شناسه خبر:16755
1398/11/3 09:33:38
سپهرغرب با نگاهی به سرانجام پروژه چهارخطه کردن محور همدان- علیصدر مطرح کرد:

بلاتکلیفی نتیجه کم‌کاری مدیران

سپهرغرب، گروه خبر - طاهره ترابی‌مهوش: پروژه چهارخطه کردن محور مواصلاتی همدان- علیصدر به‌عنوان پر‌ترددترین محور گردشگری استان همدان باوجود اینکه از سال 95 جزء مصوبات سفر ریاست‌جمهوری بوده و در سال 96 نیز به آن اعتبار دولتی اختصاص یافته، اما همچنان خبری از اجرای آن نیست و متأسفانه به دلیل عدم استاندارد بودن، تنگنای مسیر و حجم تردد بالا کم‌کم به جاده مرگ استان بدل شده است.

این در حالی است که فراهم بودن زیرساخت‌ها و راه‌های مواصلاتی استاندارد از ضرورت‌های توسعه گردشگری و اقتصادی هر منطقه محسوب می‌شود؛ اما بزرگ‌ترین غار آبی جهان (علیصدر) به عنوان اصلی‌ترین قطب گردشگری استان همدان از این ظرفیت بی‌بهره است.

ازآنجایی‌که این محور در مقیاس منطقه‌ای تناسبی با استانداردهای معمول ندارد، بازسازی و نوسازی آن ضروری و اجتناب‌ناپذیر است، زیرا هرساله در فصول مختلف تعداد بسیاری از گردشگران خارجی و داخلی برای بازدید از غار شگفت‌انگیز علیصدر به این محور پر پیچ‌وخم قدم می‌گذارند اما متأسفانه به دلیل فراهم نبودن زیرساخت راه نمی‌توان سفر خوشی را برای آن‌ها آرزو کرد، زیرا کوچک‌ترین خطای انسانی با تلفیق نقص در زیرساخت، فاجعه می‌آفریند.

این در حالی است که مهیا کردن زیرساخت‌های ارتباطی برای افزایش گردشگر به‌عنوان محور توسعه استان باید یکی از مهم‌ترین اولویت‌های مدیران استانی به‌خصوص متولیان حوزه راه و شهرسازی و نیز گردشگری باشد تا بتوانیم علاوه بر تأمین امنیت مسافران داخل استان، اطمینان خاطر، سهولت دسترسی و رفاه مسافران دیگر شهر‌ها و استان‌ها و گردشگران خارجی را نیز تأمین کنیم و در عین حال از این مسیر برای ایجاد اشتغال و رونق صنعت گردشگری بیشترین استفاده را ببریم.

با همه این تفاسیر، گویا این مهم به دلیل نامعلومی در محاق بی‌توجهی قرارگرفته به‌طوری‌که متأسفانه هر چند وقت یکبار خبری تلخ از تصادفی فاجعه‌بار لزوم توجه به این زیرساخت را گوشزد می‌کند، چنانکه طی چند ماه اخیر باوجود اینکه در فصل زمستان قرار داریم و تردد به دلیل کاهش سفر کم است اما تعدادی از هم‌استانی‌ها جان خود را در این محور از دست داده‌اند؛ از طرفی به گفته رئیس پلیس راه استان همدان این مسیر از نقاط حادثه‌خیز بوده و بیش از چهار درصد از سوانح فوتی همدان در جاده سوباشی- گل‌تپه که قطعه‌ای از پروژه چهارخطه کردن محور همدان- گل‌تپه- علیصدر است اتفاق می‌افتد؛ بنابراین با توجه به اهمیت موضوع بر آن شدیم تا در خصوص این پروژه گفت‌وگویی را با حبیب نادیان رفیع، معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان همدان ترتیب دهیم که در ادامه ‌می‌خوانید:

معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان همدان با بیان اینکه پروژه چهارخطه کردن محور همدان- گل تپه- علیصدر از سال‌ها پیش در برنامه این اداره کل قرار دارد، گفت: محور فوق در حدود 70 کیلومتر است.

حبیب نادیان‌رفیع اظهار کرد: با پیگیری بی‌وقفه استاندار و نماینده شهرستان در مجلس شورای اسلامی و نیز تلاش‌های اداره کل راه و شهرسازی بالاخره این پروژه در روزهای پایانی سال 96 مجوز ماده 23 (دریافت ردیف اعتبار ملی) را دریافت کرد.

وی با بیان اینکه پس از گرفتن این مجوز برای وزارت راه از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور مشخص شد که تأمین مالی پروژه به‌صورت خاصی است، ادامه داد: طبق مجوز صادره، 30 درصد منابع مورد نیاز از منابع عمومی و 70 درصد از طریق بخش خصوصی می‌بایست تأمین شود.

معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان همدان تصریح کرد: این بدان معنا است که می‌بایست یک سرمایه‌گذار پای کار آمده و 70 درصد از هزینه‌های اجرایی را متقبل شود و در عوض دولت به نحوی بازگشت سرمایه و سود را تضمین کند.

نادیان‌رفیع با اشاره به اینکه طی دو سال گذشته باوجود پیگیری‌های بسیار هم از سوی وزارتخانه و هم اداره کل در استان موفق به عقد قرارداد با هیچ سرمایه‌گذاری نشدیم، تأکید کرد: طی سال جاری مقرر شد که برای تغییر شرط تأمین مالی پروژه هم از طریق وزارتخانه و هم سازمان برنامه و بودجه کشور تلاش کنیم تا کلیه منابع مالی مورد نیاز از محل منابع عمومی تأمین شود.

وی با بیان اینکه درخواست به‌صورت مکتوب به وزارت راه و شهرسازی و دیگر دستگاه‌های متولی یعنی سازمان برنامه و بودجه ارسال شده و پیگیر این موضوع هستیم، گفت: اگر این مهم محقق و اعتبار ملی گرفته شود عملیات اجرای این پروژه آغاز خواهد شد.

معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان همدان اذعان کرد: البته طی دو سال گذشته برای مدیریت زمان در اجرای این پروژه مطالعات و تهیه نقشه‌های اجرایی در دستور کار قرار گرفته‌است و خوشبختانه در مرحله نهایی شدن نقشه‌های آن هستیم.

نادیان‌رفیع با بیان اینکه این پروژه 70 کیلومتری حداقل 250 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، خاطرنشان کرد: بازهم تأکید می‌کنم که طی دو سال گذشته با چند سرمایه‌گذار وارد مذاکره شدیم اما نتیجه مطلوب حاصل نشد.

وی با اشاره به اینکه بهره‌مندی از ظرفیت سرمایه‌گذار بخش خصوصی بی‌شک در پیشبرد سریع پروژه مؤثر بود، افزود: مطمئناً تأمین مالی پروژه از محل اعتبار منابع عمومی روند اجرایی آن را طولانی‌تر خواهد کرد.

معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان همدان با بیان اینکه در حال حاضر تأمین ایمنی و تجهیز محور بر عهده اداره کل راهداری است، یادآوری کرد: بااین‌وجود شرکت ساخت و توسعه راه‌ها خود در منطقه نهالستان (تقاطع بهار به شهرک صنعتی) اقدام به احداث زیرگذر کرد.

نادیان‌رفیع در پایان با اشاره به اینکه در حوزه ایمن‌سازی مسیر، اداره کل راهداری فعالیت‌های خوبی انجام داده، تصریح کرد: شانه‌سازی در بخش‌هایی از مسیر و نیز تجهیز محور به علائم و تأمین روشنایی ازجمله این فعالیت‌ها بوده‌است.

مع‌الوصف با توجه به آنچه گفته شد به نظر می‌رسد پروژه چندین ساله چهارخطه کردن محور همدان- علیصدر نیز به مجموعه یادگاری‌های نافرجام سفر ریاست‌جمهوری پیوسته چراکه متولیان بعد از گذشت دو سال از دریافت مجوز ماده 23 و تلاش برای جلب سرمایه‌گذار، حال به دنبال تغییر در شروط مجوز هستند و یقیناً این درخواست نیز باتوجه به روند کاغذبازی‌های اداری چندین سال به طول خواهد کشید و نهایتاً در صورت اعمال این تغییر، تخصیص اعتبار ملی، آن‌هم به‌صورت قطره‌چکانی سرنوشتی مشابه بیمارستان اکباتان را برای شاهرگ گردشگری همدان رقم خواهد زد.

با این تفاسیر چند سؤال مطرح می‌شود؛ نخست اینکه در زمان گرفتن مجوز آقای نماینده و نیز نمایندگان دستگاه‌های متولی با توجه به کدام زیرساخت در شهرستان کبودراهنگ شرط تأمین هزینه 70 درصدی منابع مالی از سوی سرمایه‌گذار را پذیرفتند؟ دوم اینکه آیا امکان بهره‌مندی از اوراق برای جلب سرمایه‌گذار در این پروژه فراهم نبود؟ و درنهایت اینکه آیا نمی‌شد از ظرفیت شرکت سیاحتی علیصدر برای تأمین بخشی از منابع مالی مورد نیاز برای اجرای پروژه استفاده کرد؟ حال آنکه این شرکت همواره مدعی بوده که طی 30 سال گذشته کلیه سود خود را برای تأمین زیرساخت‌ها هزینه کرده! آیا تأمین راه دسترسی ایمن به‌عنوان اصلی‌ترین و بدیهی‌ترین زیرساخت، مدنظر این شرکت نبوده تا در آینده از طریق آن جذب بیشتر گردشگر را در پی داشته باشد؟

شناسه خبر 16755