شناسه خبر:86484
1403/6/25 18:39:00

فرماندار همدان با بیان اینکه شهرستان ما در حوزه کشاورزی محصولات مرغوبی ازجمله سیر تولید می‌کند، گفت: با یک برنامه‌ریزی دقیق و توسعه فرآوری و صادرات، باید این محصول شهرت جهانی پیدا کند.


مسلم مخفی روز یکشنبه در نشست با دهیاران همدان و آیین رونمایی از پوستر جشنواره سیر و موسیر اظهار کرد: توسعه روستاها باید در بخش‌های عمرانی، فرهنگی و اقتصادی به‌صورت هم‌زمان انجام شود.
وی با بیان اینکه در حوزه عمرانی اتفاقات بسیار خوبی را شاهد بوده‌ایم، افزود: مسائل فرهنگی روستا نباید فراموش شود؛ چراکه روستایی مناسب برای زندگی است که دارای مسجد فعال، کتابخانه مناسب، فضای ورزشی و دیگر اماکن فرهنگی و اجتماعی باشد.
مخفی با بیان اینکه پویایی اقتصاد روستا عامل مهم ماندگاری مردم در آن است، یادآور شد: برندسازی محصولات کشاورزی روستایی از اهمیت خاصی برخوردار است.
فرماندار همدان تصریح کرد: یکی از محصولات منحصربه‌فرد همدان که هم در بخش غذایی و هم دارویی بسیار کاربرد دارد، سیر است.
* برگزاری ششمین جشنواره سیر در همدان
وی اظهار کرد: امسال ششمین جشنواره سیر همدان برگزار خواهد شد و پیگیری‌های بسیار خوبی برای ایجاد شهرک سیر انجام شده است.
مخفی با تأکید بر اینکه شهرک سیر باید در همدان به‌عنوان خاستگاه و محل تولید این محصول ایجاد شود، خاطرنشان کرد: راه‌اندازی این شهرک موجب فرآوری سیر، صادرات مناسب و دستاوردهای اقتصادی بسیار خوبی خواهد شد.
خردادماه سال گذشته پس از نزدیک به دو سال پیگیری و با اعلام رسمی دفتر بین‌المللی سازمان جهانی مالکیت معنوی و فکری WIPO در ژنو سوئیس «سیر همدان» با شماره آگهی به شماره AO-1273 به ثبت جهانی رسید.
بعد از ثبت جهانی کشمش ملایر و گردوی تویسرکان این سومین محصول کشاورزی استان همدان است که به ثبت جهانی می‌رسد.
سیر همدان در سال 96 به ثبت ملی رسیده بود؛ همدان در تولید محصول سیر و موسیر دارای جایگاه ممتاز و برجسته‌ای است و سیر تولیدی آن با توجه به استانداردهای جهانی، یک برند و نشان خاص دارد.
استان همدان با چهار هزار و 400 هکتار اراضی زیر کشت سیر رتبه نخست تولید سیر خشک را در کشور به خود اختصاص داده است.

شناسه خبر 86484