شناسه خبر:86571
1403/6/28 18:10:00

رئیس پلیس راهور استان همدان به اقدامات انجام‌شده طی 6 ماه گذشته پرداخت و گفت: طی این مدت 48 نقطه حادثه‌خیز استان رفع خطر شدند و بیش از هفت هزار خودروی فرسوده اسقاط شدند.


سرهنگ غلامعلی همایی صبح روز چهارشنبه در جمع اصحاب رسانه در محل سالن جلسات پلیس راهور با اشاره به اینکه وضعیت تصادف منجر به فوت درون‌شهری طی پنج ماه اخیر نسبت به مدت مشابه سال گذشته 23 درصد کاهش یافته است، گفت: در این مدت نسبت به مدت مشابه تعداد فوتی‌ها نیز کاهش هفت‌نفره داشته است.
رئیس پلیس راهور استان همدان از جانمایی 15 دوربین ثبت تخلفات در سطح شهر خبر داد و اذعان کرد: این دستگاه‌ها در مرحله آزمون هستند و در آینده مورد استفاده قرار خواهند گرفت.
وی افزود: در ایام اربعین با وجود افزایش چهاردرصدی تردد، خوشبختانه هیچ‌گونه تصادف جرحی و فوتی در سطح استان نداشته‌ایم.
سرهنگ همایی تأکید کرد: در سال جاری با وجود افزایش دو درصدی خودرو که از سال گذشته از تعداد 389 هزار دستگاه به 398 هزار دستگاه رسیده و افزایش چهار درصدی رانندگان، با اجرای طرح‌های متناسب و تحلیل‌های انجام‌شده در کنار اصلاح نقاط پُرتصادف، مدیریت سرعت و همراهی کلیه دستگاه‌ها، خوشبختانه شاهد کاهش تعداد جانباختگان در تصادفات هستیم.
رئیس پلیس راهور استان همدان به اهم اقدامات صورت‌گرفته در پلیس راهور استان پرداخت و عنوان کرد: شناسایی 88 نقطه و مقطع حادثه‌خیز و پُرتصادف را داشتیم که از این تعداد، 48 نقطه به‌طور کامل اصلاح شدند، برای 16 نقطه الزامات اولیه ایمنی انجام شده و مابقی نقاط نیز آشکارسازی شده‌اند و ایمنی آن‌ها در دست اقدام است.
سرهنگ همایی در ادامه به بهره‌گیری از سامانه‌های هوشمند کنترل تردد و برخورد با تخلفات در معابر شهری استان اشاره کرد و افزود: انجام تبلیغات محیطی و ارائه آموزش‌های ترافیکی در راستای ارتقای فرهنگ ترافیک به‌صورت چهره به چهره و نیز با بهره‌گیری از ظرفیت فضای مجازی با انتشار چهار موشن‌گرافی و 68 طراحی اینفوگرافیک، بوده است.
* خودروهای سواری در صدر آمار تصادفات
رئیس پلیس راهور استان همدان در ادامه به آمار فراوانی تصادفات به تفکیک نوع وسیله مقصر پرداخت و اظهار کرد: سواری 67 درصد، وانت 12 درصد، کامیون 12 درصد، موتورسیکلت 6 درصد، اتوبوس و مینی‌بوس یک درصد و سایر وسایل نقلیه دو درصد از این آمار را به خود اختصاص داده‌اند.
وی افزود: عابر پیاده تقصیر 44 درصد تصادفات جرحی و فوتی را به خود اختصاص داده‌ است.
* عدم رعایت حق تقدم و توجه به جلو، در صدر تخلفات رانندگی شهر همدان
سرهنگ همایی درخصوص درصد تصادفات براساس علت وقوع توضیح داد: عدم رعایت فاصله طولی هفت درصد، عدم رعایت حق تقدم 18 درصد، تجاوز از سرعت مقرر هشت درصد، تغییر مسیر ناگهانی 9 درصد، عدم توجه به جلو 28 درصد، عبور از چراغ قرمز یک درصد، عدم توانایی دو درصد، سرعت یک درصد و سایر موضوعات 20 درصد از علل وقوع تصادفات را تشکیل می‌دهند.
وی درخصوص زمان تصادف در سطح شهرستان همدان افزود: از ساعت 8 صبح تا 12 ظهر 24 درصد، از 12 تا 16 بعدازظهر 23 درصد، از 16 تا 20 شب 25 درصد و از 8 تا 12 شب، 16 درصد تصادفات رخ می‌دهند.
رئیس پلیس راهور استان همدان ادامه داد و عنوان کرد: 58 درصد جان‌باختگان استان در صحنه فوت می‌کنند که این میزان در بیمارستان 42 درصد است.
وی در بخش دیگر سخنان خود به اقدامات انجام‌شده در راستای خدمت‌رسانی به شهروندان اشاره کرد و افزود: صدور و تعویض 73 هزار و 233 جلد گواهینامه رانندگی انجام شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 54 درصد افزایش داشته است.
سرهنگ همایی در ادامه ابراز کرد: برگزاری آزمون آیین‌نامه در انواع پایه‌ها برای 59 هزار و 944 نفر بوده است؛ همچنین 47 هزار و 388 دستگاه خودرو شماره‌گذاری و تعویض پلاک انواع وسایل نقلیه انجام شده که نسبت به مدت مشابه، 11 درصد افزایش داشته است.
* افزایش 683 درصدی اسقاط خودرو در همدان
وی افزود: هفت هزار و 600 خودروی فرسوده از ابتدای سال اسقاط شده که نسبت به مدت مشابه، 683 درصد افزایش داشته است.
سرهنگ همایی تصریح کرد: تعداد رسیدگی به اعتراض رانندگان در خصوص خلافی، دو هزار و 970 پرونده بوده است.
وی تأکید کرد: برخورد با تخلفات با عنایت به اینکه رانندگی مخاطره‌آمیز خط قرمز ما است، صورت می‌گیرد و با رانندگانی که تخلفات حادثه‌ساز داشته باشند، بدون اغماض برخورد می‌شود؛ پلیس راهور نسبت به سال گذشته سه درصد افزایش برخورد با تخلفات حادثه‌ساز را داشته است.
رئیس پلیس راهور استان همدان تصریح کرد: طی 6 ماه گذشته در طرح یک‌روزه کسب گواهینامه موتورسیکلت در سامانه ایرانیان، تاکنون بیش از هشت هزار نفر موفق به گرفتن گواهینامه موتورسیکلت شده‌اند.
سرهنگ همایی با اشاره به تمیهدات ترافیکی ویژه 31 شهریور، افزود: طرح ترافیکی مربوطه بومی‌سازی شده و با توجه به تغییر محل، هیچ‌گونه محدودیت ترافیکی اعمال نخواهد شد و صرفاً در شروع و پایان عملیات روان‌سازی انجام می‌شود.
رئیس پلیس راهور استان همدان تأکید کرد: طرح بازگشایی مدارس با توجه به افزایش تردد در ساعات ابتدایی روز در راستای روان‌سازی ترافیک، صبح هرروز با بهره‌گیری از کارکنان ستاد راهور استان، همکاران انتظامی شهرستان همدان، کارکنان شیفت‌های استراحت و استقرار عوامل در مسیرهای اصلی تردد دانش‌آموزان و سرویس‌های مدارس، به مدت یک ماه ادامه دارد.
وی افزود: به تمامی اولیا توصیه شود که در انتخاب سرویس مدرسه برای فرزندان خود، تا حد امکان از خودروهای عمومی و یا سرویس‌های شناسنامه‌دار و شناخته‌شده که در سامانه آموزش‌وپرورش دارای پرونده هستند، استفاده کنند.
* آموزش‌وپرورش و شهرداری‌ها، مسئول نظارت بر خودروهای سرویس مدارس
سرهنگ همایی در ادامه توضیح داد: طبق آیین‌نامه حمل‌ونقل دانش‌آموزان، آموزش‌وپرورش و شهرداری‌ها مسئول نظارت و کنترل خودروهای سرویس مدارس هستند.
رئیس پلیس راهور استان همدان افزود: پلیس راهور در راستای تردد آسان و امن سرویس‌ها اهتمام ویژه داشته و تلاش خود را جهت روان‌سازی ترافیکی شروع سال تحصیلی خواهد داشت.
سرهنگ همایی عنوان کرد: در سراسر ایران مواردی همچون صلاحیت رانندگان، ایمنی و سالم بودن خودرو، داشتن معاینه فنی، بیمه شخص ثالث و گواهینامه، برعهده پلیس راهور است و در صورتی که هرگونه تخلفی از سوی راننده‌ای دیده شود، راهور برخورد لازم را خواهد داشت.
* سیستم حمل‌ونقل عمومی همدان پیر و فرسوده است
فرماندار همدان نیز با بیان اینکه یکی از مسائل بسیار مهم که همواره با آن مواجهیم مسئله ترافیک در شهر همدان است، گفت: بیش از دو دهه غفلت از ارتقای زیرساخت‌های ترافیکی در همدان داشته‌ایم؛ البته این به معنای انجام نشدن کاری نیست، اما سرعت اضافه شدن خودروها با افزایش زیرساخت‌ها، هماهنگ نیست.
مسلم مخفی با عنوان اینکه با سیستم حمل‌ونقل عمومی پیر و فرسوده‌ای در استان همدان مواجه هستیم، اذعان کرد: تا سه موضوع زیرساخت‌ها، پیر بودن سیستم حمل‌ونقل عمومی و فرهنگ عمومی ترافیک اصلاح نشود، همچنان مشکلات ترافیکی شهر ادامه خواهند داشت.
وی افزود: منصفانه نیست همه این موارد را از پلیس تقاضا کنیم؛ چراکه پلیس راهور تمام توان خود در این خصوص به کار می‌برد.
فرماندار همدان خاطرنشان کرد: ما درخصوص ساخت پارکینگ‌های عمومی عقب‌افتادگی داریم و در فضاهای گردشگری نیز جای خالی پارکینگ حس می‌شود.
مخفی درخصوص بازگشایی مدارس توضیح داد: استان ما سال گذشته با کمبود کلاس و معلم مواجه بود که امسال تعداد قابل توجهی کلاس به آن اضافه شده است.
وی افزود: برای ایجاد مدارس غیر انتفاعی هیچ قانون ترافیکی مد نظر نیست، اما بااین‌حال تعدادی از مدارس مذکور که در نقاط پُرترافیک بودند، جابه‌جا شدند و سایرین نیز بعد از اتمام مدت‌زمان اجاره‌‎نامه خود، به محل دیگری منتقل خواهند شد.
فرماندار همدان با اشاره به اینکه در بحث حمل‌ونقل پیشرفته عمومی یا تراموا پیشرفت خوبی داشته‌ام و مصوبات خوبی تصویب شده است، گفت: ما برای حل مشکلات در استان نیاز به هم‌افزایی داریم.
مخفی با بیان اینکه برای جلوگیری از ایجاد ترافیک در اول مهرماه که حجم زیادی خودرو به شهر اضافه می‌شود تصمیمات خوبی در شورای ترافیک شهرستان همدان گرفته شده است، اظهار کرد: برای جلوگیری از ایجاد ترافیک در این ایام ساعت کار ادارات یک ساعت شناور اعلام شد تا کارمندان برای مراجعه به محل کار خود و آغاز به کار، از ساعت هفت تا هشت صبح فرصت داشته باشند.
وی افزود: سامان‌دهی سرویس مدارس در سطح شهر برعهده شهرداری‌ها است و سامانه سپند در اختیار والدین قرار دارد تا بتوانند جهت گرفتن سرویس برای فرزندان خود به آن مراجعه کنند.
فرماندار همدان از جابه‌جایی مکان رژه نیروهای مسلح از میدان باباطاهر خبر داد و گفت: محل رژه 31 شهریور به محل نمایشگاه بین‌المللی همدان انتقال یافت.
* انتقال میدان بار همدان به محل جدید
مخفی با اشاره به اینکه دیگر گره ترافیکی شهر همدان میدان بار است که حدود دو دهه گذشته موضوع جابه‌جایی آن مطرح بوده است، ابراز کرد: 80 هکتار زمین در نزدیک پلیس راه همدان برای احداث میدان‌ بار جدید درنظر گرفته شده که بحث تملک آن انجام شده است.
وی افزود: میدان‌ بار جدید با الگو گرفتن از میدان‌ بارهای بزرگ کشور ساخته خواهد شد و افق 50 ساله همدان و غرب کشور برای ساخت آن دیده شده است.
مخفی عنوان کرد: 150 واحد علی‌الحساب درنظر گرفته شده و دولت 500 میلیارد تومان در بخش آب، برق و گاز و سایر زیرساخت‌ها درنظر خواهد گرفت؛ پیش‌بینی می‌شود تا دو سال آینده این محل به بهره‌برداری برسد و به غرب کشور خدمت‌رسانی کند.
وی در بخش دیگر سخنان خود به انتقال بنکداران به شهرک صنفی صنعتی دو همدان اشاره کرد و گفت: با کمک پلیس و شهرداری این بازار به‌طورکامل انتقال خواهد یافت تا یکی از گر‌ه‌های ترافیکی همدان رفع شود.
فرماندار همدان تأکید کرد: طبق وعده شهرداری پارکینگ آقاجانی‌بیگ تا سه ماه آتی به بهره‌برداری خواهد رسید که در کاهش ترافیک کمک بزرگی خواهد کرد.
وی اجرای طرح پارک حاشیه‌ای توسط شهرداری را یک ضرورت دانست و گفت: اصلاح نور خیابان‌های شهر یکی از اقدامات خوب بوده که در راستای کاهش تصادفات انجام شده است.
در ادامه رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی شهرستان همدان نیز از رفع مشکلات ترافیکی و روشنایی میدان امام حسین (ع) خبر داد و اظهار کرد: برای حل مشکلات ترافیکی این منطقه طرحی درنظر گرفته شده که کمک‌کننده خواهد بود.
ابراهیم فارسی افزود: درخصوص مشکلات ترافیکی میدان مدرس نیز طرحی مد نظر است که درحال بررسی و اصلاح بوده تا بتوان این مشکل را رفع کرد.
وی درخصوص مشکلات ترافیکی میدان 13 آبان و تقاطع پیشاهنگی تصریح کرد: برای رفع این مشکلات طرحی مد نظر است که مشکلات میدان رسالت تا تقاطع پیشاهنگی را مرتفع خواهد کرد.
فارسی افزود: این طرح هزینه زیادی نخواهد داشت و بعد از تأیید شدن در شورای ترافیک کمک زیادی به روان‌سازی عبورومرور خواهد شد.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی شهرستان همدان در پایان گفت: رفع مشکلات بلوار جانبازان و جانمایی درست دوربرگردان آن مورد توجه است و به دنبال کار کارشناسی برای حل آن‌ هستیم.

شناسه خبر 86571