شناسه خبر:13190
1398/7/30 10:00:55

سپهرغرب، گروه خبر: با آغاز فصل برداشت محصولات باغی به‌خصوص سیب، در بروجرد محصول بسیاری در سبد کشاورزان و بهره‌برداران این شهرستان به‌دلیل نبود صنایع تبدیلی و سردخانه‌ای، انباشته شده است.

بروجرد به‌دلیل شرایط آب‌وهوایی مطلوب و قطب تولید محصولات باغی در سطح لرستان بودن، همواره رکورددار تولید بسیاری از انواع محصولات باغی و زراعی در سطح استان است و همواره مرغوب‌ترین نوع محصولات در این شهرستان برداشت می‌شود.

بیش از 20 هزار باغ‌دار و کشاورز در زمینه تولید سیب و محصولات باغی فعالیت دارند و درمجموع از 69 هزار هکتار اراضی باغی و کشاورزی، حدود 15 هزار هکتار آن را باغات تشکیل می‌دهند.

این‌روزها با آغاز فصل برداشت سیب‌های پاییزه، بازار فروش این محصول رونق لازم را ندارد و انواع سیب‌های زرد، سبز و قرمز روی دست باغ‌داران مانده است.

بلاتکلیفی ایجادشده در بازار فروش سیب، باغ‌داران را با مشکلات جدی مواجه کرده است؛ به‌گونه‌ای که اغلب بهره‌برداران سیب‌های خود را با قیمت بسیار پایین در بازار عرضه کرده، اما بازار فروش همچنان سرد و بی‌روح است.

      مشکلات نگهداری و فروش

یک باغ‌دار بروجردی در این خصوص گفت: اکنون سیب درجه یک کیلویی 18 هزار ریال از باغ‌دار خریداری می‌شود و سیب‌های درجه دو و سه بسیار پایین‌تر و زیر 10 هزار ریال به فروش می‌رسند؛ البته به شرط آنکه بازار فروشی وجود داشته باشد.

محمد معظمی با اشاره به کاهش قیمت سیب، افزود: با برداشت سیب‌ از باغات، در زمینه فروش و نگهداری آن‌ها مشکلات بسیاری وجود دارد.

وی اظهار کرد: با توجه به افزایش میزان عرضه به‌دلیل نبود امکان نگهداری، قیمت به‌صورت چشمگیری اُفت می‌کند که این مسئله به ناتوانی اقتصادی باغ‌داران منجر می‌شود.

معظمی می‌افزاید: درصورت فراهم کردن امکان نگهداری سیب‌ها برای مدت طولانی، می‌توان اشتغال‌زایی خوبی در این بخش فراهم کرد؛ اما در وضعیت موجود سود اصلی نصیب دلالان و واسطه‌ها می‌شود.

      نگهداری در سردخانه‌ شهرهای دیگر

یکی دیگر از باغ‌داران سیب در بروجرد گفت: منطقه گلدشت بروجرد مرغوب‌ترین سیب‌ها را حتی در کشور دارد و باغ‌داران زحمات زیادی می‌کشند تا سیب سالم و یک‌دست عرضه کنند؛ اما به‌دلیل کمبود سردخانه و ظرفیت کم سردخانه‌های موجود در شهرستان، بخشی از سیب تولیدی روانه بازار و یا سردخانه‌های شهرهای هم‌جوار شده تا در شب عید توزیع شوند که این کار هزینه‌هایی مضاعف را به باغ‌داران تحمیل می‌کند.

حسن موسیوند افزود: قیمت خرید سیب از تولیدکنندگان بسیار پایین است و برای باغ‌دار صرفه اقتصادی ندارد و به‌دلیل ظرفیت پایین سردخانه، محصول تولیدشده روی دست باغ‌داران باقی ‌مانده و هیچ راهی برای آن‌ها جزء فروش ارزان وجود ندارد و در این میان زحمت یک‌ساله باغ‌داران به جیب دلالان می‌رود.

وی گرانی جعبه، هزینه‌های کارگر و حمل‌ونقل، ارزانی قیمت خرید محصول، صادر نشدن محصول، کمبود ظرفیت سردخانه‌ها و نبود صنایع وابسته و تبدیلی در شهرستان را از مهم‌ترین مشکلات باغ‌داران عنوان کرد.

مدیر جهاد کشاورزی بروجرد بیان کرد: با توجه به وجود دو هزار هکتار باغات سیب پاییزه و بهاره در این شهرستان، پیش‌بینی می‌شود 25 هزار تُن سیب پاییزه در بروجرد برداشت شود و این درحالی است که 9 هزار و 800 تُن سیب بهاره برداشت شد.

عزت‌الله نباتی میانگین برداشت سیب از هر هکتار در کشور را 21 تُن و در بروجرد 37 تُن عنوان کرد و افزود: رکورد برداشت سیب امسال در بروجرد 143 تُن بوده که علت آن استفاده از روش‌های نوین کشاورزی و باغ‌داری است.

وی اظهار کرد: این شهرستان دارای سردخانه به ظرفیت هشت هزار تُن است که اگر یک‌سوم سیب در سردخانه و دوسوم هم روانه بازار مصرف شود، سیب روی دست باغ‌داران نمی‌ماند؛ چراکه بخشی از سیب‌ها هم به استان‌های مختلف ارسال می‌شود.

نباتی اغلب سیب‌هایی که اعلام می‌شود روی دست باغ‌داران مانده را ضایعات سیب عنوان کرد و افزود: ضایعات سیب برای استفاده در صنایع تبدیلی به برخی استان‌ها صادر می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی بروجرد گفت: این شهرستان 25 درصد مجموع باغات لرستان و 30 درصد تولید انواع محصولات باغی لرستان را به خود اختصاص داده است.

گفتنی است، شهرستان بروجرد از ظرفیت‌های بالفعل در حوزه کشاورزی و تولید محصولات باغی بوده که بهره‌برداران این حوزه با مشکلات عدیده‌ای مواجه‌اند و از وعده‌های محقق‌‌نشده مسئولان در این زمینه گله‌مند هستند و انتظار می‌رود با ایجاد طرح‌های اشتغال‌زایی برای روستاییان، جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی جهت ساخت سردخانه، راه‌اندازی صنایع تبدیلی و بسته‌بندی محصولات زراعی و باغی، باغ‌داران مورد حمایت قرار گیرند؛ زیرا حمایت از این کشاورزان و باغ‌داران می‌تواند به اقتصاد و اشتغال شهرستان کمک بسیاری کند.

شناسه خبر 13190