شناسه خبر:83134
1403/3/10 08:58:44

رئیس هیئت گلف استان همدان با بیان اینکه استان ما ظرفیت لازم برای راه‌اندازی سایت تخصصی مینی‌گلف غرب کشور را دارد، خاطرنشان کرد: شهرستان‌های استان همدان فاقد سایت اختصاصی گلف و مینی‌گلف بوده و نیاز است که مسئولان در این زمینه هیئت گلف استان را یاری کنند.

سپهرغرب، گروه ورزشی - پیام زمانی :

گلف ازجمله رشته‌های ورزشی پُرطرفدار و پُرهیجان است که آسیب خاصی را هم متوجه ورزشکاران در تمامی رده‌های سنی نمی‌کند؛ گلف شامل پنج رشته گلف، مینی‌گلف، بهکاپ، کروکت و وودبال است که هرکدام از این رشته‌ها نیز با شرایط متفاوتی انجام می‌شود و قواعد خاص خود را دارد.
هیئت گلف استان همدان نیز در راستای معرفی رشته‌های ورزشی این هیئت و ایجاد شور و نشاط در بین مردم با هدف گسترش تفریحات سالم در بین نوجوانان و جوانان، به‌صورت مستمر و هفتگی برنامه‌هایی را در سطح استان برگزار می‌کند که ازجمله آن‌ها می‌توان به تمرین و بازی‌های دوستانه ورزشکاران در سایت مینی‌گلف سردار شهید شمسی‌پور اشاره کرد.

گلف این استان از گذشته مورد کم‌توجهی قرار گرفته و نتوانسته است آن‌طور که باید برای جذب ورزشکاران و علاقه‌مندان به رشته‌های آن به‌صورت جدی اقدام کند که این موضوع نیز با روی کار آمدن رئیس جدید و همچنین راه‌اندازی کمیته‌های آن در سال‌های اخیر، با پیشرفت قابل توجهی مواجه بوده که امید است این موضوع با قدرت بیشتری استمرار داشته باشد تا شاهد شکوفایی نوجوانان و جوانان این استان در گلف نیز باشیم.

در راستای ارائه گزارش و فعالیت‌های هیئت‌های ورزشی استان، این هفته به سراغ رئیس هیئت گلف استان رفته و گفت‌وگویی با ایشان داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

* لطفاً خودتان را معرفی کنید و بفرمایید از چه تاریخی مسئولیت هیئت گلف استان همدان را برعهده دارید.

صالح جهانگرد هستم، از دی‌ماه سال 1400 افتخار داشتم که به‌عنوان سرپرست در خدمت هیئت گلف استان همدان باشم و از تیرماه سال 1401 بعد از برگزاری انتخابات، به‌عنوان رئیس این هیئت انتخاب شده و انجام وظیفه می‌کنم.

* لطفاً فعالیت‌های شاخص این هیئت ورزشی در سال گذشته را بیان بفرمایید.

هرساله عمده فعالیت‌های این هیئت پیرامون چند محور است که به اختصار آن‌ها را به اطلاع شما می‌رسانم. یکی از مهم‌ترین برنامه‌های این هیئت کلاس‌های آموزشی است که در طول سال به‌صورت مستمر برگزار می‌شود و البته در برخی از ماه‌های سال به‌علت شرایط جوی و بارش رحمت الهی برف و باران، امکان برگزاری این کلاس‌های آموزشی به‌دلیل مسقف نبودن فضای برگزاری آموزش‌ها، میسر نیست.

در کنار کلاس‌های آموزشی، برنامه تمرین ورزشکاران نیز در طول سال و به‌صورت هفتگی و با تفکیک جنسیت انجام می‌شود. در سال گذشته سه دوره کلاس‌های تئوری مربی‌گری در سطح استان همدان برگزار شد؛ هیئت گلف استان همدان میزبان مسابقات قهرمانی کشوری وودبال در سال گذشته بود. این مسابقات برای آخرین‌بار قبل از شیوع ویروس منحوس کرونا برگزار و تا چندسال متوقف شده بود که مجدداً در سال گذشته همدان میزبانی این مسابقات را برعهده داشت و ورزشکاران از 15 استان در این دور از مسابقات حضور داشتند.

رئیس فدراسیون نیز از برگزاری این مسابقات در استان همدان قدردانی کرده و ورزشکاران شرکت‌کننده هم اظهار رضایت داشتند که جا دارد از همکاری اداره کل ورزش و جوانان استان همدان و دانشگاه بوعلی‌سینا نیز برای برگزاری این مسابقات تشکر و قدردانی داشته باشم.

این هیئت ورزشی شامل پنج رشته گلف، مینی‌گلف، بهکاپ، کروکت و وودبال است که در زمینه گلف آموزش‌ها با حضور مربیان درحال انجام است و ورزشکاران به‌صورت مستمر تمرین دارند.

در رشته مینی‌گلف سایت این رشته به‌ نام سردار شهید شمسی‌پور مزین بوده و آموزش‌های این رشته هم در همین سایت درحال انجام است و برای استعدادیابی نیز از همین فضا استفاده می‌شود.

در رشته وودبال هم دوره‌های آموزشی برگزار شده و اعزام به مسابقات نیز در سال گذشته اتفاق افتاده است. در تمامی مسابقاتی که طی سال گذشته برگزار شد، ورزشکاران استان حضور داشتند (به‌جز رشته کروکت که استان همدان در این رشته ورزشکار ندارد).

* ورزشکاران استان همدان در هیئت گلف تاکنون در چه مسابقات ورزشی افتخارآفرینی کرده‌اند؟

در مسابقات استعدادیابی دانش‌آموزی که به‌صورت سالانه برگزار می‌شود، آقای محمدایلیا افلاکیان گلفر نوجوان همدانی در رشته گلف عنوان قهرمانی کشوری را کسب کردند و بعد از این افتخارآفرینی به اردوی تیم ملی نیز راه یافتند و توانستند در اردوی تیم ملی نیز خوش بدرخشند.

در مسابقات قهرمانی مینی‌گلف کشوری نیز که به میزبانی استان اصفهان برگزار شد، ورزشکاران این استان توانستند جایگاه چهارم کشوری را کسب کنند که این رتبه نسبت به خیلی از استان‌ها که به‌صورت مستمر در 12 ماه سال تمرین دارند، خوب است.

* در زمینه استعدادیابی رشته‌های ورزشی این هیئت چه برنامه‌هایی انجام شده است؟

یکی از دغدغه‌های اصلی این هیئت ورزشی برنامه استعدادیابی است که در این زمینه نیز اقدامات خوبی انجام شده است. تفاهم‌نامه‌ای در زمینه استعدادیابی دانش‌آموزان با اداره کل آموزش‌وپرورش استان همدان منعقد شده است که توانستیم با انجام این تفاهم‌نامه و با همکاری مدیران محترم مدارس، نسبت به اجرای برنامه استعدادیابی در سطح مدارس اقدام کنیم.

تفاهم‌نامه دیگری نیز با دانشگاه بوعلی‌سینا همدان به امضا رسیده است که برای دانشجویان و اساتید این دانشگاه نیز بتوانیم برنامه استعدادیابی را انجام بدهیم که در این راستا طی مسابقات قهرمانی کشوری وودبال، یک برنامه استعدادیابی برای جامعه هدف این دانشگاه انجام شد و بعد از برنامه استعدادیابی دانشجویان و اساتید در برنامه‌های تمرینی هیئت حضور دارند.

در کنار برنامه‌های انجام‌شده، تفاهم‌نامه‌ای نیز با شرکت گاز، آب و فاضلاب، شرکت آب منطقه‌ای، شورای روابط عمومی‌های استان، اداره کل ورزش و جوانان استان و سازمان نظام پزشکی منعقد شده است تا کارکنان این نهاد‌ها و ادارات به همراه خانواده محترمشان استعدادیابی شوند.

* در زمینه برگزاری دوره‌های آموزشی داوری و مربی‌گری چه اقداماتی انجام شده است؟

در سال گذشته برای دوره‌های آموزشی داوری و مربی‌گری از سوی فدراسیون گلف سهمیه‌ای به این استان اختصاص داده نشده بود و تمامی دوره‌های آموزشی نیز به‌دلیل وجود زمین‌های دارای استاندارد در تهران برگزار می‌شود که در دو مجموعه ورزشی انقلاب و آیلند که این مجموعه نیز کمتر از یک‌سال است راه‌اندازی شده، صورت می‌گیرد.

متأسفانه با توجه به محدودیت سایر استان‌ها، امکان برگزاری دوره‌های آموزشی به‌صورت عملی میسر نیست. اما با تمامی این محدودیت‌ها توانستیم دوره‌های بازآموزی را برای ورزشکاران در دو رشته وودبال و مینی‌گلف برگزار کنیم و همچنین دوره تئوری مربی‌گری درجه سه هم به‌صورت عمومی برای تمامی رشته‌ها در سه مرحله برگزار شد.

* برنامه‌های پیش روی این هیئت را بیان بفرمایید.

یکی از برنامه‌هایی که در سال جاری به دنبال آن هستیم، میزبانی بخشی از مسابقات ملی و کشوری در سال جدید است که مکاتبات لازم با فدراسیون انجام شده است و سایت مینی‌گلف هیئت نیز برای برگزاری این مسابقات آماده است و در کنار آن پیگیری‌هایی هم برای برگزاری دوره‌های مربی‌گری به‌صورت کشوری انجام شده است تا استان همدان میزبان برگزاری این مسابقات باشد.

به تمامی مسابقات کشوری و ملی امسال نیز اعزام خواهیم داشت تا بتوانیم هیئت گلف استان را هم در سطح کشور معرفی کنیم.

* مشکلات و موانع موجود هیئت گلف استان را توضیح بفرمایید.

خوشبختانه این هیئت مشکل خاصی تاکنون نداشته و فقط درخواست‌هایی داریم که امید است به لطف خداوند متعال و با حمایت‌های مدیران محترم بتوانیم این دغدغه‌ها را نیز در راستای گسترش هیئت گلف استان مرتفع کنیم.

یکی از درخواست‌ها اختصاص زمین از طریق منابع طبیعی یا اراضی ملی برای ساخت یک زمین گلف استاندارد است که نیاز به 60 هکتار زمین بوده و در زمین‌هایی با مساحت کمتر نیز می‌توان این کار را انجام داد تا بتوانیم در آینده‌ای نه‌چندان دور سایت تخصصی گلف غرب کشور را در استان همدان راه‌اندازی کنیم و این موضوع می‌تواند ظرفیت خوبی نیز برای ورزش استان باشد.

متأسفانه در شهرستان‌های استان نیز به‌دلیل فقدان سایت‌های گلف و مینی‌گلف در شناسایی و جذب ورزشکاران علاقه‌مند به رشته‌های ورزشی این هیئت با موانعی مواجه هستیم که پیگیری‌هایی در این زمینه صورت گرفته است؛ به‌طور مثال در شهرستان ملایر زمینی را با مساعدت شهرداری و شورای اسلامی این شهر در مجموعه جهان کوچک برای راه‌اندازی سایت مینی‌گلف اختصاص داده‌ایم که امید است ساخت این پروژه سریع‌تر انجام شود و بتوانیم با لطف خداوند متعال و حمایت مسئولین مربوطه، اعتبارات لازم را در این زمینه جذب کنیم. مشابه همین کار قرار است در شهرستان تویسرکان و نهاوند هم انجام شود که مدیر محترم اداره ورزش و جوانان شهرستان تویسرکان موافقت اولیه را اعلام کرده‌اند و یک قطعه زمین را در نزدیکی اداره ورزش و جوانان برای این پروژه اختصاص داده‌اند.

امید است که روند این پروژه نیز به‌زودی آغاز شود و در شهرستان نهاوند هم برای همین موضوع درحال رایزنی هستیم تا بتوانیم در اسرع وقت پروژه را آغاز کنیم و بعد از آن تجهیزات لازم برای هر مجموعه را تهیه کرده و در اختیار ورزشکاران قرار بدهیم.

همان‌طور که گفته شد، استان همدان فقط دارای یک سایت اختصاصی مینی‌گلف بوده و در سایر رشته‌های هیئت گلف با کمبود‌ها و موانعی مواجه هستیم که باید همت مسئولین استانی بر این باشد که در اسرع وقت در این زمینه اقداماتی صورت گیرد تا بتوانیم استان همدان را نیز در رشته‌های این هیئت ورزشی در سطح کشور معرفی کنیم. متأسفانه همین مسئله باعث شده است که در شهرستان‌های استان نیز با عدم شناسایی استعداد‌های برتر گلف مواجه شده و در مسابقات ملی و کشوری هم رتبه‌های بالایی نداشته باشیم. خوشبختانه هیئت گلف استان در راستای استعدادیابی تفاهم‌نامه‌های خوبی با اداره کل آموزش‌وپرورش استان و دانشگاه بوعلی‌سینا همدان داشته است که دانش‌آموزان و دانشجویان علاقه‌مند به این رشته را جذب کرده و در برنامه‌های تمرینی و آموزشی سازمان‌دهی کند.

شناسه خبر 83134