شناسه خبر:15818
1398/10/10 09:38:22
مدیرکل زندان‌های همدان مطرح کرد:

ضرورت ایجاد درآمد پایدار توسط انجمن‌های حمایتی

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل زندان‌های همدان گفت: فعالیت انجمن‌های حمایت زندانیان در راستای ایجاد درآمد‌های پایدار برای خانواده‌های زندانیان باشد تا به این وسیله بتوانیم تعدادی از عوامل تأثیرگذار در تولید بحران‌های اجتماعی و آسیب‌های ناشی از ناکارآمدی را کنترل و کاهش دهیم.

به گزارش سپهرغرب به نقل از روابط عمومی اداره کل زندان‌های همدان، پژمان پروین در نشست هم‌اندیشی مدیران عامل انجمن حمایت زندانیان که در محل این اداره کل برگزار شد، با اشاره به اینکه خانواده بنیان و اساس شکل‌گیری جامعه و نهادهای مدنی و اجتماعی است و ناهنجاری‌های ناشی از کارکردهای بد خانواده‌ها می‌تواند تأثیری جبران‌ناپذیر بر سامان و سازمان نهادهای اجتماعی داشته باشد، اظهار کرد: ناپایداری‌های اقتصادی، اخلاقی و اجتماعی در خانواده‌ها و کم‌رنگ شدن گرایش‌ها و تمایلات معنوی از عوامل تأثیرگذار در بروز کج‌رفتاری‌ها و به‌تبع به‌وجود آمدن بزهکاری و بعضاً جرم و جنایات است.

وی افزود: به همین دلیل است که مسؤولان ارشد قضائی کشور و سازمان زندان‌ها بارها بر این موضوع تأکید داشته‌اند که حکم و محکومیت برای مجرمان و زندانیان است نه خانواده‌های آن‌ها، پس لازم است برنامه‌ها و فعالیت‌های مراکز نهادهای مرتبط با این دسته از خانواده‌ها در راستای کاهش آسیب‌های ناشی از عدم حضور مؤثر خانواده‌ها، پدر و مادر یا هر دو باشد.

مدیرکل زندان‌های همدان ضمن بیان فلسفه تشکیل انجمن‌ها با اشاره به آموزه‌ها، مؤلفه‌های دینی و الگوهای تعالی مددرسانی به در راه‌ ماندگان و نیازمندان، از سیره امیر‌المؤمنین علی (ع) به‌عنوان انسانی‌ترین روش جهت دستگیری از افراد گرفتار جامعه یاد کرد و با تأکید بر استفاده از اصول حیات‌آفرین نظام مقدس جمهوری اسلامی برای احیای روح معنویت و دوام و قوام بنیان خانواده‌ها، عنوان کرد: بایستی از یافته‌های علوم رفتاری و ‌شناسی به‌منظور تحقق اهداف انجمن‌ها بهره‌مند شویم.

پروین خاطرنشان کرد: فعالیت انجمن‌ها در راستای ایجاد درآمد‌های پایدار برای خانواده‌های زندانیان باشد تا به این وسیله بتوانیم تعدادی از عوامل تأثیرگذار در تولید بحران‌های اجتماعی و آسیب‌های ناشی از ناکارآمدی را کنترل و کاهش دهیم، چراکه ایجاد طرح‌ها و برنامه‌های جدید برای درآمد پایدار خانواده‌های زندانیان، آن‌ها را از آسیب‌های اجتماعی مصون می‌کند.

مدیرکل زندان‌های همدان ادامه داد: امروزه شاهد آن هستیم که تبعات و پیامدهای ناشی از قطع ارتباط عضو مؤثر خانواده به‌خصوص پدران که ممکن است از مددجویان ما نیز باشند با اعضای خانواده بسیار وسیع و بعضی اوقات مخرب و دارای ضرر و زیان مادی و معنوی فراوان است.

وی اذعان کرد: فلسفه تشکیل انجمن حمایت زندانیان، کمک به خانواده‌های آسیب‌دیده و حمایت از خانواده زندانی و رسیدگی مادی و معنوی به جهت مصون ماندن خانواده‌ها از آسیب‌های اجتماعی است.

پروین اظهار کرد: از دیدگاه روان‌شناسی، بیشترین آسیب متوجه افرادی است که سرپرست و نان‌آور خانواده در قید حیات بوده اما در نزد خانواده نیست، نمی‌تواند نیازهای مادی و معنوی آن‌ها را تأمین کند و در تنگنا و مضیقه قرار دارند که وظیفه ما است به رنج‌های خانواده‌های زندانیان نیازمند رسیدگی کنیم.

در ادامه نشست هم‌اندیشی، ثبت مستمر اطلاعات در سیستم ERP، استفاده از تمامی ظرفیت‌ها، ایجاد وحدت رویه در خصوص برگزاری دوره‌های آموزشی برای خانواده زندانیان در سطح استان طبق تقویم آموزشی، اجرای طرح‌های اشتغال‌زا، انعقاد تفاهم‌نامه با نهادهای حمایتی از قبیل بهزیستی، هلال‌احمر،کمیته امداد و برگزاری نشست فصلی مدیران عامل انجمن حمایت و جذب خیران از دیگر نکاتی بود که مدیرکل زندان‌های همدان مورد تأکید قرار داد.

گفتنی است؛ در این نشست، مدیران عامل انجمن حمایت با ارائه نظرها و پیشنهادهای خود موانع و مشکلات مرتبط با برنامه‌ها و فعالیت‌های انجمن را مطرح کردند که راهکارها و رهنمودهای لازم از سوی مدیرکل زندان‌های استان برای رفع مشکلات و موانع ارائه شد.

شناسه خبر 15818