شناسه خبر:13888
1398/8/22 10:00:23
اقامت در هتل هزارستاره؛

راهنمای انتخاب چادر مسافرتی

سپهرغرب، گروه گردشگری: یکی از مسائلی که به هنگام سفر بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد، اقامت و استراحت به هنگام شب است. این مسئله ذهن همه‌ گردشگران را به خود مشغول می‌کند و گزینه‌های متفاوتی را پیش رویشان قرار می‌دهد؛ اقامت نقش مهمی در تعیین هزینه‌های سفر دارد و سهم عمده‌ای را در این زمینه به خود اختصاص داده است.

برخی از گردشگران هتل‌های لوکس و چندین‌ستاره را ترجیح می‌دهند و برخی دیگر با درنظر گرفتن هزینه‌ کمتر، به انتخاب‌های دیگری روی می‌آورند. یکی از این انتخاب‌ها کمپینگ و یا اقامت در چادر مسافرتی است که به عقیده‌ بسیاری از مسافران، هزینه اقامت را بسیار کاهش داده و موجب ارزان تمام شدن سفر می‌شود. علاقه‌مندان این نوع اقامت به‌دلیل برپایی چادرها در زیر آسمان شب، آن‌ها را هتل‌هایی هزارستاره می‌دانند که هیچ هتلی توانایی رقابت با زیبایی‌های آن را ندارد.

برای تجربه‌ کمپینگ احتیاج به یک چادر مسافرتی دارید که باید با دقت آن را انتخاب و خریداری کنید. در ادامه قصد داریم نکات مهمی را که در تهیه چادر مسافرتی باید مد نظر قرار گیرند، با شما به اشتراک بگذاریم:

      1- ظرفیت چادر

ظرفیت چادر یکی از نکات مهم در انتخاب آن است. در ابتدا باید تعداد کسانی را که قرار بوده در چادر بخوابند را تخمین بزنید و بسته به نیاز خود، مورد مناسب را انتخاب کنید. در این قسمت توجه داشته باشید باید به‌گونه‌ای انتخاب کنید که میزان فضای خالی در چادر به حداقل برسد تا وزن آن زیاد نشود و راحت‌تر قابل حمل باشد. به یاد داشته باشید تنها درصورتی نیاز است که میزان فضای بیشتری را برای یک نفر درنظر بگیرید که خودتان و یا همراهانتان یکی از شرایط زیر را داشته باشند:

- سایز بیشتر از متوسط

- هراس از فضای بسته

- عادت به تکان خوردن و غلت زدن هنگام خواب

- عادت به خواب در فضای بازتر و اختلال خواب در فضای بسته

- همراه داشتن بچه یا حیوان خانگی

      2- آب‌وهوا

با توجه به آب‌وهوا، چادرهای مسافرتی مختلفی تولید و عرضه می‌شوند که عبارت‌اند از:

      چادرهای 3 فصل

پُرطرفدارترین چادر مسافرتی، نوع سه فصل آن است. این نوع چادرها وزن کمی دارند و در فصول بهار، تابستان و پاییز قابل استفاده هستند. این چادرها به‌گونه‌ای ساخته شده‌اند که بتوانند جریان هوا را از خود عبور دهند و درعین‌حال در برابر حشرات غیر قابل نفوذ باشند. چادرهای سه فصل در برابر رطوبت و باران تا حدی مقاوم‌اند و در آب‌وهوای بارانی و یا برف سبک شما را از رطوبت حفظ می‌کنند؛ اما انتخاب خوبی در شرایط طوفانی، بادهای شدید و برف سنگین به‌شمار نمی‌روند. این چادرها مزایای زیر را دارند:

- از شما در برابر حشرات محافظت می‌کنند

- حریم خصوصی نسبتاً مناسبی را برای شما به‌وجود می‌آورند

- دیواره‌های عمودی آن فضای بیشتری را فراهم می‌کنند

- به‌دلیل استفاده از میله و ستون‌های کمتر و پارچه سبک‌تر، وزن کمتری دارد

      چادرهای مسافرتی 3 تا 4 فصل

گونه‌ای از چادرهای مسافرتی در بازار وجود دارند که با عنوان سه تا چهار فصل و یا 1+3 فصل شناخته می‌شوند و علاوه‌بر سه فصل، برای اواخر زمستان و اواخر پاییز که سرما و بارش برف خفیف است نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. این نوع چادرهای مسافرتی برای افرادی مناسب هستند که مدام در سفر بوده و مقاصد آن‌ها در ارتفاعات قرار دارد. ارتفاعاتی که آب‌وهوای کاملاً زمستانی ندارند و شما را مجبور به استفاده از چادرهای خیلی گرم‌تر نمی‌کنند.

این چادرها ویژگی‌های زیر را دارند:

- دارای یک تا دو ستون هستند و استحکام زیادی دارند، اما وزن آن‌ها بیشتر است

- برخی از آن‌ها برای کاهش وزن لایه ضد آب را حذف کرده‌اند و برای آب‌وهوای سرد و خشک مناسب هستند

- تهویه‌ آن‌ها هوای کمتری را نسبت به چادرهای سه فصل از خود عبور می‌دهد

- دیواره‌های آن عمودتر هستند و فضای بیشتری دارند

- ترکیبی از سه ویژگی تهویه مناسب، گرما و استحکام را در اختیار فرد قرار می‌دهند

      چادرهای 4 فصل

چادرهای چهار فصل که به چادرهای کوهنوردی شهرت دارند، چادرهایی هستند که برای مقابله با بدترین شرایط آب‌وهوایی ساخته شده‌اند. این چادرها دارای ستون‌های بیشتری نسبت به انواع دیگر چادرها هستند و قسمت عبور و تهویه‌ هوای آن‌ها به‌منظور جلوگیری از نفوذ باران و برف، در پایین‌ترین قسمت و نزدیک به زمین درنظر گرفته شده است.

سقف این چادرها به‌صورت گنبدی است تا آب باران و برف بر روی آن‌ها جمع نشود و فشاری را بر بدنه چادر وارد نکند. ساختار چادر به‌گونه‌ای است که وزش بادهای شدید اثر چندانی بر روی آن ندارد و می‌تواند در شرایط سخت آب‌وهوایی نیز از شما محافظت کند.

همان‌طور که از نام این چادرها پیداست، در همه‌ فصول سال قابل استفاده ‌هستند، اما در آب‌وهوای گرم ممکن است تهویه‌ مناسبی را برای شما فراهم نیاورد و درون آن احساس گرما و خفگی کنید.

چادرهای چهار فصل ویژگی‌های زیر را در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌دهند:

- میله‌ها و ستون‌های بیشتر آن‌ها موجب وزن بیشتر است

- سقف گنبدی باعث می‌شود که فضای کتری درون چادر وجود داشته باشد، اما جلوی آسیب‌های آب‌وهوایی مثل بارش برف را می‌گیرد

- تهویه کمتری دارند

- قسمت عایق سطح چادر را تا نزدیکی زمین می‌پوشاند

      3- ارتفاع سقف چادر

یکی از نکاتی که می‌تواند برای برخی گردشگران مهم باشد، ارتفاع چادرهای مسافرتی است که براساس اسکلت‌بندی آن‌ها، متفاوت بوده و یکی از انواع زیر را شامل می‌شود:

چادر کابینی که دارای دیواره‌های عمودی هستند و سقف تختی دارند و بیشترین ارتفاع را در اختیار شما قرار می‌دهند. همچنین فضای بیشتری دارند و در برخی از آن‌ها دیواره‌هایی برای تقسیم‌بندی به قسمت‌های مختلف نیز وجود دارد.

چادر گنبدی که سقف‌های منحنی دارند و مقاومت زیادی در برابر شرایط سخت آب‌وهوایی از خود نشان می‌دهند. بیشترین ارتفاع این چادرها در مرکز آن‌هاست که البته به پای ارتفاع چادرهای کابینی نمی‌رسد و هرچه به دیواره‌ها نزدیک‌تر می‌شویم، ارتفاع کمتر و کمتر می‌شود.

      4- طول کف چادر

به‌طور کلی طول کف چادر‌های مسافرتی 200 تا 220 سانتی‌متر است، اما اگر قد شما بیش از 180 سانتی‌متر بوده و یا به فضای بیشتری برای خواب احتیاج دارید، می‌توانید چادر‌های مسافرتی با طول 230 سانتی‌متر را انتخاب کنید.

     5- تعداد درهای چادر

علاوه‌بر اینکه در انتخاب چادر به نوع اسکلت و ارتفاع آن توجه می‌کنید، باید تعداد درها را نیز مد نظر قرار دهید. درهای متعدد به‌ویژه هنگام مسافرت با خانواده بسیار مفید هستند. این درها به اعضای خانواده اجازه می‌دهند تا هنگام نیاز به خروج از چادر در نیمه‌های شب، راحت‌تر عمل کنند و بدون ایجاد مزاحمت از نزدیک‌ترین درب خارج شوند.

نکته‌ مهم درباره‌ درها، نوع زیپ آن‌هاست. توجه داشته باشید که باید کم‌سروصداترین و مقاوم‌ترین زیپ را انتخاب کنید تا دچار مشکل نشوید.

توجه به این نکته نیز ضروری است که افزایش تعداد درها و زیپ‌ها بر وزن چادر می‌افزاید و اگر وزن برای شما اهمیت دارد، باید کم‌ترین تعداد در را انتخاب کنید.

بخش دوم این راهنما را در صفحه گردشگری روزنامه سپهرغرب مورخ 29 آبان‌ماه بخوانید.

شناسه خبر 13888