شناسه خبر:11340
1398/6/5 09:00:14

سپهرغرب، گروه خبر - طاهره ترابی‌مهوش: سپهرغرب در پی گفتگو با هنرمندان منبت کار تویسرکانی مطرح کرد: تامین مواد اولیه چوب لایه چرخ صنعت مبل و منبت تویسرکان است.

اینجا تویسرکان است شهرستانی با نشان جغرافیایی منبت ایران؛ از کوچه و پس کوچه‌های شهری و حتی روستایی این شهرستان که می‌گذری صدای چکش و بوی چوب، نوید بخش پویایی است.

طبق آخرین آمار ارائه شده ازسوی مسئولان تویسرکان مبنی بر فعالیت چهار هزار و 300 کارگاه تولید مبل و منبت در این شهرستان و اشتغال هشت هزار نفری به طور مستقیم و 17 هزار نفر به صورت غیر مستقیم این هنرصنعت ظرفیت بزرگی در حوره اقتصادی این شهرستان محسوب می‌شود زیرا توجه به این هنر صنعت می‌تواند رونق‌بخش اقتصاد خفته تویسرکان شود، اقتصادی که در این شهرستان وابسته به تولید گردو است و اگر هر از چندگاهی، سرمای زودهنگام پاییزه و دیر هنگام بهاره از راه برسد، معلوم نیست که همانند پنجم اردیبهشت ماه سال 94، چه بر سر باغات گردو می‌آید، سرمایی که در آن سال با آسیب رساندن به بیش از 85 درصد درختان گردو، خسارتی در حدود 120 میلیارد تومان به تویسرکانی‌ها زد.

متاسفانه علیرغم تلاش منبت‌کاران به ویژه در روستاهایی همچون همچون سید شهاب، اشترمل، جیجانکوه و عین آباد اما شهرستان تویسرکان در سال‌های گذشته بهره چندانی از این هنر صنعت در جهت رونق اقتصادی خود نبرده است باتوجه به اهمیت این موضوع بر آن شدیم تا گفتگویی را با دو تن از هنرمندان روستاهای اشترمل و جیجان‌کوه ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

مراد احمدوند هنرمند جیجان‌کوهی با بیان اینکه سالهاست دراین هنر صنعت مشغول به فعالیت بوده گفت: این روزها اصلی‌ترین مشکل ما به تامین مواد اولیه باز می‌گردد.

وی ادامه داد: در حال حاضر تامین مواد اولیه برای فعالان این عرصه به دلیل تورم و مشکل واردات سخت شده نحوی‌که چوب راش و دیگر چوب‌های مورد نیاز با افزایش چشمگیر قیمت مواجه شده‌اند.

احمدوند با بیان اینکه طی چند هفته اخیرشاهد جشنواره ملی منبت در روستای اشترمل بودیم گفت: خوشبختانه همزمان با برگزاری این جشنواره وزیر صمت نیز از فضای کارگاهی مبل و منبت روستا‌های فعال دراین عرصه بازدید کرد.

     طی چند سال اخیر شاهد رونق اعطای تسهیلات اشتغال‌زایی بودیم

وی با تاکید براینکه طی سال‌های اخیر در راستای حمایت از این هنرصنعت شاهد رونق در پرداخت تسهیلات اشتغال‌زایی بوده‌ایم خاطر نشان کرد: اما ای کاش این تسهیلات با تمهیدات خاص برای تامین مواد اولیه همچون چوب و پارچه صرف می‌شد.

احمدوند در واکنش به این سوال که اخذ نشان جغرافیایی تا چه حد در رونق بازار شما تاثیر گذار بوده است گفت: نمی‌توان منکر تاثیر این رخداد شد اما این نشان همچون اعطای نام ملی برای شهرستان ملایر نتوانسته موثر واقع شود این درحالی است که تویسرکان مهد این هنر بوده و کار ما بر روی منبت کاملا هنر دست است.

وی با بیان اینکه برگزاری جشنواره و نمایشگاه و درعین حال تبلیغات موثر می‌تواند تا حدود بسیاری در رونق این هنرصنعت موثر باشد خاطر نشان کرد: بیشتر قالب کاری ما گل‌ریز است در حالی که در ملایر بیشتر گل درشت کار می‌کنند.

احمدوند ادامه داد: خوشبختانه کارگاه‌های فعال دایر در روستاهای جیجان‌کوه، اشترمل و عین‌آباد هنر یکدیگر را تکمیل می‌کنند.

هنرمند منبت کار اشترملی نیز در گفتگو با خبرنگار سپهرغرب، از فعالیت اهالی روستا در 490 کارگاه تولید صنایع مبل و منبت خبر داد و گفت: بیش از 80 درصد اهالی در این حوزه فعالیت دارند.

آزاد نعمت‌زاده با اشاره به ظرفیت اصلی و منحصر به فرد روستای اشترمل در صنعت مبل و منبت، اظهار کرد: طرح "گلریز" مبل و منبت این روستا در کشور و حتی جهان منحصر به فرد است و توسط دستگاه صنعتی قابل پیاده سازی نیست.

وی با بیان اینکه طی چند روز اخیر شاهد ثبت برند گلریز بودیم گفت: انجام چنین جشنواره‌هایی با فکر و برنامه‌ریزی می‌تواند توانمندی‌های روستا را به نمایش گذاشته و زمینه‌ساز کارآفرینی و اشتغال آن منطقه شود.

نعمت‌زاده نیز درحال حاضر اصلی‌ترین مشکل منبت‌کاران را تامین مواد اولیه و درعین حال کمبود نقدینگی اعلام کرد و گفت: هرآنچه در کارگاه ما تولید می‌شود به خارج از کشور صادر می‌کنیم.

وی اصلی‌ترین بازار هدف صادراتی محصولات تولید شده در کارگاه‌اش را عراق و کشورهای حوزه خلیج فارس عنوان کرد و افزود: نزدیکی، ارزآوری و درعین حال مورد پسند بودن محصولات ایرانی دراین کشور از عمده دلایل صادرات محصول به عراق است.

نعمت‌زاده با بیان اینکه امید می‌رود دریافت نشان جغرافیایی و درعین حال ثبت برند گلریز به نام تویسرکان بتواند رونق بخش این هنر صنعت برای شهرستان باشد گفت: علیرغم فعالیت جوانان این روستا در عرصه منبت هنوز شاهد شکل‌گیری خوشه صنعتی دراین روستا نیستیم اما تعاونی‌هایی دراین عرصه فعال هستند.

مع‌الوصف به‌رغم اینکه صنعت مبل و منبت در شهرستان تویسرکان از جایگاه ارزشمندی برخوردار است، اما متأسفانه صنعت‌گران این بخش با معضل کمبود مواد اولیه و احتمال تعطیل شدن کارگاه‌ها مواجه شده‌اند تاسف‌بارتر اینکه تاکنون هیچ برنامه‌ای از سوی متولیان استانی در راستای کاهش مشکلات صنعتگران این بخش اندیشیده نشده است این در حالی است که سالانه این هنر میلیاردها تومان درآمد برای این شهرستان به ارمغان می‌آورد بنابراین انتظار می‌رود که سازمان صنعت، معدن و تجارت و مسئولان اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان همدان با برنامه‌ریزی مشکلات این بخش را برطرف کنند همچنین لازم است میراث فرهنگی با ارائه آموزش‌های به‌روز به صنعت‌گران و نیز فراهم کردن بستر بر اساس خواست بازار جهانی، شرایط را هم برای صادرات بهتر و بیشتر فراهم کند.

شناسه خبر 11340