شناسه خبر:15101
1398/9/25 09:16:59
رئیس دانشگاه پیام نور همدان:

رشته‌های دانشگاهی کاربردی خواهند شد

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس دانشگاه پیام نور همدان گفت: این دانشگاه در راستای تسهیل کارآفرینی گام‌های مهمی برداشته‌‌ و به دنبال کاربردی کردن رشته‌های دانشگاهی است.

سال‌هاست که در کشور به دلیل اهمیت امر پژوهش، هفته چهارم آذرماه به نام «پژوهش» نام‌گذاری شده که از سال 1384 این عنوان به هفته «پژوهش و فناوری» تغییر یافته‌است. به نظر می‌رسد بیش از یک دهه است که کارشناسان و مسؤولان مربوطه دریافته‌اند در مسیر پیشرفت علمی، فاصله بین کار پژوهشی و طرح ایده تا عملیاتی شدن آن باید کمتر شود.

به این منظور دانشگاه‌ها با احداث مراکز رشد و نوآوری کوشیده‌‌اند تا فاصله خود را با نیازهای جامعه کمتر کنند، اما تاکنون چقدر موفق بوده‌اند؟

دانشگاه پیام نور یکی از دانشگاه‌هایی است که به دلیل داشتن کلاس‌های کمتر نسبت به دانشگاه‌های دولتی روزانه، این امکان را برای دانشجویان فراهم می‌کند که هم‌زمان با تحصیل بتوانند مشغول به کار باشند.

خبرنگار سپهرغرب به‌منظور بررسی شرایط خاص این دانشگاه و به مناسبت هفته پژوهش و فناوری و روز ملی پژوهش، گفت‌وگویی با صفی اله صفایی، رئیس دانشگاه پیام نور همدان انجام داده‌است که در ادامه می‌خوانید.

رئیس دانشگاه پیام نور همدان با بیان اینکه هفته پژوهش فرصت مناسبی برای تمرکز روی پژوهش است، اظهار کرد: در دانشگاه‌های پیام نور استان، 124 مربی، استادیار و دانشیار مشغول به تدریس و کار پژوهشی، 12 هزار و 358 دانشجو در مقطع کارشناسی و یک هزار و 400 دانشجو در مقطع کارشناسی‌ارشد مشغول به تحصیل هستند.

صفی‌اله صفایی افزود: دانشگاه پیام نور همدان تاکنون توانسته نقش خوبی در امر پژوهش ایفا کند چنانکه اساتیدی ازجمله نصراله عرفانی، زهرا رستمی و اعظم خطیبی به‌عنوان پژوهشگر برتر استان انتخاب و همچنین نواب قبادی نیز به‌عنوان مدیر برتر آزمایشگاه‌های دانشگاه پیام نور کشور، برگزیده شده‌اند.

وی با بیان اینکه در حوزه ارتباط با صنعت نیز قدم‌های خوبی برداشته، عنوان کرد: دانشگاه پیام نور با همکاری پارک علم و فناوری، در اسدآباد، نهاوند و همدان مرکز نوآوری و در تویسرکان و ملایر نیز مرکز رشد تأسیس کرده‌است که درمجموع 23 شرکت از دانشگاه‌های پیام نور استان در پارک علم و فناوری فعالیت دارند.

رئیس دانشگاه پیام نور همدان با اشاره به اینکه سال گذشته پنج ایده پارک در دانشگاه پیام نور مراکز بهار، رزن، کبودراهنگ، ملایر و همدان برای دانشجویان برگزار شده‌است، ایده‌ پارک‌ها را فرصت خوبی برای آشنایی دانشجویان با شیوه‌های بازازیابی و اشتغال دانست.

صفایی خاطرنشان کرد: 57 آزمایشگاه در دانشگاه‌های پیام نور استان از لحاظ کیفی در وضعیت بسیار خوبی قرار دارند و تجهیز بیشتر آزمایشگاه‌ها در دستور کار قرار دارد.

وی با بیان اینکه دانشگاه پیام نور استان در راستای تسهیل کارآفرینی گام‌های مهمی برداشته‌‌ و به دنبال کاربردی کردن رشته‌های دانشگاهی است، ادامه داد: از اقدامات در دست انجام می‌توان به تغییر برخی رشته‌ها به میان‌رشته‌های موردنیاز جامعه اشاره کرد.

حال باید منتظر بود و دید چه زمانی این وعده‌ها جامه عمل بر تن می‌کنند؟ آیا عمر ما به آن روز قد خواهد داد؟!

شناسه خبر 15101