شناسه خبر:87108
1403/7/15 17:22:00

رئیس امور عشایر استان همدان گفت: عشایر این استان در 300 هکتار از مراتع خود به کشت گیاهان دارویی مشغول هستند.


جعفر کاویانی‌دلشاد روز یکشنبه در نشست خبری با خبرنگاران با بیان اینکه عشایر این استان در 300 هکتار از مراتع خود به کشت گیاهان دارویی مشغول هستند، ابراز کرد: برای تنوع‌بخشی به درآمد عشایر استان در راستای ایجاد مشاغل جدید و افزایش درآمد آن‌ها با حمایت سازمان امور عشایر ایران، میزهای تخصصی صنایع دستی، گیاهان دارویی، گردشگری و زنجیره گوشت قرمز، فعال شده است.
رئیس امور عشایر استان همدان با تشریح اقدامات انجام‌شده در نیمه نخست سال جاری، گفت: چهار هزار فحلی‌سازی یا هم‌زمان‌سازی زایش در گله‌های عشایر انجام شده است.
وی تأکید کرد: در فحلی‌سازی به‌جای اینکه یک زایش از گوسفند بگیرند، در هر 14 ماه دو زایش از گوسفند می‌گیرند که حدود 120 درصد افزایش بره‌گیری انجام می‌شود.
کاویانی‌دلشاد با بیان اینکه مراتع استان افزایش ظرفیت دام را ندارد و پروانه چرای جدید صادر نمی‌شود، بر لزوم بهره‌وری در تولید تأکید کرد.
این مقام مسئول تصریح کرد: با وجود جمعیت کم عشایر استان همدان، آن‌ها حدود 9.5 درصد مراتع استان را در دست دارند و حدود 20 درصد از گوشت استان را تولید می‌کنند.
وی اضافه کرد: عشایر استان همدان سالانه 6 هزار تُن گوشت قرمز، 380 تُن پشم و 260 متر مربع صنایع دستی تولید می‌کنند.
رئیس امور عشایر همدان با بیان اینکه 72 سامانه عرفی عشایری در استان داریم، ادامه داد: جمعیت عشایری همدان در دیگر استان‌ها عبارت هستند از کوچ پنج هزار و 407 نفر در زمستان به خوزستان، یک‌هزار و 104 نفر به کرمانشاه، دو هزار و 691 نفر به ایلام و یک‌هزار و 75 نفر به استان لرستان.
کاویانی‌دلشاد میزان ایل‌راه استان را 250 کیلومتر عنوان کرد که هرساله نیاز به مرمت دارد.
وی یادآور شد: در مسئله آب‌رسانی کمبود کامیون داریم و روزانه 200 میلیون ریال به بخش خصوصی اجاره می‌دهیم.
رئیس امور عشایر استان همدان گفت: برنامه و بودجه تعهد داده 100 میلیارد ریال برای مرمت راه‌های عشایری و 200 میلیارد ریال برای آب‌رسانی استان اعتبار تخصیص دهد.
وی با اشاره به اینکه عشایر استان همدان نیاز به 60 معلم برای کوچ‌رو‌ها دارند، تأکید کرد: اداره امور عشایری استان نیز با توجه به جمعیت، باید ارتقا یابد.
کاویانی‌دلشاد تخریب اراضی ملی به‌خصوص در ارزانفود و میدانک را برای برداشت سیلیس از مشکلات عشایر عنوان کرد و گفت: در این خصوص پرونده هم تشکیل شده، اما اقدامی صورت نگرفته است.
وی با تأکید بر اینکه اعتبارات عشایری باید نسبت به جمعیت آن‌ها اختصاص یابد، تصریح کرد: نظر به کمبود پروانه چرای دام برای عشایر و فرزندان آن‌ها، درصدد هستیم مجتمع دامپروری در چهار شهرستان همدان، ملایر، نهاوند و تویسرکان ایجاد کنیم.
رئیس امور عشایر استان همدان با یادآوری اینکه سال گذشته 400 میلیارد ریال اعتبار با سود چهار درصد صنایع دستی، دامپروری و گیاهان دارویی بین عشایر توزیع شده است، گفت: امسال 260 میلیارد ریال اعتبار برای عشایر با سود چهار درصد و بازپرداخت هفت‌ساله تخصیص داده شده که واجدان شرایط به بانک‌ها معرفی شده‌اند.
وی ادامه داد: طی یک‌سال گذشته یک‌هزار و 241 تُن آرد و 198 هزار لیتر نفت، گازوئیل و سوخت بین عشایر توزیع شده است.
کاویانی‌دلشاد بیان کرد: از ابتدای سال تاکنون 12 هزار و 500 تُن نهاده‌های دامی شامل جو، ذرت و کنستانتره بین عشایر توزیع شده است.
وی میزان اعتبار مصوب برای عشایر را در سال جاری امسال 80 میلیارد عنوان کرد و ادامه داد: تاکنون 10 میلیارد ریال آن تخصیص داده شده است.
رئیس امور عشایر استان همدان یادآور شد: در سال 1245، بیش از 38.6 درصد جمعیت کشور عشایر بوده‌اند و این میزان در سال 1387، به 1.6 دهم درصد کاهش یافته است.
وی جمعیت عشایر استان همدان را سه هزار و 900 خانوار عشایری با 13 هزار و 880 نفر عنوان کرد که 9 دهم درصد جمعیت استان را تشکیل می‌دهند.
کاویانی‌دلشاد با اشاره به نیاز عشایر به پنل‌های خورشیدی، گفت: از سال 1400 به این سو پنلی در اختیار عشایر قرار نگرفته و انتظار می‌رود دستگاه‌های ذی‌ربط در این خصوص اقدام کنند.
وی ادامه داد: توزیع نشدن پنل خورشیدی بین عشایر استان همدان درحالی بوده که این پنل‌ها در بین عشایر دیگر استان‌ها توزیع شده است.

شناسه خبر 87108