شناسه خبر:86482
1403/6/25 18:38:00
در جلسه بررسی طرح ‌ ویژه حفاظت و احیای بافت‌ تاریخی همدان مطرح شد:

لزوم ارائه طرح به شورای عالی معماری و شهرسازی در اسرع وقت

در جلسه بررسی طرح ‌ ویژه حفاظت و احیای بافت‌ تاریخی همدان بر لزوم ارائه طرح به شورای عالی معماری و شهرسازی در اسرع وقت، تأکید شد.


جلسه بررسی طرح ‌ ویژه حفاظت و احیای بافت‌ تاریخی همدان با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار، نمایندگان راه و شهرسازی، شورای اسلامی شهر، شهرداری، اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و سایر اعضا تشکیل شد و کلیات طرح ویژه حفاظت و احیای بافت‌ تاریخی همدان و ضوابط آن مورد تأیید قرار گرفت.
معاون معماری و شهرسازی اداره کل راه و شهرسازی استان همدان در این خصوص عنوان کرد: اداره کل راه و شهرسازی همدان وفق ماده سه قانون حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی – فرهنگی مصوب دوم تیرماه سال 1398 مجلس شورای اسلامی، قرارداد تهیه طرح‌ ویژه حفاظت و احیای بافت‌ تاریخی همدان را با مشاور ذی‌صلاح و به همت معاونت شهرسازی و معماری راه و شهرسازی در شهریورماه 1401 منعقد کرد.
علیرضا عباسیان گفت: مطالعات طرح در محدوده بافت تاریخی شهر همدان به مساحت حدود 512 هکتار، انجام شده است.
وی همچنین خاطرنشان کرد: از آنجا که محدوده بافت تاریخی همدان قسمتی بسیار مهم و پُررنگ در نظام فعالیتی- عملکردی این شهر است و به‌گونه‌ای (بالاخص به‌دلیل وجود بازار) با تمامی قسمت‌های همدان ارتباط بسیار زیادی دارد، محدوده‌ مطالعاتی- فراگیر در این طرح کل شهر درنظر گرفته شده و شناخت ویژگی‌های کلی همدان در برنامه‌ریزی و طراحی و ارائه پیشنهادهای مقتضی به‌منظور بهبود و ارتقای وضع کمی و کیفی بافت تاریخی شهر، نقش مهمی ایفا کرده است.
این مقام مسئول درخصوص اسناد تفصیلی طرح گفت: اسناد تفصیلی طرح (مبتنی ‌بر سند اصالت و یکپارچگی، سیاست‌های حفاظت و احیاء، مسائل و ظرفیت‌های محدوده) در قالب نظام استفاده از زمین، نظام دسترسی و نظام ارتفاعی تهیه شده و سیاست‌ها و راهکارهای حفاظت و احیای ساختار در هریک از پهنه‌های محدوده بافت تاریخی، تدوین شده است.
وی ادامه داد: همچنین نظر به ابلاغ مصوبه شورای‌ عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه مورخ اول مردادماه 1403 درخصوص «مجموعه راهکارهای تشویقی با هدف احیا و تقویت سکونت در محدوده بافت‌های تاریخی- فرهنگی کشور»، ضوابط اختصاصی معماری و شهرسازی بافت با هدف حفاظت از ارزش‌های تاریخی و فرهنگی بافت و ایجاد زمینه‌های ارتقای کیفی زندگی ساکنان، تهیه شده است.
این مقام مسئول در پایان یادآور شد: این طرح تاکنون با برگزاری بالغ‌بر 67 جلسه منظم استانی (کمیته‌های راهبری، کمیته‌های کارشناسی، جلسات با دفتر مطالعات شهرداری، جلسات با شهرداری مناطق شهر همدان) و با حضور کارشناسانی از راه و شهرسازی، استانداری، میراث فرهنگی و گردشگری، نظام مهندسی ساختمان، شورای اسلامی و شهرداری همدان و همچنین بازدید‌های میدانی از محلات بافت تاریخی، مورد بررسی قرار گرفته است.
این طرح پس از تصویب در کمیسیون ماده پنج استان به شورای عالی شهرسازی و معماری کشور ارسال خواهد شد.

شناسه خبر 86482