شناسه خبر:87741
1403/7/30 20:26:00

دادستان عمومی و انقلاب مرکز همدان گفت: ترک فعل و عملکرد نامطلوب اتاق اصناف، سازمان بهزیستی و بانک رسالت درحال رسیدگی است.


به گزارش سپهرغرب و به نقل از روابط عمومی ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان همدان، عباس نجفی با بررسی موضوعات مهم دستگاه قضا ازجمله مدیریت اطاله دادرسی و ضرورت کاهش زمان بررسی‌ها، بیان کرد: همکاران ما شبانه‌روز در راستای رسیدگی به پرونده‌ها تلاش‌ می‌کنند، اما علت زمان‌بر بودن آن‌ها، حجم ورودی پروند‌ه‌ها است.
دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان با بیان اینکه توفیق داشتیم 60 تا 70 درصد رضایت عمومی مردم را کسب کنیم و کاهش 50 درصدی ارجاع پرونده به دستگاه قضائی را داریم، اظهار امیدواری کرد که استان در پایان سال به وضعیت مطلوبی برسد.
وی موضوع بانک رسالت را به‌دلیل دیده نشدن زیرساخت‌های لازم برای جلوگیری از سوء استفاده‌های احتمالی مورد توجه قرار داد و گفت: یک شبکه بانکی در بستر الکترونیکی و فضای مجازی با انجام فرآیند بانکی، تسهیلاتی را با محاسبه میانگین در اختیار مشتریان قرار داده که افرادی سودجو با واگذاری امتیاز خود به غیر و دریافت کارت و رمز بانکی متقاضیان وام به‌صورت واسطه و با شرط نگه‌ داشتن مبلغ وام به مدت حداقل 40 روز، تخلف کرده‌اند؛ این فرآیند باعث شده تا وجوه مسیر انحرافی بیابد و تاکنون یک‌هزار و 773 شاکی دارد و مبالغ وام‌ها بین 100 تا 150 میلیون است که 30 نفر واسطه بازداشت شده و هشت نفر اصلی با قرار تأمین سنگین، در بازداشت هستند که اموال منقول آن‌ها شامل خودرو، موتورسیکلت، ملک، حساب بانکی و غیره، توقیف شده و دستگاه قضا به‌جد پیگیر است تا با استفاده از ظرفیت‌های متمرکز استان برای رد مال شاکیان اقدامات لازم صورت پذیرد.
نجفی تأکید کرد: افرادی که تسهیلات بانک رسالت را به این شیوه دریافت کرده‌اند، باید اقساط خود را به‌موقع به بانک واریز کنند و در این خصوص فعلاً برای دستگاه قضا تخطی بانک محرز نشده است؛ بنابراین جهت مراعات حال وام‌گیرندگان نسبت به وصول اقساط توسط بانک مراتب اعلام شده است، بنابراین چیزی به‌عنوان عدم پرداخت اقساط نداریم.
دادستان عمومی و انقلاب مرکز همدان به موضوع مسمومیت‌های ناشی از مشروبات الکلی داغ‌ترین بحث این‌روزها نیز اشاره کرد و افزود: مسمومیت حدود 100 نفر را در این رابطه در سطح استان داشته‌ایم (که تاکنون 15 نفر فوتی جوان با رِنج سنی 20 تا 30 سال داشته است) و هشت نفر عاملین اصلی توزیع در بازداشت هستند و متأسفانه یک متصدی تجهیزات پزشکی هم در بین آن‌ها وجود دارد که بخش عمده‌ای از متانول صنعتی را در اختیار این عاملان قرار داده و پس از بررسی در جریان تحقیقات مشخص می‌شود که آیا فوت 15 نفر مذکور قتل عمد بوده و یا شبه‌عمد.
دادستان عمومی و انقلاب مرکز همدان درخصوص آزادسازی بستر رودخانه‌های شهر ازجمله رودخانه‌ عباس‌آباد تا بلوار ارتش اظهار کرد: این مورد با استفاده از ظرفیت‌های موجود حاکمیتی انجام شده و آزادسازی بستر رودخانه‌های دره‌مرادبیگ و فقیره نیز در دستور کار قرار دارد و منتظریم تا شرکت آب منطقه‌ای هرچه سریع‌تر حریم و بستر رودخانه‌ها را مشخص کند تا رسیدگی لازم انجام گیرد.
نجفی با اشاره به اقتصاد مقاومتی در دستگاه قضا، به بررسی میدانی و پیشگیری از غیر فعال شدن بیش از 50 واحد تولیدی و جلوگیری از بیکاری 258 کارگر براساس ضوابط قانونی با قابلیت حمایت و بستر فعالیت، عنوان کرد: بالغ‌بر 200 موضوع در حوزه حقوق عامه پیگیری شده است و با ترک فعل مدیران براساس دستورالعمل ابلاغی سال 1398، با نگاه واقع‌بینانه درصورت وقوع قصور، با مدیران به‌صورت جدی برخورد می‌شود و پرونده‌های متعددی در این خصوص وجود دارد که درحال رسیدگی است.
وی در ادامه با یادآوری پروژه‌های عمرانی نیمه‌کاره ازجمله کنارگذرغربی همدان، کنارگذر اسدآباد، ایستگاه راه‌آهن همدان، جاده نهاوند و غیره، گفت: برای اجرای پروژه‌های عمرانی در استان چالش‌هایی وجود دارد که منجر به تضییع منابع بیت‌المال و ایجاد خسارت‌ شده که در بازه زمانی به‌صورت قانونی برخورد لازم انجام خواهد شد. در خردادماه سال جاری یک‌هزار و 200 میلیارد تومان بودجه در حساب دستگاه‌های اجرایی بود که نتوانسته بودند جذب کنند، با الزام دستگاه قضائی تا پایان شهریورماه امسال این مبلغ به صفر رسانده شد و این یک موفقیت است و رعایت حقوق شهروندی نیز در دو بخش رصد و رسیدگی می‌شود؛ یکی مربوط به ضابطین دادگستری و مراجع قضائی و دیگری در بخش عمومی جامعه است که اتفاقات و هر اقدامی که حقوق شهروندی را مخدوش کند، در این بخش رسیدگی می‌شود. بنابراین رسانه‌ها باید روحیه مطالبه‌گری خود را تقویت کنند و در رابطه با چالش‌ها در سطح جامعه اخبار را انعکاس دهند.
نجفی به مسئله ترک فعل و عملکرد نامطلوب سازمان‌ها و ادارات ازجمله اتاق اصناف به‌دلیل عدم برگزاری انتخابات هیئت رئیسه و سازمان بهزیستی استان پرداخت و گفت: برای این موضوع نیز پرونده کیفری تشکیل و ترک فعل تفهیم اتهام شده و درحال رسیدگی است و تا یک ماه آینده نتیجه آن اعلام خواهد شد.

شناسه خبر 87741