شناسه خبر:86205
1403/6/17 16:15:00
نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی مطرح کرد:

مرکز اسناد همدان، گنجینه هویت و فرهنگ غنی منطقه غرب کشور

نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: مرکز اسناد همدان، گنجینه هویت و فرهنگ غنی منطقه غرب کشور در استان ما است.


حمیدرضا حاجی‌بابایی ضمن بازدید از مدیریت اسناد و کتابخانه ملی منطقه غرب کشور و گفت‌وگو با عاطفه زارعی مدیر این مرکز، با بیان اینکه مرکز اسناد همدان گنجینه هویت و فرهنگ غنی منطقه غرب کشور در استان ما است، ابراز کرد: اسناد و مدارک گردآوری‌شده در مرکز اسناد همدان با موضوعات مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی، منابع ارزشمندی برای دفاع از هویت ریشه‌دار و فرهنگ غنی منطقه غرب کشور به‌خصوص همدان به‌عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران‌زمین است.
نماینده مردم همدان، فامنین و قهاوند در مجلس شورای اسلامی بر نقش بی‌بدیل اسناد و مدارک در تعاملات ملی و بین‌المللی تأکید کرد و افزود: تاریخ همدان با تمام غنا و ریشه عمیقی که دارد، همچنان تشنه تحقیق و پژوهش و تبیین و تشریح در سطح ملی و بین‌المللی است و هرچه در این زمینه کار کنیم، بازهم حرف‌های زیادی برای گفتن هست که همت والا و هنرمندانه نویسندگان و تاریخ‌پژوهان را می‌طلبد.
وی اذعان کرد: از دوران باستان تا دوره معاصر، همدان مهد بزرگان و تاریخ‌سازان در حوزه‌های مختلف فرهنگی، هنری و اجتماعی بوده و به‌جرأت می‌توان همدان را مهد مفاخر نامید و به آن افتخار کرد.
وی اضافه کرد: محققان بزرگی همچون دکتر پرویز اذکائی در معرفی همدان بسیار تلاش کردند و جا دارد دانشجویان، اساتید و پژوهشگران بیش‌ازپیش در لابه‌لای اسناد جستجو کرده و افتخارات همدان را به جهانیان معرفی کنند تا جایگاه واقعی آن هویدا شده و به مرکز تعاملات و فعالیت‌های علمی، فرهنگی و هنری منطقه‌ای تبدیل شود.
حاجی‌بابایی تصریح کرد: شخصیت ابن‌سینا یک افتخار و نشان بین‌المللی برای همدان است که از همین ارزش می‌توان بهره برد و برای حضور مؤثر در نشست‌های بین‌المللی و ایجاد روابط عمیق بین ملت‌ها و دولت‌ها استفاده کرد.
وی افزود: ثبت جهانی هگمتانه در فهرست آثار یونسکو حاصل همکاری و تعامل جمعی و بهره بردن از همین اسناد و مدارک بود که با حوزه‌های دیگر همگرایی و همراهی ایجاد کرد و یکبار دیگر همدان را در سطح جهانی مورد توجه و تعمق قرار داد و این مهم زمینه‌ای برای فعالیت‌های گسترده در حوزه گردشگری و توسعه فرهنگی و اجتماعی است.
این مقام مسئول خواستار توجه ویژه و همکاری دست‌اندرکاران و صاحب‌نظران با آرشیو ملی ایران به‌خصوص مرکز اسناد همدان شد و ابراز کرد: ضمن افزایش حمایت‌های مادی و معنوی از این مجموعه که به‌حق حافظ میراث مکتوب کشور بوده، لازم است اسناد و مدارک فعالیت‌ها به‌خصوص عملکرد دولت‌مردان و سیاسیون در این مجموعه ثبت و نگهداری شود تا ضمن استفاده در طرح‌های تحقیقی و پژوهشی، منبعی برای برنامه‌ریزی‌ها و تدوین طرح‌ها و برنامه‌ها در راستای توسعه همه‌جانبه کشور و منطقه باشد.
وی در این بازدید از نزدیک در جریان فعالیت‌های تخصصی مدیریت اسناد و کتابخانه ملی منطقه غرب کشور در سال‌های اخیر قرار گرفت و مراحل شناسایی، نگهداری، اطلاع‌رسانی اسناد و خدمات حوزه کتاب را مورد بررسی قرار داد.

شناسه خبر 86205