شناسه خبر:15173
1398/9/26 11:03:30

سپهرغرب، گروه زیست‌بوم: مدیرکل دفتر موزه ملی تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی گفت: پیش‌‍نویس آیین‌نامه مدیریت کوهستان آماده ارسال به هیئت دولت برای بررسی و تصویب است.

محمد مدادی به‌مناسبت 20 آذرماه، روز جهانی کوهستان بیان کرد: کوهستان، اکوسیستم ارزشمندی است که بسیاری از منابع زیستی، طبیعی، آب و حتی منابع معدنی کشور را دربردارد و حفظ پایداری آن از الزامات و ضرورت‌های روز است.

وی افزود: بسیاری از فعالیت‌های توسعه‌ای که توسط دستگاه‌های متولی انجام می‌شود، در حوزه کوهستان بوده و بر آن اثر می‌گذارد، از این رو مدیریت متمرکز و البته هماهنگ با دستگاه‌های متولی در کوهستان ضروری است.

از این رو آیین‌نامه تشکیل کارگروه مدیریت و بهره‌برداری پایدار کوهستان با حضور نمایندگان بیش از 10 دستگاه دولتی تهیه و آماده ارائه به هیئت دولت است.

این کارگروه درصورت تصویب آیین‌نامه مربوطه وظایفی را در ارتباط با سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و پیشنهاد ضوابط، معیارها و استانداردهای مرتبط با حفاظت و بهره‌برداری پایدار از منابع کوهستان برعهده خواهد داشت.

وی ادامه داد: همچنین این کارگروه تهیه و تدوین طرح مدیریت جامع کوهستان با همکاری و هماهنگی سایر دستگاه‌ها و واحدهای استانی شناسایی عوامل تهدیدکننده کوه‌ها، بررسی اثرات آن‌ها، اعلام به نهادهای اثرگذار، سیاست‌گذار و آموزشی، همکاری با مؤسسات علمی، آموزشی، سازمان‌های تخصصی منطقه‌ای و بین‌المللی به‌منظور ارتقای فرهنگ و ظرفیت‌سازی جهت بهره‌برداری پایدار از منابع کوهستان با بهره‌گیری از دانش بومی و فناوری‌های نوین را برعهده خواهد داشت.

شناسه خبر 15173