شناسه خبر:84338
1403/4/13 17:00:39

مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر گفت: طرح دامداری 6 هزار رأسی که با سرمایه‌گذاری شستا در این شهرستان در دست اجرا است، در دولت سیزدهم شتاب گرفت و اکنون به پیشرفت فیزیکی 45 درصدی رسیده است.

«علیرضا زنگنه» روز چهارشنبه با بیان اینکه طرح دامداری 6 هزار رأسی که با سرمایه‌گذاری شستا در این شهرستان در دست اجرا است در دولت سیزدهم شتاب گرفت و اکنون به پیشرفت فیزیکی 45 درصدی رسیده است، اظهار کرد: دامداری 6 هزار رأسی شستا یکی از طرح‌های اثرگذار و مهم کشاورزی است که در توسعه بخش کشاورزی نقش دارد و به‌جد درحال پیگیری است.

وی افزود: این طرح با ظرفیت 65 هزار و 750 تُن تولید شیر در دست اجرا است و طبق قول مدیرعامل این طرح، اواخر نیمه نخست امسال مرحله اول آن تکمیل و وارد مرحله تولید می‌شود.

مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر احداث گلخانه حسین‌آباد ناظم را از دیگر طرح‌های اثرگذار جهاد کشاورزی برشمرد و ادامه داد: توسعه گلخانه دشت مهرآوین حسین‌آباد نظام در مرحله نخست در زمینی به مساحت 10 هکتار با ظرفیت سه هزار و 500 تُن تولید محصول در دست اجرا است.

زنگنه اجرای طرح فراز در 170 هکتار از اراضی باغی، طرح آبخیز تا جالیز در روستاهای علی‌آباد دمق و جوزان، لوله‌گذاری و اجرای سیستم‌های نوین آبیاری در اراضی زیر دست سد کلان به مساحت یک‌هزار و 603 هکتار و یکپارچه‌سازی اراضی در چند روستا را از دیگر طرح‌های اثرگذار و در دست اجرای این شهرستان در بخش کشاورزی عنوان کرد.

وی بیان کرد: پالایشگاه انگور ملایر یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین طرح‌های بخش کشاورزی است که تولید مشتقات انگور را با ظرفیت 310 هزار تُن در برنامه دارد و هم‌اکنون حدود 30 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

* اجرای مرکز پرتودهی محصولات باغی برای نخستین‌بار در ملایر

مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر یادآور شد: مرکز پرتودهی محصولات باغی نیز یکی از اَبرپروژه‌های بخش کشاورزی است که در دولت سیزدهم محقق و اجرایی شد و در این استان و غرب کشور برای نخستین‌بار با ظرفیت 35 هزار تُن در دست اجراست.

زنگنه کل واحدهای صنعتی بخش کشاورزی این شهرستان را 104 واحد عنوان کرد و گفت: از این تعداد 29 واحد بسته‌بندی و فرآوری کشمش، 33 واحد شیلات، 19 واحد ماهی‌های سردآبی و 14 واحد ماهی‌های گرمابی با ظرفیت 600 تُن شیلات در سال، 49 واحد مرغ گوشتی با ظرفیت 846 هزار قطعه مرغ گوشتی در این شهرستان فعال است.

وی ادامه داد: همچنین از این تعداد واحد صنعتی، هفت واحد مرغ تخم‌گذار با ظرفیت پرورش 215 هزار قطعه، 56 واحد گاو شیری صنعتی با ظرفیت 11 هزار و 837 رأس، 32 واحد گوساله پرواری با ظرفیت سه هزار و 360 رأس، 59 واحد بره‌ پرواری با ظرفیت 15 هزار و 670 رأس، سه واحد پرورش شترمرغ با ظرفیت 900 قطعه و یک واحد پرورش بوقلمون با ظرفیت چهار هزار و 500 قطعه فعالیت می‌کنند.

مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر با بیان اینکه طرح پرورش ماهی خاویار نیز در دست اقدام است، ابراز امیدواری کرد: پس از گرفتن مجوزهای مربوطه از منابع امور آب، بتوانیم با استفاده از آب‌های جاری سد کلان این طرح را اجرایی کنیم.

مساحت اراضی آبی شهرستان ملایر 37 هزار و 520 هکتار و مساحت اراضی باغی 16 هزار و 616 هکتار بوده که درمجموع کل اراضی کشاورزی آبی و دیم این شهرستان حدود 60 هزار هکتار است.


منبع: خبرگزاری ایرنا

شناسه خبر 84338