار، اعتبار مناسبی برای این پروژه لحاظ خواهیم کرد

معاون هماهنگی برنامه و بودجه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان همدان نیز در این جلسه با بیان اینکه مشکلات باغ‌موزه نیازمند اعتبار بوده و متأسفانه دیر اعلام شد، گفت: زمانی که اعتبارات تخصیص داده شده بود، این مشکلات احصا و اعلام شد؛ بنابراین نتوانستیم از محل بودجه اعتباری برای آن درنظر بگیریم.

سیدمهدی وفایی ادامه داد: بااین‌حال 15 میلیارد تومان اعتبار از محل سفر ریاست جمهوری، پنج میلیارد تومان تعهد سازمان برنامه بودجه کشور و پنج میلیارد تومان بودجه از بنیاد شهید برای سامان‌دهی و بازسازی باغ‌موزه درنظر گرفته شد که از پنج میلیارد تومان استان دو میلیارد و 500 میلیون آن تخصیص داده شده و چهارونیم میلیارد تومان نیز از تعهد سازمان برنامه بودجه کشور تخصیص پیدا کرد.

وی بیان کرد: ضرورت دارد توجه ویژه‌ای به تعمیرات فضای باغ‌موزه بشود و تردیدی در آن نیست، البته برای سال 1402 اعتبار باقی‌مانده‌ای نداریم، اما برای سال 1403 در جلسات توزیع اعتبار، اعتبار مناسبی برای این پروژه لحاظ خواهیم کرد.

این مقام مسئول با این بیان که ما حیات خود را مدیون شهدا می‌دانیم و تلاش می‌کنیم این فضا برای مردم و بازدیدکنندگان امن و مناسب باشد، سخنانش را خاتمه داد.

   پیگیر ثبت ملی باغ‌موزه همدان هستیم

محسن معصوم‌علیزاده، مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان همدان نیز در جلسه با این بیان که شورای ثبت درحال پیگیری ثبت ملی باغ‌موزه است، عنوان کرد: مانعی بر سر راه وجود ندارد، فقط مسئله این است که چون شورا به‌تنهایی همه امور را پیش می‌برد، کمی زمان‌بر خواهد بود.

   ما 13 میلیارد تومان اعتبار درنظر گرفتیم، تملیک 140 میلیارد تومان نیاز داشت!

شهردار همدان نیز در این جلسه با بیان اینکه باغ‌موزه یادگار شهیدهمدانی و شهدای دیگر است، بر حفظ این مجموعه تأکید کرد و گفت: شروع کار بسیار خوب بود و امروز گزارش عملکرد خوبی نسبت به سال‌های قبل داریم، اما اقداماتی نیز در جهت بازسازی و توسعه نیاز است.

سیدمسعود حسینی خاطرنشان کرد: سال قبل نشت آب باغ‌موزه نیاز به اصلاحات فوری داشت که انجام شد؛ قیرگونی، اجرای پیاده‌رو، تعویض و بازسازی سنگ‌ها، اصلاح آب‌نمای موزیکال و لوله کشی جمع‌آوری آب باران نیز ازجمله اقداماتی بود که توسط شهرداری در این مجموعه انجام شد.

وی با اشاره به اینکه شهرداری سالی دو میلیارد تومان در باغ‌موزه هزینه می‌کند، توضیح داد: سال گذشته 13 میلیارد تومان اعتبار برای باغ‌موزه بر مبنای تملک ملک دور میدان قائم درنظر گرفتیم، اما وقتی اقدام کردیم، مالک این ملک که دو هزار متر بوده و 70 متر آن تجاری است، 140 میلیارد تومان قیمت داد و به توافق نرسیدیم و به دیوان عدالت اداری شکایت کردیم، مراحل درحال انجام بوده و نیاز است این ملک را با عدد قابل قبولی تملیک کنیم.

شهردار همدان در پایان با این بیان که درحال حاضر 30 میلیارد تومان برای بازه اول تعمیر نیاز است، اذعان کرد: امسال در حوزه تعمیر، نگهداری، توسعه تملک و اختصاص بودجه باید یک بازه سه‌ساله درنظر بگیریم که بتوانیم کارها را درست و دقیق پیش ببریم.

شناسه خبر 80761