شناسه خبر:86201
1403/6/17 15:41:00

استاندار همدان گفت: سالگرد دفاع مقدس هشت‌ساله فرصتی برای تبیین تجاوز دشمن بعثی برای از بین بردن اسلام، انقلاب و میهن ما است و تبریک گفتن ندارد! باید تبیین کنیم مردان ایران‌زمین در مصاف با دشمن چه افتخاری را رقم زدند.


علیرضا قاسمی‌فرزاد روز شنبه در ستاد چهل‌وچهارمین سالگرد گرامیداشت هفته دفاع مقدس که با حضور جمعی از مدیران در سالن جلسات شهدای استانداری همدان برگزار شد، عنوان کرد: دفاع مقدس یک ارزش جداناپذیر از تاریخ ما است و در یک بیان واضح و روشن ما باید بدانیم قرار بوده در آن سال‌ها دشمنان این سرزمین چه حادثه‌ای را رقم بزنند.
وی با بیان اینکه سالگرد دفاع مقدس هشت‌ساله فرصتی برای تبیین تجاوز دشمن بعثی برای از بین بردن اسلام، انقلاب و میهن ما است و تبریک گفتن ندارد! تصریح کرد: باید تبیین کنیم مردان ایران‌زمین در مصاف با دشمن چه افتخاری را رقم زدند.
استاندار همدان ادامه داد: ایران عزیز زمانی مورد تهاجم قرار گرفت که تازه انقلاب کرده بود و ارتش منسجم نداشت؛ در عوض طرف مقابل با یک ارتش سازمان‌یافته‌ جهانی آمده بود.
قاسمی‌فرزاد اعلام کرد: ایران عزیز با اتکا به نیروی فرزندان خود توانست در مصاف با دشمنانش، امتحان خوبی پس بدهد و دشمن را به زمین بزند.
وی با تأکید بر اینکه در یک اقدام هماهنگ باید دلاورمردی‌ها در ایام دفاع مقدس تشریح شود، متذکر شد: اگر وحدت و انسجام مردم نبود، کشور دچار فروپاشی می‌شد؛ باید این مسئله را با تبیین کرد و نقش اقشار مختلف را به گوش مردم رساند.
استاندار همدان با این بیان که مادران و زنان پایه اصلی پیروزی در جنگ هشت‌ساله بودند، گفت: اگر حمایت و تشویق مادران ایران‌زمین نبود، محاسبات دشمن درست از آب درمی‌آمد. اما بانوی ایرانی پشت وطن ایستاد و از جان عزیزانش گذشت؛ ضمن اینکه پشتیبانی در سطوح مختلف هم کار زنانه‌ جنگ بود.
قاسمی‌فرزاد یادآوری کرد: چه بسیار جنگ‌هایی که با حضور ارتش در طول تاریخ انجام شده و خاک این سرزمین به تاراج برده، اما آنچه باعث شد یک وجب از خاک ایران در جنگ هشت‌ساله اشغال نشود، کنار هم قرار گرفتن ارتش، سپاه، بسیج، نیروهای داوطلب و همه مردم در یک صف با رهبری امام امت بود.
وی درخشش ایران را مرهون نیروهای مسلح خواند و گفت: امروز ایران عزیز دشمن صهیونیستی را دچار اضمحلال کرده و این مسئله ممکن نبود، مگر با الگوگیری از دفاع مقدس.
استاندار همدان در ادامه رژه نیروهای مسلح را قوت قلب مردم و سمبل توان دفاعی فرزندان ایران خواند و اضافه کرد: دفاع همچنان ادامه دارد و همین بوده که همه توطئه‌های دشمنان خنثی شده است.
قاسمی‌فرزاد حفظ انسجام و وحدت را نقطه ثقل استمرار دفاع مقدس توصیف کرد و گفت: تجلیل از فرماندهان ارشد پیشکسوت، نامه‌رسان‌های جنگ و عوامل مؤثر دفاع مقدس باید با جدیت در دستور کار قرار گیرد.
وی در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به ساخت نماد در منطقه قراویز، تأکید کرد: نمادسازی در عین معنادار بودن، باید رسا باشد و نیاز نباشد که بخواهیم آن را توضیح دهیم.
* نباید ارزش‌ها را فدای نگاه جناحی کرد
مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان همدان نیز با بیان اینکه جنگ هشت‌ساله بزرگ‌ترین واکنش جهانی به نخستین تهاجم نظام‌یافته‌ دنیا علیه یک کشور تازه انقلاب کرده بود، گفت: اگر ما به ارزش‌های شکل‌گرفته در دفاع مقدس تکیه می‌کنیم، به‌دلیل موفقیت‌هایی است که به‌دست آورده‌ایم.
سردار مهدی ظفری خاطرنشان کرد: اگر متکی به آموزه‌های دشمن بودیم، با شکست مواجه می‌شدیم؛ آموزه‌های اسلامی سیره اهل بیت علیهم‌السلام را پیروز کرد و این پیروزی را استمرار بخشید.
وی تأکید کرد: اگر پدیده‌های دفاع مقدس نبود، در دوران گذار انقلاب، مقابل هم می‌ایستادیم؛ این دفاع مقدس بود که ما را همدل و در طول زمان تغییرات سلسله‌ای در منطقه و جهان ایجاد کرد.
مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان همدان تصریح کرد: اندیشه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس امروز مرز جغرافیا را درنوردیده و در جهان سایه انداخته است.
سردار ظفری سپس غزه را سپر امنیتی مسلمانان خواند و افزود: آن‌ها اندیشه انقلاب را در مقابل مستکبران عالم به‌کار گرفته‌اند و با مقاومت ایستاده‌اند؛ خدا کند که شرمنده آن‌ها نشویم.
وی با بیان اینکه نباید ارزش‌ها را فدای نگاه جناحی کرد، اظهار کرد: ابزار نباید ارزش شود؛ ارزش‌ها ثابت است، اما دولت‌ها می‌آیند و می‌روند، ما نباید فکر کنیم ارزش‌ها متغیر هستند و آن‌ها را کم‌رنگ ببینیم.
این رزمنده دوران دفاع مقدس متذکر شد: فرهنگ با تبلیغ و شعار و حفظ گفتمان مقدس ماندگار می‌شود، اما ما بیشتر سرگرم تبلیغ و شعار هستیم؛ توسعه فرهنگ نیازمند تقویت گفتمان‌سازی است.
سردار ظفری در پایان ایام گرامیداشت دفاع مقدس هشت‌ساله را فرصتی برای بازخوانی ارزش‌های اسلام و انقلاب توصیف کرد و با ابراز قدردانی از همه ارکان نظام در سطوح مختلف، سخنان خود را به پایان برد.
* قراویز به‌نام رزمندگان همدانی ثبت ملی شد
مدیر اجرایی ستاد گرامیداشت چهل‌وچهارمین سالگرد دفاع مقدس نیز گفت: امسال هفته دفاع مقدس مقارن با هفته وحدت بوده و برنامه‌ریزی‌ها طوری صورت گرفته که توأم با نشاط‌آفرینی در جامعه باشد.
سرهنگ هادی آزادی افزود: کنگره ملی خواهر دباغ به‌عنوان الگوی زن مسلمان و بزرگداشت شهیدهمدانی با تشکیل دبیرخانه، از دیگر برنامه‌های درنظر گرفته‌ شده است.
وی تصریح کرد: منطقه قراویز در سرپل ذهاب، منقطه خاطره رزمندگان همدانی به ثبت ملی رسیده و کلنگ‌زنی یادبود شهدای قراویز در این منطقه طی هفته دفاع مقدس آغاز خواهد شد تا در کنار یادبود، نقش رزمندگان همدانی در این منطقه برای بازدیدکنندگان تبیین شود.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه تبیین و تعمیق فرهنگ جهاد و شهادت در دستور کار است، اظهار کرد: شعار امسال در راه فتح قله‌ایم بوده و امیدافزایی در دستور کار ما است.
سرهنگ آزادی نگاه فعالانه به جهاد تبیین در راستای تبیین دستاوردهای نظام با کمک همه مردم را از دیگر برنامه‌ها خواند و گفت: برای هر روز نیز یک شعار درنظر گرفته‌ایم.
وی تجلیل از پیشکسوتان دفاع مقدس و توجه به عملیات طوفان الاقصی و وعده صادق را از دیگر برنامه‌ها خواند و افزود: برنامه‌های عمومی و مشترک نظیر رژه نظامی، عطرافشانی قبور شهدا، دیدار و تکریم خانواده شهدا و ایثارگران و غیره نیز انجام خواهد شد.
* تقدیر از نوه‌های شهید با عنوان سلاله‌ها
معصومه ابراهیمی‌هژیر، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان نیز در این جلسه مطرح کرد: اجرای برنامه سلاله‌ها با محوریت تقدیر از نوه‌های شهید، اجرای نمایش صحنه‌ای، رونمایی از کتاب من گمشده‌ام، خاطره‌گویی، دعوت از راویان زن، بزرگداشت و تجلیل از پیشکسوتان فیروزان، برگزاری جشنواره حرف‌های من و آب و رادیو نمایش با محوریت بصیرت جبهه مقاومت، از برنامه‌هایی است که در دفاع مقدس با محوریت کانون انجام خواهد شد.
* اجرای برنامه با حضور پیشکسوتان دفاع مقدس در پادگان قهرمان
گرجی، قائم‌مقام صداوسیمای مرکز همدان نیز بیان کرد: تکریم فرهنگ جهاد و دفاع مقدس از اولویت‌های صداوسیما بوده و در این هفته به‌طور ویژه به آن خواهیم پرداخت که رونمایی از مستندهای تولیدشده برای شهدا، پوشش کلیه مراسم‌ها و برنامه‌ها در قالب‌های رادیویی و تلویزیونی، توجه به تبیین دفاع مقدس از زاویه‌های نو و اجرای برنامه ویژه زنده هر شب با حضور اقشار مختلف نیروهای مسلح در پادگان قهرمان، از برنامه‌های اصلی مرکز در هفته دفاع مقدس خواهد بود.
* گفتنی است، در ادامه چند تن از مسئولان نظامی نیز به ذکر برخی از برنامه‌های خود در هفته دفاع مقدس پرداختند.

شناسه خبر 86201