شناسه خبر:15808
1398/10/10 08:44:14

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل استاندارد استان همدان از ناامن کردن بازار برای محصولات بی‌کیفیت و فاقد علامت استاندارد با اجرای طرح طاها «طرح اجرای هماهنگ استاندارد‌ها» خبر داد.

محمد مددی اظهار کرد: کارشناسان استاندارد در این طرح با همکاری بازرسان ویژه مورد تأیید سازمان استاندارد، با ورود در بازار مصرف، کالاهای مشمول استاندارد اجباری و مواردی که در قانون، لزوم کنترل آن احصا شده‌است را مورد ارزیابی و نظارت قرار می‌دهند.

مددی اگفت: شناسایی و استانداردسازی واحدهای تولیدی مشمول مقررات استانداردهای اجباری، ارتقای سطح کیفی فرآورده‌ها در راستای تأمین ایمنی و سلامت جامعه، اعتمادسازی و توجه عموم به علامت استاندارد ایران و جلوگیری از تولید و عرضه کالای با کیفیت پایین از اهداف طرح طاها است.

مدیرکل استاندارد استان همدان با بیان اینکه خرید نمونه کالاهای مشمول مقررات استاندارد اجباری از مراکز عرضه و آزمون آن‌ها به‌منظور کنترل کیفیت کالاهای مشمول استانداردهای اجباری و برخورد قانونی با عرضه‌کنندگان کالاهای فاقد کیفیت مشمول استاندارد اجباری در دستور اجرای طرح طاها است، تصریح کرد: در این راستا این اداره کل طی سال جاری اقدام به خرید 256 نمونه کالاهای مشمول مقررات استاندارد اجباری از مراکز عرضه کرده‌است.

وی یادآوری کرد: به‌منظور بررسی انطباق ویژگی‌های نمونه کالاهای خریداری شده با استانداردهای ملی مربوطه، نمونه‌ها به آزمایشگاه‌های ذی‌ربط ارسال شد و در صورت عدم انطباق، مراتب به اداره استاندارد استان واحد تولیدی مربوطه جهت پیگیری یا انجام اقدام قانونی لازم ابلاغ می‌شود.

مددی ادامه داد: خرید نمونه‌ها از سطح بازار استان بر اساس لیست ابلاغی سازمان ملی استاندارد ایران که به فراخور فصل و ضرورت مورد تشخیص سازمان بوده، انجام شده‌است.

مدیرکل استاندارد استان همدان اذعان کرد: نمونه کالاها از صنایع مختلف شامل صنایع غذایی و کشاورزی، ساختمانی و معدنی، برق و الکترونیک و سایر خریداری شده‌است.

مددی عنوان کرد: همچنین امسال با انجام هشت هزار و 328 مورد بازرسی از صنوف و مراکز توزیع و عرضه استان، 106 عنوان کالای بدون علامت استاندارد شناسایی شد که نسبت به توقیف، جمع‌آوری و معدوم کردن آن‌ها اقدام شد.

وی تأکید کرد: بر اساس قانون استاندارد، هرگاه رعایت استاندارد برای تولید کالایی اجباری شده باشد در صورت تولید و عرضه کالا با کیفیت پایین‌تر و بدون علامت استاندارد، تولیدکننده و عرضه‌کننده به‌عنوان متخلف به مراجع قضائی معرفی می‌شوند.

به گفته مدیرکل استاندارد استان همدان مصرف‌کنندگان با ارسال کد 10 رقمی مندرج در ذیل علامت استاندارد به سامانه 10001517 می‌توانند از اصالت این نشان مطمئن شوند.

شناسه خبر 15808