شناسه خبر:83920
1403/4/2 16:58:59
مدیرکل دفتر آسیای میانه، قفقاز و روسیه سازمان توسعه تجارت ایران:

تعهد ارزی بزرگ‌ترین مشکل صادرکنندگان ایرانی است

مدیرکل دفتر آسیای میانه، قفقاز و روسیه سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه صادرکنندگان به‌خاطر شرایط اقتصادی و همچنین تحریم‌های موجود همواره با موانعی مواجه هستند، گفت: در شرایط کنونی بزرگ‌ترین مشکل صادرکنندگان در کشور، مسئله تعهد ارزی بوده که امید است دولت چهاردهم بتواند با همراهی مجلس شورای اسلامی برای حل‌وفصل این مهم راهکاری داشته باشد.

سپهرغرب، گروه - پیام زمانی :

اکبر گداری پیش از ظهر شنبه در آیین تجلیل از صادرکنندگان برگزیده استان همدان که در سالن اجتماعات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان برگزار شد، عنوان کرد: یکی از مسائلی که می‌تواند در شرایط فعلی کشور به وضعیت اقتصادی مردم کمک قابل توجهی کند، افزایش صادرات غیر نفتی است؛ چراکه هر چقدر افزایش صادرات غیر نفتی در کشور رونق داشته باشد، قیمت تمام‌شده کالاهای تولیدی نیز برای خرید مردم کاهش می‌یابد.
وی با بیان اینکه صادرات کالا مانند یک دستگاه است که باید همه بخش‌ها و اجزا وظیفه خود را به‌درستی انجام دهند، خاطرنشان کرد: در زمینه صادرات کالا و در این جنگ اقتصادی، صادرکنندگان با مشکلات بسیاری مواجه هستند که بیشتر این مشکلات را می‌توان با ارائه راه حل اساسی و پیگیری برای اجرای آن، به سرانجام رساند.

مدیرکل دفتر آسیای میانه، قفقاز و روسیه سازمان توسعه تجارت توجه به واحد‌های تولیدی و صادرکننده بخش خصوصی را بسیار ضروری دانست و ادامه داد: بیشتر واحد‌های بخش خصوصی در این کشور از خدماتی که می‌توانند برای توسعه کار‌های خود استفاده کنند، اطلاعی نداشته و نیاز است که موضوع از طریق مراجع ذی‌ربط برای این عزیزان تشریح شود.

گداری صندوق ضمانت صادرات را یکی از مهم‌ترین ارکان در حوزه صادرات دانست و افزود: این صندوق با هدف ضمانت اعتبار افرادی که در کشور‌های خارجی تقاضای محصولات را دارند، راه‌اندازی شده است تا صادرکنندگان بتوانند با اطمینان خاطر و بدون هیچ نگرانی، محصولات خود را به سایر کشور‌های متقاضی کالا صادر کنند.

وی از پیگیری برای افزایش رایزن‌های ایران در حوزه صادرات خبر داد و گفت: برای اینکه بتوانیم در زمینه صادرات کشور موفقی باشیم، نیاز به این است که رایزن‌های خود را در کشور‌ها افزایش بدهیم که با بررسی‌های صورت‌گرفته در شرایط فعلی حداقل به 60 رایزن نیاز داریم که این آمار هم‌اکنون 28 نفر است.

مدیرکل دفتر آسیای میانه، قفقاز و روسیه سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه برخی از کشور‌ها از ظرفیت افراد برای کنترل بازار‌های دنیا استفاده می‌کنند، ابراز کرد: کشوری مانند ترکیه هم‌اکنون 60 نفر از افراد مستعد خود را برای کنترل بازار‌های جهانی به‌کارگیری کرده است.

گداری استان همدان را دارای ظرفیت‌های بسیار خوب برای صادرات محصولات کشاورزی از قبیل کشمش و سیر دانست و افزود: تعدادی از فعالان اقتصادی شهرستان ملایر همدان برای گسترش صادرات محصولات خود به کشور ارمنستان سفر کردند تا بتوانند مبل و منبت تولیدی در این شهرستان را به آن کشور صادر کنند، اما در این زمینه موفق عمل نکردند؛ چراکه مبل و منبت این کشور از سایر کشور‌ها وارد شده و واحد‌های تولیدی نیز برای اینکه بتوانند کالای تولیدی خود را به‌راحتی در آن کشور عرضه کنند، فروشگاه‌هایی را در ارمنستان ایجاد کرده‌اند که ما نیز باید از این تجربه موفق به نفع خودمان استفاده کنیم.

* عدم موفقیت در صادرات، چرخه تولید را دچار اختلال می‌کند

استاندار همدان نیز ضمن قدردانی از حضور صادرکنندگان و فعالان اقتصادی استان در این مراسم، عنوان کرد: اگر در کشور توفیق صادرات نداشته باشیم، قطعاً چرخه تولید نیز دچار مشکل اساسی می‌شود.

علیرضا قاسمی‌فرزاد با بیان اینکه دولت سیزدهم به دنبال رفع موانع و مشکلات صادرکنندگان بود، خاطرنشان کرد: اگر امروز صادرکننده‌ای در این جلسه مشکل یا مانعی را در کار خود مطرح می‌کند، به او حق می‌دهیم؛ چراکه با شرایط اقتصادی فعلی و تحریم‌های موجود، حضور در میدان نبرد اقتصادی یک جهاد بزرگ است.

وی با اشاره به تجربه‌های موفق کشور در جنگ تحمیلی هشت‌ساله دفاع مقدس و همچنین هم‌افزایی و مشارکت مردم برای مبارزه با دشمن بعثی، ابراز کرد: در جبهه رزمندگان به همدیگر قوت قلب می‌دادند و مردم نیز در حد وسع و توان خودشان به حمایت از این عزیزان می‌پرداختند و همین مسئله باعث شد که ایران بتواند در مقابل دشمنانش ایستادگی کند. در شرایط فعلی نیز همین موضوع استمرار دارد و باید به صادرکنندگان عزیز که افسران جنگ اقتصادی هستند، قوت قلب بدهیم و آن‌ها را حمایت کنیم.

استاندار همدان توجه به مشکلات مردم را از وظایف اصلی مسئولین نظام مقدس جمهوری اسلامی دانست و افزود: برخی از مردم ما با کوهی از مشکلات مواجه هستند که باید با سعه صدر و صبر و حوصله به حرف‌های این عزیزان گوش بدهیم و پیگیر مطالبات آن‌ها باشیم.

قاسمی‌فرزاد با بیان اینکه دولت سیزدهم و رئیس‌جمهور شهید همواره در انجام کارها براساس فرامین مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) حرکت می‌کرد، گفت: در دولت سیزدهم یکی از دغدغه‌های شهیدرئیسی حل مشکلات صادرکنندگان بود که ما نیز در استان همواره دغدغه این عزیزان را داشته‌ایم، اما برخی از موانع که در این جلسه نیز مطرح شد، نیاز به پیگیری در سطح ملی دارد.

وی با اشاره به فعالیت‌های گذشته اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان همدان که با مشکلاتی مواجه بود، عنوان کرد: الحمدلله با روی کار آمدن اعضای جدید هیئت‌رئیسه این اتاق که همگی از افراد با تجربه هستند، مشکلات نیز مرتفع شد؛ چراکه سابق شاهد یک افول عمیق در این زمینه بودیم.

استاندار همدان با بیان اینکه تمامی صادرکنندگان برگزیده و منتخب هستند، ابراز کرد: در برخی از سازمان‌ها نیز شاهد کارشکنی از سوی مدیران یا کارشناسانی بودیم که مانع فعالیت صادرکنندگان می‌شدند؛ به لطف خداوند دستگاه‌های نظارتی در این زمینه ورود جدی داشته و با افراد خاطی برخورد کردند.

قاسمی‌فرزاد پیشرفت استان همدان در حوزه صادرات محصولات کشاورزی را قابل تحسین دانست و ادامه داد: در زمینه محصولات کشاورزی نیز باید به دنبال تنوع محصول و همچنین افزایش کیفیت باشیم و همچنین نیاز است در حوزه معدنی و صنعتی هم با رویکرد متفاوتی برای صادرات اقدام کنیم.

وی با بیان اینکه در استان همدان شاهد تولید 27 ماده معدنی با تنوع بالا و کیفیت بسیار خوب هستیم، خاطرنشان کرد: استان همدان در زمینه تولید و صادر محصولی مانند سیب زمینی پیشتاز بوده و دارای ظرفیت شهر جهانی سفال و شهر جهانی مبل و منبت ملایر است که باید از این موضوع نیز غفلت نکنیم.

* رشد 80 درصدی شرکت‌های دانش‌بنیان در استان همدان

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان همدان نیز در این مراسم ضمن تبریک ایام دهه امامت و ولایت و ولادت با سعادت امام هادی (ع)، عنوان کرد: در استان همدان شاهد رشد 80 درصدی شرکت‌های دانش‌بنیان هستیم.

احمد شانیان با بیان اینکه مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) در سال‌های اخیر تأکید خاصی بر موضوع تولید دارند، گفت: این دغدغه را شهیدرئیسی نیز در کار خود لحاظ کرده بودند و توانستیم در دولت سیزدهم رشد خوب و مهمی در حوزه تولید داشته باشیم.

وی فضای کسب‌وکار اقتصادی در استان را بسیار مناسب دانست و ادامه داد: در اجرای سایر پروژه‌ها و به اتمام رساندن آن نیز دولت سیزدهم یک رویکرد متفاوت با سایر دولت‌های قبل را داشت که انتقال آب سد تالوار بیانگر این موضوع است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان همدان از افزایش 22 درصدی صدور پروانه در این سازمان خبر داد و افزود: همچنین شاهد افزایش 140 درصدی سرمایه‌گذاری در این استان هستیم که در این زمینه استاندار همدان و تیم همراه ایشان به‌صورت ویژه پای کار بودند.

شانیان با بیان اینکه در استان همدان شاهد اتحاد و همدلی بین دستگاه‌های اجرایی و مردم هستیم، گفت: امروز رزمندگان اصلی میدان بزرگ جهاد اقتصادی و مبارزه با دشمن، فعالان اقتصادی و صادرکنندگان هستند.

وی ضمن قدردانی از فعالیت‌ها و پیگیری‌های مستمر اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان همدان در راستای حمایت از واحد‌های تولیدی استان، خاطرنشان کرد: براساس اعلام رسمی بانک مرکزی در دولت سیزدهم شاهد رشد 3.3 برابری صنعت در کشور نسبت به دولت گذشته هستیم.

* استان همدان 209 محصول را به 154 کشور صادر می‌کند

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان همدان نیز با بیان اینکه در استان همدان شاهد رشد خوبی در حوزه صادرات هستیم، گفت: هم‌اکنون شاهد صادرات 209 محصول به 154 کشور هستیم که بیشتر این کشور‌ها از همسایگان ایران هستند.

رحیم مرتضایی با بیان اینکه روز ملی صادرات بهترین فرصت برای قدردانی از تلاش‌های صادرکنندگان است، عنوان کرد: در سال 1402 شاهد صادرات غیر نفتی ایران به میزان 50 میلیارد دلار بودیم که این مبلغ تناسبی با کشور ما نداشته و ایران استحقاق بیشتر از این را دارد؛ متأسفانه برخی عوامل ازجمله تحریم‌های اقتصادی بر این موضوع اثرگذار است.

وی با اشاره به اینکه کیفیت و تنوع در محصولات می‌تواند باعث رشد صادرات شود، خاطرنشان کرد: در زمینه افزایش کیفیت کالا نیز باید از فناوری روز دنیا استفاده کنیم که ایران در این زمینه نیاز به تعامل با سایر کشور‌ها دارد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان همدان با بیان اینکه صادرکنندگان باید از حمایت‌ها و تسهیلات ویژه‌ای برخوردار باشند، ابراز کرد: یکی از این موضوعات که می‌تواند به صادرکنندگان کمک خوبی کند، افزایش سرمایه در بانک توسعه صادرات است و همچنین استفاده از ظرفیت افراد توانمند نیز بی‌اثر نخواهد بود.

مرتضایی ضمن قدردانی از حمایت‌های استاندار همدان و همچنین معاون هماهنگی امور اقتصادی از اتاق بازرگانی، عنوان کرد: این اتاق به دنبال شناسایی توانمندی‌های صادرات استان بوده که این موضوع در دستور کار جلسات اعضای هیئت‌مدیره نیز قرار گرفته است.

وی از گردآوری اطلس صادرات استان در چهار جلد مجزا خبر و ادامه داد: همچنین در راستای تعامل با سایر کشورها، اعضای هیئت‌مدیره این اتاق با پیگیری‌های استاندار محترم دیدار و نشستی با سفرای کشور‌های ازبکستان، مجارستان و سوئد داشته و در این راستا تفاهم‌نامه‌هایی نیز با سفرای کشور‌های رومانی، عراق و ازبکستان منعقد شده است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان همدان از افزایش 10 درصدی صادرات در استان همدان خبر داد و گفت: افزایش و رشد صادرات این استان نشان می‌دهد که می‌توانیم در این زمینه موفقیت‌های بیشتری داشته باشیم.

مرتضایی با بیان اینکه صادرکنندگان استان با تمامی سختی‌های موجود در کار صادرات نیاز به توجه و حمایت دارند، افزود: از مدیران محترم گمرک و استاندارد نیز می‌خواهیم که تسهیلات لازم برای صادرکنندگان را فراهم کنند و در ادامه بتوانیم از گمرک این استان به سهولت کالا‌ها را به سایر کشور‌ها صادر کنیم.

در پایان این مراسم از آقایان مسعود توتونچیان مدیرعامل شرکت صنایع غذایی سحر، خسرو فخیم‌هاشمی مدیرعامل شرکت شیشه همدان، محمود رجبی مدیرعامل شرکت پایابسپار آریا، هادی سبحانی مدیرعامل شرکت نوین‌بسپار سازه آوین، حمیدرضا موحد مدیرعامل شرکت صنایع شیمیایی فراپُل جمع، فرشاد فیروز مدیرعامل شرکت صنایع سیمان هگمتان، آرمان ثنایی مدیرعامل شرکت صنایع سیمان نهاوند، هدایت شجاعی مدیرعامل شرکت تولید پنیر و خامه شهرستان ملایر، حسین حسینقلی مدیرعامل شرکت معادن سرمک و سیدسعید حسینی مدیرعامل شرکت رزپالایش غرب به‌عنوان صادرکنندگان برگزیده همدان براساس بیشترین صادرات محصول در سال 1401 و در گروه کالایی صنایع معدنی، تبدیلی کشاورزی، شیمیایی و سیمان تجلیل شد.

همچنین از آقایان سیدمجتبی حسینی معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان، محمدرضا خلجی معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان، مصطفی ترکمان سرپرست اداره تنظیم بازار سازمان جهاد کشاورزی استان همدان، علی باب‌الحوائجی کارشناس اتاق تعاون استان همدان، فریبرز پیرایش کارشناس اتاق بازرگانی استان همدان، علی مرآت رئیس اداره ارزیابی اداره کل گمرک استان همدان و مسعود ایمانی معاون شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان به‌دلیل همکاری با اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان همدان در سال 1402 قدردانی شد.

شناسه خبر 83920