شناسه خبر:86564
1403/6/28 16:25:00
مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان همدان خبر داد:

ثبت ملی یادبود شهدای همدانی قراویز در منطقه‌ سرپل‌ ذهاب برای نخستین‌بار

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان همدان گفت: ثبت ملی یادبود شهدای قراویز در منطقه‌ سرپل ذهاب برای نخستین‌بار با هدف برجسته کردن شهدای استان همدان در یک منطقه خاطره‌انگیز صورت گرفته تا در تاریخ ماندگار شود.


سردار مهدی ظفری در نشست خبری خود با خبرنگاران که روز چهارشنبه در سالن جلسات باغ‌موزه دفاع مقدس برگزار شد، در ابتدای سخنان خود با ابراز قدردانی از تلاش اصحاب رسانه در اعتلای نام و یاد شهدا و ایثارگران در جامعه، بیان کرد: انسان مؤثر مشکلات را شناسایی و تبیین کرده و برای حل معضلات راهکار ارائه می‌دهد.
وی خاطرنشان کرد: ما مأمور و مسئول تشکیل حکومت اسلامی هستیم و امام زمان (عج) منتظر ماست تا از پرده غیبت بیرون بیاید.
مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان همدان با این بیان که مؤاخذه از مسئولان به‌قدری دشوار است که اگر می‌دانستند از پذیرش مسئولیت فرار می‌کردند، اعلام کرد: ما باید در هر سنگری که هستیم، به فکر تمدن اسلامی باشیم؛ حرکت به سمت تشکیل تمدن اسلامی هم کار کردن بی وقفه می‌خواهد.
سردار ظفری ابراز کرد: امروز حس تعلق عامه به نظام و حاکمیت، مسئله مهمی است و اصحاب رسانه باید در این بخش فعالیت کنند؛ آیا این تعلق خاطر همانند زمان دفاع مقدس است؟
وی اظهار کرد: حرف امام راحل در زمان جنگ مانند حرف خدا بود و رزمندگان تعللی در اجرای فرامین امام نداشتند.
مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان همدان هفته دفاع مقدس را هفته تحول خواند و اضافه کرد: ما نیاز به یک جامعه اخلاقی داریم و اگر به آن سمت حرکت نکنیم، برنامه‌هایمان تکرار مکررات خواهد بود.
سردار ظفری گفت: خبرنگار باید فراجناحی فکر کند و نگذارد حقیقت محو شود؛ ما وارث همه تاریخ هستیم و اگر آگاه شدیم، وارث حقیقی خواهیم بود.
وی دلدادگان انقلاب و اسلام در هر لباس و مقامی از پاسدار تا خبرنگار را سربازان امام زمان (عج) توصیف کرد و افزود: حقیقت امانت دست ما است، باید آن را حفظ کنیم و نگذاریم غباری رویش بنشیند.
مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان همدان سپس عنوان کرد: تحول در نگرش، خواسته اصلی من از شما است. لباس پاسداری، لباس فدایی شما است، فارغ از هر سلیقه و جناح و پوششی؛ اما آن‌قدر بینمان فاصله افتاده که شاید طیفی از جامعه آن را نپذیرد.
سردار ظفری اضافه کرد: ما غفلت کرده‌ایم، شما خبرنگاران قلم به دست بگیرید و حقایق را تبیین کنید تا دل‌ها در جامعه به هم نزدیک شود.
وی در بخش دوم سخنان خود به برنامه‌های شاخص نیز اشاره کرد و توضیح داد: دفاع مقدس یک کلیت است؛ تشریح جزئیات توسط شما این کل را شکل می‌دهد و تاریخ را به نسل‌های بعد می‌رساند.
مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان همدان ادامه داد: یکی از محورهای نفوذ دشمن به کشور، مرزها بوده و یکی از وظایف ما تشریح نقش رزمندگان همدانی در این مرزها و مناطق است.
سردار ظفری نقش رزمندگان همدانی را در این بخش بی‌بدیل خواند و گفت: ثبت ملی یادبود شهدای قراویز در منطقه‌ سرپل ذهاب برای نخستین‌بار با هدف برجسته کردن استان همدان در یک منطقه خاطره‌انگیز صورت گرفته تا در تاریخ ماندگار شود.
وی این ثبت ملی را مرهون تلاش‌ها و پیگیری‌های شبانه‌روزی خواند و متذکر شد: قراویز محلی خواهد بود برای بیان حقایق که امیدوارم بتوانیم مانند شلمچه، طلاییه و سایر مناطق نام رزمندگان و شهدای همدان را در آنجا نیز بلندآوازه کنیم.
مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان همدان سپس به نقش پیشکسوتان جهاد و شهادت نیز گریزی زد و افزود: پیشکسوت جنگ با پیشکسوت عرصه‌های دیگر متمایز است؛ او در همه حال به دنبال رعایت حدود الهی بوده و جان‌فدای مردم، اسلام و انقلاب است.
سردار ظفری سمبل و نماد ارج‌گذاری به مقام پیشکسوتان را دیدار با رهبر فرزانه انقلاب برشمرد و تأکید کرد: آن روز نمایی از رابطه امام و امت خواهد بود و جوانان با هر فکر و سلیقه‌ای نیز باید حضور داشته باشند تا پیوند مردم بیش‌ازپیش تقویت شود‌.
وی دفاع مقدس را جشن اخلاقی و روح عرفانی انقلاب توصیف و تصریح کرد: تفاوت دفاع مقدس و جنگ‌های دیگر این است که هر جای دنیا جنگ شود، سربازان آن شهر و کشور دعا می‌کنند زنده بمانند، اما سربازان و رزمندگان ما بعد از پذیرش قطعنامه، مناجاتشان نگرانی از جا ماندن از قافله شهدا بود.
این رزمنده دفاع مقدس یادآوری کرد: اگر ویژگی رزمندگان و شهدا در جامعه به شکل صحیح مطرح شود، بسیاری از مشکلات حل می‌شود.
سردار ظفری با این بیان که امروز استکبار تهدید اصلی جامعه ما نیست، عنوان کرد: غربت نظام در بین مردم و عدم تعلق به حاکمیت یک خطر است؛ در این هفته به این حوزه ورود کنید و بدون ترس برای احیای ارزش‌های اخلاقی دفاع مقدس تلاش کنید.
وی نقش اصحاب رسانه را در رصد، شناسایی، تبیین و حل مشکلات و مسائل جامعه کم‌نظیر خواند و افزود: چندسال است روی دانشنامه دفاع مقدس کار انجام می‌شود که سندی متقن‌ در تاریخ دفاع مقدس استان همدان است؛ باید این سند تاریخی و علمی را قدر دانست و در معرفی آن تلاش کرد.
مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان همدان ارتباط با اصحاب رسانه را یک نیاز جدی و شنیدن حرف‌های آنان را ارزشمند خواند و سخنانش را به پایان برد.
* توجه به عملیات طوفان‌الاقصی و هفته وحدت در اجرای برنامه‌های دفاع مقدس
دبیر ستاد اجرایی هفته دفاع مقدس نیز با بیان اینکه هفته دفاع مقدس سال 1403 با شعار «در راه فتح قله‌ایم» نام‌گذاری شده، عنوان کرد: انتخاب این شعار به‌دلیل آن است که رهبر انقلاب تأکید کرده‌اند با وجود مشکلات موجود، ما به سمت قله درحال حرکت هستیم.
سرهنگ هادی‌ آزادی‌منش توجه به هفته وحدت و عملیات طوفان‌الاقصی را دو عنصر مهم در برنامه‌های امسال خواند و افزود: برگزاری کنگره خواهر دباغ به‌عنوان نماد زن انقلابی از مهم‌ترین برنامه‌های ما با نگاه ویژه به نقش زنان در دفاع از مقدس است.
وی خاطرنشان کرد: تجلیل از پیشکسوتان با توجه به نقش زنان در این بخش نیز از دیگر برنامه‌ها است.
دبیر ستاد اجرایی هفته دفاع مقدس تصریح کرد: تشکیل ستاد‌های استانی و شهرستانی با تغییر در ساختار نیز مورد توجه ما بود، به‌طوری‌ که جلسات کمیته‌های فرعی در بخشداری‌ها و دهیاری‌ها به‌صورت تخصصی برگزار شده است.
سرهنگ آزادی‌منش در ادامه با اشاره به عناوین روزهای دفاع مقدس، تأکید کرد: برنامه‌های عمومی و مشترک شامل رژه نیروهای مسلح در نمایشگاه بین‌المللی همدان با حضور مقام ارشد فراجا و عطرافشانی و نثار گل بر مزار شهدا، خواهد بود.
وی سپس اظهار کرد: بیش از 327 عنوان برنامه به دبیرخانه ارسال شده که با فراوانی بیش از سه هزار و 100 مورد اجرا خواهد شد؛ شاخص‌ترین آن‌ها، رونمایی از 540 تمبر از تمثال شهدا، نشست با فعالان حوزه ادبیات پایداری، فعال شدن آب‌نمای باغ‌موزه، بازدید رایگان از موزه در روز میلاد حضرت رسول (ص)، بزرگداشت نخستین پاسخ (عملیات کمان 99) در پایگاه نوژه، عهد سربازی، بزرگداشت فرماندهان شهید در نوژه و مصاحبه با فرماندهان دفاع مقدس در تیپ زرهی خواهد بود.
دبیر ستاد اجرایی هفته دفاع مقدس سپس با اشاره به برنامه‌هایی که توسط دستگاه‌های مختلف برای هفته دفاع مقدس درنظر گرفته شده است، عنوان کرد: رژه خودرویی و موتوری بسیجیان، تجلیل از ورزشکاران، مسابقه کتابخوانی، تجلیل از پیشکسوتان، اعزام گروه‌های جهادی به مناطق محروم، اعزام کاروان راهیان پیشرفت با هدف آشنایی با دستاوردهای انقلاب اسلامی، همایش راویان دفاع مقدس، همایش پیاده‌روی با محوریت آزادی زندانیان خانم و تجلیل از بازاریان خوش‌نام دوران دفاع مقدس توسط سپاه، برگزار خواهد شد.
سرهنگ آزادی‌منش ادامه داد: اداره‌ کل ورزش و جوانان نیز برنامه‌های کلنگ‌زنی یادبود شهدای استادیوم قدس، صعود به ارتفاعات الوند توسط سمن‌ها و همایش پیاده‌روی خانوادگی را اجرا خواهد کرد.
وی متذکر شد: فرمانداری همدان هم با برپایی میز خدمت در مساجد همدان، تجلیل از خانواده شهدا، فضاسازی و آذین‌بندی سطح شهر، اجرای برنامه‌ صبحگاه مشترک، برگزاری یادواره و اجرای مسابقات کتابخوانی، به استقبال هفته دفاع مقدس خواهد رفت.
دبیر ستاد اجرایی هفته دفاع مقدس با این بیان که فرمانداری تویسرکان رژه خودرویی، نمایشگاه جنگ غزه و تئاتر دفاع مقدس را خواهد داشت، افزود: فرمانداری کبودراهنگ نیز با ارائه خدمات رایگان درمان و بهداشت و برگزاری میز خدمت، در هفته دفاع مقدس برنامه خواهد داشت.
سرهنگ آزادی‌منش سپس ابراز کرد: فرمانداری رزن پیاده‌روی خانوادگی و برنامه شهیدی که من می‌شناسم، فرمانداری بهار با تجلیل از پیشکسوتان، فرمانداری فامنین با برگزاری نشست بصیرتی و فرمانداری درگزین با نواختن زنگ ایثار و دفاع مقدس در مدارس و تجلیل از بانوان فعال در حوزه دفاع مقدس، برنامه‌های خود را اجرا خواهند کرد.
* دیدار 2450 پیشکسوت دفاع مقدس با رهبر انقلاب
سرهنگ محسن یوسفی، مسئول کمیته پیشکسوتان نیز در ادامه با بیان اینکه یکی از برنامه‌های شاخص دفاع مقدس تجلیل از یک میلیون پیشکسوت در کشور بوده که سهم استان 27 هزار نفر در طول سال است، توضیح داد: دیدار پیشکسوتان دفاع مقدس با مقام معظم رهبری (نزدیک به دو هزار و 450 نفر از پیشکسوتان و فعالان دفاع مقدس)، در این ایام رقم خواهد خورد که سهم شهرستان همدان 600 نفر بوده و 50 درصد دیدارکنندگان خانم‌ و 50 درصد آقایان هستند.
* گفتنی است، در حاشیه این نشست پوستر هفته دفاع مقدس توسط دو تن از خبرنگاران جوان حاضر در جلسه، رونمایی شد.

شناسه خبر 86564