شناسه خبر:84278
1403/4/13 08:55:20

سپهرغرب، گروه سیاسی- سمیرا گمار: یک کارشناس و تحلیل‌گر سیاسی گفت: شرکت در انتخابات به تقویت و ثبات جایگاه کشور و حفظ امنیت آن کمک می‌کند.

با گذشت 46 سال از پیروزی انقلاب اسلامی و برگزاری ده‌ها دوره انتخابات در عرصه‌های مختلف، ما مردم ایران اینک مجموعه‌ای گران‌قدر از تجربیات انتخاباتی را در اختیار داریم که در آن تلخی‌ها و شیرینی‌های متعددی به چشم می‌خورد.

این جمله حکیمانه، بسیار معروف است که «ملتی که از تجربیات خود درس نگیرد، ناچار به تکرار آن‌ها خواهد بود.»‌؛ بنابراین جا دارد امروز که در آستانه دور دوم برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری قرار داریم، با بهره‌گیری از این تجربیات، به نحوی رفتار و عمل کنیم که کام همه شیرین باشد تا فارغ از اینکه کدام کاندیدا رأی مردم را به‌دست می‌آورد، با مشارکت حداکثری، تعالی، عزت، اقتدار و توانمندی هرچه بیشتر ملت بزرگ ایران رقم بخورد.

واضح است که هر سیستم اجرایی و کشوری عوامل تصمیم‌گیرنده‌ای دارد که امور آن کشور بهتر اداره شود، بنابراین ضروری است که مردم در انتخاب مسئولان امر به‌ویژه ریاست جمهوری که از قدرت اجرایی و تصمیم‌گیری بالایی در کشور برخوردار است، حضور حداکثری داشته باشند تا فرد اصلح برای کشور انتخاب شود و بتواند کار کند.

در مقابل مسئولان نیز اگر خود را به مردم نزدیک کرده و در کنار آنان باشند، می‌توانند بخش عمده‌ای از مسائل و مشکلات مردم را مرتفع کنند. یعنی مردمی که با تمام انتقادات و اعتراضات خود در یک کنش سیاسی مهم شرکت می‌کنند، حتماً و قطعاً توقع دارند کاندیدای منتخب بعد از به‌دست آوردن اکثریت آرا، به مسائل و مشکلات آن‌ها و البته کشور، توجه کند.

یادمان باشد در طول تمام سال‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی این مردم بودند که با حضور خود در صحنه‌های مختلف، از کشور دفاع کردند و اکنون نیز همان‌گونه است.

با ذکر این مقدمه آنچه در ادامه می‌خوانید، گفت‌وگوی خبرنگار گروه خبری سپهر با حجت‌الاسلام‌والمسلمین بهزاد زارع، کارشناس مسائل سیاسی و مذهبی و عضو شورای مرکزی جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی درخصوص انتخابات ریاست جمهوری و اهمیت حضور حداکثری است:

کارشناس مسائل سیاسی و مذهبی در ابتدای سخنان خود با اشاره به اهمیت حضور مردم در انتخابات، عنوان کرد: نظام ما «جمهوری اسلامی» است. یک نظام مردم‌پایه که براساس رأی و نظر مردم و مبتنی بر اسلام و احکام الهی شکل گرفته و اداره می‌شود؛ بنابراین حضور مردم در مناسبات سیاسی ازجمله انتخابات، یک پایه مهم و اصلی آن بوده و جمهوری اسلامی مقبولیت مردمی و مشروعیت الهی را دربرمی‌گیرد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین بهزاد زارع در ادامه خاطرنشان کرد: برخلاف حاکمیت‌های مدعی دموکراسی، مردم ما این را در عمل هم ثابت کرده‌اند و از ابتدای انقلاب تاکنون در عمر 45 ساله این نظام، چهل‌ویکمین انتخابات با رأی و حضور مردم نیز برگزار شده است.

این کارشناس مسائل سیاسی سپس تصریح کرد: حضور مردم در انتخابات دلیل روشنی بر اهمیت نقش آنان و توجه به مردم‌سالاری در ایران است؛ پس باید این‌طور گفت که حضور مردم اصل بوده و نشانه مقبولیت نظام و اقتدار ملی است.

* عدم مشارکت هیچ مشکلی را حل نمی‌کند

حجت‌الاسلام‌والمسلمین زارع متذکر شد: مردم باید بدانند عدم حضور آن‌ها نه‌تنها هیچ کمکی به حل مسائل نمی‌کند، بلکه کشور را تضعیف، مسائل را پیچیده‌تر و طمع دشمنان را برای دخالت در امور داخلی ما بیشتر خواهد کرد.

* انتخابات به تقویت جایگاه ایران کمک می‌کند

وی با این بیان که موضوع تمامیت ارضی و استقلال کشور به‌واسطه انتخابات بسیار حائز اهمیت است، به کلامی از رهبر معظم انقلاب در این خصوص اشاره کرد و گفت: ایشان بارها خطاب به مردم ایران فرموده‌اند «اگر جمهوری اسلامی و بنده را هم قبول ندارید، به‌خاطر ایران در انتخابات شرکت کنید».

این تحلیل‌گر مسائل سیاسی سپس به پیام مشارکت پایین مردم در انتخابات اشاره کرد و افزود: مشارکت پایین نشانه نارضایتی است؛ البته ناگفته نماند بخشی از این نارضایتی کاذب بوده و تحت تأثیر سیاه‌نمایی دشمن و عوامل داخلی آن صورت گرفته، اما از همه بدتر اینکه جریانی در کشور وجود دارد که خود عامل و مسبب ناکامی‌ها و مشکلات مردم بوده، اما امروز به‌جای پاسخگویی، مطالبه‌گر و مدعی حقوق مردم شده‌ است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین زارع با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی منشأ خدمات و پیشرفت‌های فراوانی بوده اما به‌طور طبیعی مشکلات و کاستی‌هایی هم داشته و دارد، اظهار کرد: مسئله این است که متأسفانه جریانی که خودش عامل این مشکلات بوده، امروز طلبکار شده و به‌گونه‌ای سیاه‌نمایی می‌کند که پیشرفت‌ها نادیده گرفته شده؛ در این شرایط و با این مباحث مردم مأیوس‌تر می‌شوند.

وی اضافه کرد: درواقع پیام مشارکت پایین نارضایتی است، اما بخش مهمی از این نارضایتی مربوط به سیاه‌نمایی قدرت‌طلبان است.

* شعارهای شیک و توخالی را بشناسیم

عضو شورای مرکزی جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی در ادامه سخنان خود به وظیفه فرهیختگان و نخبگان جامعه در شرایط فعلی نیز گریزی زد و توضیح داد: وظیفه نخبگان دفاع عقلانی از ارزش‌های دینی و ملی و روشنگری برای مردم است؛ ما نباید اجازه دهیم عوامل تضعیف و پسرفت مردم مجدداً ملت را فریب داده و با معرفی خود به‌عنوان ناجی و با شعارهای شیک و توخالی، بر سرنوشت مردم حاکم شوند.

* جهت‌گری ناعادلانه سبب رانت‌خواری می‌شود

حجت‌الاسلام‌والمسلمین زارع خاطرنشان کرد: امروز انتظار و مطالبه اصلی مردم و به‌ویژه نسل جوان از رئیس‌جمهور آینده تلاش همه‌جانبه برای خدمت به مردم و پیشرفت کشور عزیزمان ایران است؛ نسل جوان می‌داند که کشور ما ظرفیت‌ها و منابع فراوانی دارد، اما جهت‌گیری ناعادلانه و رانت‌خواری برخی جریانات سیاسی مانع پیشرفت کشور و رفاه آنان شده است.

* توجه به استفاده از تمام ظرفیت‌های کشور

وی ادامه داد: نخبگان و به‌ویژه جوانان توقع دارند رئیس‌جمهور منتخب تمام ظرفیت کشور را برای حل مسائل به‌‌کار بگیرد و به قول مقام معظم رهبری چشمش به دست بیگانگان نبوده و بیشتر نگاهش به ظرفیت‌های داخل کشور باشد.

* هر دو نامزد، برنامه و کارنامه‌ای دارند

این کارشناس مسائل سیاسی سپس این را هم گفت که کاندیداهای محترم ریاست جمهوری از پشت کوه نیامده‌ یا مثل قارچ یکباره از زمین نروییده‌اند! هردوی آن‌ها گذشته و کارنامه‌ای دارند و طبیعتاً برای آینده هم برنامه دارند؛ بنابراین مردم باید با دقت برنامه‌ها و کارنامه آن‌ها را ارزیابی کنند و مبتنی بر آن تصمیم بگیرند.

* مهم است که چه کسانی در اطراف کاندیداها حضور دارند

حجت‌الاسلام‌والمسلمین زارع تأکید کرد: اطرافیان کاندیداها هم مهم هستند؛ اینکه چه کسانی اطراف هر کاندیدا هستند و با چه همراهانی می‌خواهند بار سنگین دولت و حل مشکلات مردم را بردارند نیز اهمیت دارد. چراکه خود آن افراد هم سوابق و کارنامه‌ای دارند، امتحان پس‌داده‌هایی که در اطراف کاندیدا هستند، معیار خوبی برای انتخاب محسوب می‌شوند.

* راه بی‌بازگشت شهیدرئیسی عزیز معیار خوبی برای انتخاب است

وی در پایان سخنان خود ضمن تأکید بر حضور حداکثری مردم در انتخابات، بیان کرد: استقلال و پیشرفت ایران بسیار مهم بوده و راه بی‌بازگشت شهدا به‌ویژه شهیدرئیسی عزیز معیار خوبی است؛ باید توجه داشته باشیم جریانی که نگاهش به دشمن و به‌ویژه آمریکا و غرب است، نباید حاکم شود که اگر حاکم شد، یک عقب‌گرد خسارت‌بار برای کشور رقم خواهد خورد.

شناسه خبر 84278