شناسه خبر:12263
1398/7/3 10:06:47

سپهرغرب، گروه گردشگری: یکی از بدترین اتفاق‌هایی که می‌تواند برای هر کسی رخ دهد، گم شدن گذزنامه در سفر است. در این موقیعت، بسیاری از افراد نمی‎دانند که چه‎کار کنند و احتمال دست‎پاچه شدن آن‌ها خیلی زیاد است. ازآنجایی‎که هر مشکلی چاره‎ای دارد، برای زمانی هم که این اتفاق افتاد قطعاً راه حلی‌هایی چه در سطح بین‌الملل و هم در داخل کشور اندیشیده شده‌است.

امروز می‌خواهیم برای شما به‎‏طور واضح و کوتاه همه چیز را در خصوص شرایطی که ممکن است در زمانی که گذرنامه خود را گم کرده‎اید پیش بیاید و هر آنچه در این شرایط باید انجام دهید را مورد بررسی قرار دهیم.

اگر در یک سفر خارجی بودید و مدارک خود را گم کردید در این شرایط بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که؛ آرامش خود را حفظ کرده و به این فکر کنید که چگونه مشکل پیش رویتان را حل کنید؛ بنابراین اصلاً جای نگرانی وجود ندارد. ما امروز می‌خواهیم روند قانونی ماجرا را برای شما مورد بررسی قرار دهیم پس با ما همراه باشید تا به اتفاق بررسی کنیم که در موقع گم شدن گذرنامه در سفر چه کارهایی باید انجام دهیم.

      بعد از گم شدن گذرنامه در سفر چه اتفاقی خواهد افتاد؟

به‎هرحال مهم‎ترین مدرک شناسایی که هویت شما را به‎خصوص در یک مقصد خارجی برای مأموران آن کشور محرز می‌کند، گذرنامه است. فرض را بر این می‌گیریم که بعد از گم شدن گذرنامه شما اصلاً اتفاق خاصی هم که احتیاج به گذرنامه پیدا کنید هم نیفتد، اما زمانی که به فرودگاه بروید و بخواهید که از مرزهای کشور میزبانی که به آن سفر کرده بودید خارج شوید، باید گذرنامه خود را درنهایت به مأمورها نشان دهید. می‌خواهیم به شما بگوییم که با گم شدن گذرنامه در سفر، نه خودتان را ببازید و نه از کنار آن بیخیال عبور کنید!

      راهکارهایی برای زمان گم شدن گذرنامه در سفر

یکی از نکات کاربردی در این زمینه این است که؛ همیشه از مدارک مهم مثل گذرنامه، کارت شناسایی و ویزای خود یک یا دو صفحه کپی تهیه کنید و در محل و یا هتلی که اقامت می‌کنید نگهداری کنید. یک پیشنهاد ویژه در این زمینه هم برای شما داریم! می‌توانید یک برنامه کاربردی موبایل که هم برای گوشی‌های اندوروید مثل برنامه CamScanner و هم برای گوشی‌های ios مثل برنامه Scanbot Pro ساخته شده را نصب کنید و با استفاده از آن‌ها مدارکتان را اسکن کنید. با این کار هم شکل رسمی و دیجیتال مدارکتان را دارید و هم یک نسخه کپی شده تهیه کرده‎اید.

- قدم نخست: پیش از سفر، خودتان را بیمه مسافرتی کنید

اگر به هر دلیلی با پدیده گم شدن گذرنامه در سفر مواجه شدید، ابتدا به خود این قوت قلب را بدهید که شما نخستین نفری نیستید که گذرنامه خود را در یک کشور خارجی گم می‌کند و این اتفاق در گذشته هم برای افراد مختلفی مثل شما افتاده‎است! پس بهترین کار این است که قبل از آغاز سفر، خودتان را بیمه مسافرتی کنید؛ البته با اینکه دیگر خرید بیمه مسافرتی قبل از سفر یکی از الزامات مهم برای سفرهای خارجی شده اما در هنگام انتخاب نوع بیمه مسافرتی خود حتماً به این امر دقت کنید که نوع بیمه‎ای که انتخاب می‌کنید، این مورد را پشتیبانی کند.

      پلیس کشور مقصد را در جریان گم شدن گذرنامه خود در سفر بگذارید

قدم بعدی این است که به نزدیک‎ترین ایستگاه پلیس مراجعه کنید و گم شدن گذرنامه‌ خود را اطلاع دهید. در این شرایط پلیس یک گزارش رسمی در خصوص مفقود شدن گذرنامه شما می‌دهد که این خود یکی از مستندات مهم در این زمینه است.

      به سفارت ایران در کشور مقصد مراجعه کنید

بعد از اعلام این مفقودی سریعاً به وب‎سایت وزارت امور خارجه کشور مراجعه کنید و در صفحه مخصوص سایت این وزارتخانه، فرم‌های مخصوص به مفقودی گذرنامه را به‎صورت برخط پر کنید و فرم کپی شده را به کنسولگری ایران در کشوری که در آن قرار دارید، تحویل دهید.

می توانید حتی به‎صورت حضوری و بعد از گم شدن گذرنامه در سفر به سفارت ایران مراجعه کنید و در همانجا فرم‌ها را دریافت کنید. به یاد داشته باشید که در این شرایط اگر کپی از مدارک خود را هم به همراه داشته باشید، بسیار بهتر است.

بعد از اینکه این مرحله را گذراندید، سفارت به شما یک گذرنامه موقت می‌دهد که تنها می‌توانید تا به پایان رسیدن مدت‌زمان سفرتان از آن استفاده و بعد از بازگشت به کشور برای دریافت گذرنامه جدید اقدام کنید.

شناسه خبر 12263