شناسه خبر:86491
1403/6/27 09:10:58
نماینده مردم کردستان در مجلس خبرگان رهبری:

آن‌ها که سعی‌شان وحدت بین مسلمانان است، از اولیای خدا هستند

سپهرغرب، گروه اندیشه- سمیرا گمار: نماینده مردم کردستان در مجلس خبرگان رهبری گفت: آن‌هایی که در جهان اسلام تلاش و کوشش می‌کنند تا بین مسلمانان وحدت برقرار شود، همه اولیای خدا هستند و کسانی که بر طبل تفرقه می‌زنند روحشان روح ولایی نیست بلکه روح همان گرگی است که جناب مولانا فرموده است.

اسلام به‌عنوان آخرین و کامل‌ترین دین الهی برای نجات بشریت از گمراهی و جهل، توسط پیامبر اکرم (ص) به بشریت عرضه شد، اما چون روشنگری و آگاهی‌بخشی آن موجب می‌شد تا مردمان از بردگی خلاصی یابند، دشمنان دین همواره برای نابود کردن آن تلاش کرده و با انواع روش‌ها، از آغاز نبوت پیامبر (ص) تا امروز قصد داشتند با ایجاد تفرقه بین مسلمانان از اشاعه و رشد اسلام جلوگیری نمایند. در این میان مهم‌ترین و بزرگترین دست‌آویز مخالفان حقیقت، بحث شیعه و سنی و اختلاف میان این دو مذهب از مسلمانان بوده و هست، بنابراین لزوم حفظ وحدت میان مسلمین ازجمله اموری است که همواره از سوی بزرگان و رهبران مذهبی مسلمان مورد توجه قرار گرفته است.

با وقوع انقلاب اسلامی در سال 1357، حساسیت دشمنان اسلام برای ایجاد اختلاف و پراکندگی در میان مسلمانان بیشتر شد. امام راحل با درک این موضوع که دو مذهب تشیع و تسنن که از پیروان زیادی در سراسر جهان برخوردار هستند، هر اندازه بتوانند دیدگاه‌های خود را به یکدیگر نزدیک کنند، تأثیر بسیار مهم و ارزشمندی در اعتلا و عزت و سربلندی مسلمان در جهانی کنونی خواهند داشت و توطئه‌های هر روزه دشمنان را نقش بر آب خواهند کرد، روزهای دوازدهم تا هفدهم ربیع‌الاول را تحت عنوان «هفته وحدت» نامگذاری کردند.

با ذکر این مقدمه، اکنون که در آستانه هفته وحدت قرار داریم با نماینده مردم استان کردستان در مجلس خبرگان رهبری و از علمای اهل سنت مدافع وحدت بین مسلمین، در این خصوص گفت‌وگویی ترتیب داده‌ایم که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید.

ماموستا بهمنی با بیان اینکه وحدت رمز نجات مسلمانان در جهان بوده و دود تفرقه در چشم کسی جز مسلمانان نمی‌رود معتقد است؛ پیامبر واحد، کتاب واحد و قبله واحد دلایل کافی برای کنار هم قرار گرفتن مسلمانان و انسجام آنان است که نباید از آن‌ها غفلت کرد.

وجود پیامبر (ص) مایه وحدت است

وی در ابتدای سخنان خود ضمن گرامیداشت میلاد فخر کائنات حضرت محمد مصطفی صلی‌الله علیه و سلم و فرا رسیدن هفته مبارک وحدت بر تمام مسلمین شیعه و سنی عنوان کرد: امیدوارم این پیوند همیشگی بین اهل سنت و شیعه برقرار باشد، با توجه به اینکه وجود رسول اکرم صلی‌الله علیه و سلم مایه وحدت و باعث همگرایی انسان‌ها و به خصوص مسلمین است.

وی توضیح داد: در واقع نخستین و مهم‌ترین چیزی که باعث وحدت بین مسلمانان است خود وجود نازنین رسول‌الله صلی‌الله علیه و سلم بوده و خود ایشان اساسی‌ترین رکن وحدت است. وقتی پیامبر گرامی اسلام از مکه معظمه به مدینه منوره می‌رود در مدینه طوایف و قبایل زیادی جنگ‌ و اختلافات شدید داشته‌اند که با ورود حضرت به شهر مدینه، آن مشکلات یکی یکی حل می‌شود.

وجود پیامبر اکرم مسلمانان را پذیرای هم کرد

نماینده مردم استان کردستان در مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید: «واذکروا نعمت‌الله علیکم اذ کنتم اعداء فالف بین قلوبکم فاصبحتم بنعمته اخوانا؛ و به یاد آورید نعمت خدا را بر خویش، زمانی که با یکدیگر دشمن بودید و او بین دل‌هایتان الفت برقرار کرد و در نتیجه نعمت خدا با یکدیگر برادر شدید.» در اینجا خداوند متعال به ما یادآوری می‌کند که وجود مبارک رسول اکرم صلی‌الله مایه اتحاد و الفت شده و آنچنان ظرفیتی دارند که مسلمانان با هر سلیقه و نگرشی همدیگر را پذیرا باشند.

ماموستا بهمنی در ادامه تأکید کرد: شما ببینید پیامبر ما مسلمانان یکی است، قرآن ما یکی است، قبله‌ای که ما به طرف آن نماز می‌خوانیم یکی است و حجی که ما به جا می‌آوریم یکی است و همه مسلمانان در یک روز در یک مکان واحد گرد هم می‌آیند، بنابراین همه این‌ها ظرفیت‌های بسیار بالایی را برای اتحاد و وحدت مسلمانان فراهم کرده که امیدواریم بیشتر و بیشتر شود.

نقش امام شافعی در خنثی کردن نقشه دشمنان

وی سپس با اشاره به تلاش دشمن در تفرقه‌افکنی بین شیعه و سنی در طول تاریخ، متذکر شد: در طول تاریخ مشرکان، کفار، یهود و نصارا همواره سعی کرده‌اند بین مسلمانان تفرقه به‌وجود بیاورند و ما می‌بینیم به گواه تاریخ در یک زمانی، برای مثال هر کسی مدح اهل بیت پیامبر صلی‌الله را می‌کرد او را اذیت و آزار کرده و می‌گفتند او مسلمان نیست و رافضی است. در آن مقطع از تاریخ امام شافعی (که ما اهل سنت کردستان افتخار این را داریم پیرو این عالم فرزانه و امام بزرگ هستیم) برای اینکه بین مسلمانان الفت به‌وجود بیاورد، می‌فرماید: «ای خاندان رسول خدا، محبت و دوستی شما از طرف خداوند واجب شده و همین افتخار بزرگ برای شما بس که هر کس بر شما صلوات نفرستد نمازش، باطل است.» این فتوای تاریخی امام شافعی باعث وحدت بین پیروان اهل بیت نسبت به مذاهب دیگر شده و تقریباً باعث می‌شود دشمنان را از این اختلافات مأیوس کند.

شیخ شلتوت توطئه صهیونیسم را با یک حرکت تاریخی ناکام گذاشت

نماینده مردم کردستان در مجلس خبرگان رهبری افزود: در قرن معاصر نیز وقتی استعمار و استبداد می‌خواستند بین مسلمانان اختلافاتی به‌وجود بیاورند مرحوم شیخ محمود شلتوت (شیخِ دانشگاه الازهر مصر بزرگ‌ترین مجمع فقهی جهان اسلام) در یک حرکت بزرگ تاریخی که گفت پیروی کردنِ مذهب امامیه مثل پیروی کردن سایر مذاهب اهل سنت جایز است و مذهب امامیه را به‌عنوان یکی از مذاهب اسلامی در دانشگاه قرار داد و همین اقدام باعث شد توطئه‌ای که مشرکان و یهود صهیونیست می‌خواستند بین مسلمانان به‌وجود بیاورند، ناکام بماند و وحدت جانشین آن شود.

امام خمینی فرمود: ما همه برادریم

ماموستا بهمنی سپس با اشاره به پیروزی انقلاب اسلامی در ایران گفت: وقتی انقلاب اسلامی توسط مردم در ایران شکوفا شده و به پیروزی رسید، دشمنان دیدند که این انقلاب و همبستگی مسلمانان چه تأثیری در جهان اسلام دارد و شروع به سنگ‌اندازی کرده و گفتند این انقلاب مال شیعه است! که امام خمینی در یک حرکت شیرین گفت که در ایران شیعه و سنی نداریم و همه برادر همدیگر هستند. حتی به شیعیان فرمود در مکه و مدینه در نمازهای جماعت اهل سنت شرکت کنید چراکه امام صادق (ع) خودش فرموده پشت سر عالم اهل سنت نماز خواندن، مثل نماز خواندن پشت سر پیامبر صلی‌الله علیه و سلم است.

اقتدار امروز جهان اسلام مرهون فتاوای علماست

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری نیز وقتی شنید عده‌ای از پیروان افراطی به حضرت ام‌المؤمنین عایشه توهین می‌کنند، فرمودند توهین به زوجات پیغمبر شرعاً حرام است. بنابراین وقتی ما این فتاوا را کنار هم جمع کنیم و به هفته وحدت نیز نگاهی داشته باشیم متوجه می‌شویم اقتدار امروز جهان اسلام مرهون این فتاوا و همبستگی و وحدت بین مسلمین بوده، به عبارتی اگر امروز مسلمانان در کنار یکدیگر هستند به‌دلیل وحدت است و امیدواریم که این وحدت روزبه‌روز بیشتر و بیشتر شود.

پس زبان محرمی خود دیگر است/ همدلی از هم‌زبانی بهتر است

نماینده مردم استان کردستان در مجلس خبرگان رهبری سپس با اشاره به شعری از مثنوی معنوی تصریح کرد: حضرت مولانا می‌فرماید: ای بسا هندو و ترک هم‌زبان/ ای بسا دو ترک چون بیگانگان، پس زبان محرمی خود دیگر است/ همدلی از هم‌زبانی بهتر است. در نگاه مولانا هیچ فرقی ندارد که کرد، فارس، عرب یا ترک باشی، هر زبانی که داشته باشی فرقی نمی‌کند، حتی فرقی ندارد سفید پوست باشی یا سیاه‌پوست، مهم پیوند و همدلی بین انسان‌هاست.

هیچ کس برتر نیست مگر به سبب به تقوا

ماموستا بهمنی در ادامه اظهار کرد: پیامبر می‌فرماید: «لافَضلَ لِعَرَبِیٍ عَلى عَجَمِیٍّ و لاعَجَمِیٍّ عَلى عَرَبِیٍّ و لا أحَمَرَ عَلى أسوَدَ و لا أسوَدَ عَلى أحَمَرَ إلاّ بِالتَّقوى، هیچ عرب را بر عجم، و هیچ عجم را بر عرب و هیچ سفید را بر سیاه و هیچ سیاه را بر سفید برترى نیست مگر به تقوا.»

فلسطین را وحدت مسلمانان نجات می‌دهد

وی نام‌گذاری هفته وحدت را یک اقدام مؤثر و مهم خواند و سپس با اشاره به مهم‌ترین مسئله جهان اسلام یعنی فلسطین و جنایاتی که در غزه رخ می‌دهد، اعلام کرد: در طول این سال‌ها که صهیونیسم جهانی با پشتیبانی آمریکا فلسطین را اشغال کرده، اول مردم فلسطین و مسلمانان و حتی کشورهای عربی با حس ناسیونالیسم عربی مبارزه کردند که این حس ناسیونالیسمی شکست خورد، اما امروزه شکرخدا حرکت حماس، حزب‌الله و بقیه مسلمانان باعث بیداری دینی و اسلامی شده که ان‌شاالله عاقبت باعث آزادی قدس شریف خواهد شد، البته اگر بقیه کشورهای اسلامی نیز پیش از این‌ها در کنار حزب‌الله، حماس و ایران قرار می‌گرفتند، اسرائیل نمی‌توانست این کشت و کشتار و جنایت را در فلسطین در انجام دهد.

نماینده مردم کردستان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه کفار برای دنیایشان خیلی جدیت و سعی دارند، افزود: اگر همین کشورهای اسلامی نیز جدیت به خرج داده و در کنار هم قرار می‌گرفتند، تهدیدی علیه دنیای آن‌ها شده و این جنایات اتفاق نمی‌افتاد؛ بنابراین خیلی ضروری است که مسلمانان زیر یک پرچم واحد علیه رژیم صهیونیستی با وحدت، همگرایی و انسجام در کنار هم قرار گیرند.

توصیه‌ای به طلاب علوم دینی

ماموستا بهمنی در ادامه با توصیه‌هایی به طلاب علوم دینی که در هفته وحدت در منابر به تبلیغ می‌پردازند نیز خاطرنشان کرد: مولانا می‌فرماید: «جان گرگان و سگان از هم جداست/ متحد جان‌های مردان خداست.» آن‌هایی که در جهان اسلام تلاش و کوشش می‌کنند تا بین مسلمانان وحدت برقرار شود همه اولیای خدا هستند و آن‌هایی که بر طبل تفرقه می‌زنند روحشان روح ولایی نیست بلکه روح همان گرگی است که جناب مولانا فرموده. امیدوارم تمام طلاب بزرگوار در این ایام در خطی که از علمای گذشته یعنی از امام خمینی و مقام معظم رهبری تا شهید شیخ‌الاسلام و مرحوم شلتوت قرار داشته‌اند قرار بگیرند و آن مسیر را تبلیغ کنند.

وحدت امر قرآنی و تفرقه نهی قرآنی است

وی در بخش پایانی صحبت‌های خود ابراز کرد: وحدت و برادری امر قرآن است که ما در بین مسلمانان پیاده می‌کنیم، خداوند می‌فرماید: «واعتصموا بحبل‌اللّه جمیعا و لا تفرّقوا؛ و همگی به رشته (دین) خدا چنگ زده و به راه‌های متفرّق نروید.» فضلا و بزرگواران می‌دانند وحدت امر خداست و تفرقه نهی خدا، چون تفرقه باعث از هم پاشیدگی جهان اسلام می‌شود بنابراین در این مسیر الهی قرار می‌گیرند.

در خاتمه باید گفت؛ خداوند متعال در قرآن کریم در سوره آل عمران آیه 64 خطاب به پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند: «قُلْ یَا أَهْلَ الْکِتَابِ تَعَالَوْا إِلَىٰ کَلِمَةٍ سَوَاءٍ بَیْنَنَا وَبَیْنَکُمْ أَلَّا نَعْبُدَ إِلَّا اللَّهَ وَلَا نُشْرِکَ بِهِ شَیْئًا وَلَا یَتَّخِذَ بَعْضُنَا بَعْضًا أَرْبَابًا مِنْ دُونِ اللَّهِ ۚ فَإِنْ تَوَلَّوْا فَقُولُوا اشْهَدُوا بِأَنَّا مُسْلِمُونَ؛ بگو ای اهل کتاب، بیایید از آن کلمه حق که میان ما و شما یکسان است پیروی کنیم که به جز خدای یکتا را نپرستیم و چیزی را با او شریک قرار ندهیم و برخی برخی را به جای خدا به ربوبیّت تعظیم نکنیم. پس اگر از حق روی گردانند بگویید شما گواه باشید که ما تسلیم فرمان خداوندیم.» همان‌طور که می‌بینید خداوند در این آیه هم ادب اختلاف و هم چگونگی جدال احسن و دعوت به اشتراکات را به پیامبر (ص) آموزش می‌دهد. یکی از مشترکات ما در زمینه وحدت ادیان نیز «خدای یگانه» و دیگری «قرآن کریم» است که همه مسلمانان آن را قبول دارند. اما اینکه چگونه می‌توانیم از قرآن کریم به‌عنوان عامل وحدت و تقریب استفاده کنیم به این برمی‌گردد که قرآن تا چه میزان در میان جوامع اسلامی پررنگ باشد؟ واقعیت این است که توجه به قرآن در جوامع اسلامی کمرنگ شده و نباید این وضعیت تداوم داشته باشد تا بتوانیم به‌عنوان یک عامل وحدت‌بخش به آن تکیه کنیم.

نقطه اشتراک دیگر ما مسلمانان «قبله مشترک و حج» است. مسلمانان سالی یک‌بار به حج می‌روند که می‌توان از این ظرفیت برای دیپلماسی وحدت اسلامی استفاده کرد. برخی عبادات مشترک همانند نماز و روزه نیز هستند که همگی در کنار هم یک مانیفست گران‌بها از وحدت به ما می‌دهند تا ضمن حفظ اصول خود و پایبندی به آن‌ها با انسجام و همگرایی در مقابل هر توطئه‌ای که با پررنگ کردن اختلاف با برادرها و خواهرهای مسلمانانمان باشد، بایستیم.

عامل دیگر «پیامبر واحد» است و وقتی ما یک پیامبر داریم که می‌تواند ما را گرد خودش جمع کند، چرا از این ظرفیت استفاده نکنیم؟

نکته پایانی اینکه توجه ما به مقوله وحدت نباید منحصر به هفته وحدت باشد، بلکه باید در همه وقت به سیره پیامبر (ص) در زمینه وحدت و یکپارچه‌سازی امت اسلام توجه کنیم. وقتی مسلمانان مکه را فتح کردند، برخی از یاران پیامبر(ص) گفتند که امروز روز انتقام است، اما پیامبر گفتند امروز روز رحمت است. وقتی ما چنین پیامبری با چنین سیره‌ای داریم، چرا نباید از این ظرفیت بیشتر استفاده کنیم؟ اهل بیت (ع) هم بین ما مشترک هستند؛ هرچند دشمنان سعی کرده‌اند که بگویند اهل بیت ربطی به اهل سنت ندارند، اما ممکن است که یک اهل سنت به امامت ائمه معتقد نباشد، ولی به امامان به‌عنوان افرادی بزرگ، فقیه و از خاندان پیامبر احترام بگذارد و حتی اهل سنت معتقدند کسی که به اهل بیت توهین کند مسلمان نیست.

در نهایت اینکه امروز می‌توان با تمسک به سیره گفتاری و عملی اهل بیت (ع) میان علمای شیعه و سنی و دیگر فِرق اسلامی رابطه و تعامل برقرار کرد و با پیروی از آن‌ها، کرسی‌های علمی را همراه با رعایت اصول اخلاقی و با معیار حق و انصاف و لحاظ مصالح همه مسلمین دائر کرد، به تبادل علمی پرداخت و در نتیجه این روابط، انسجام اسلامی میان پیروان دین پیامبر اسلام (ص) را آنچنان استوار کرد که دسیسه‌های کفار نتواند آن را متزلزل کند. ان‌شاالله.

شناسه خبر 86491