شناسه خبر:17607
1398/11/30 10:02:06

سپهرغرب، گروه خبر: معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی کرمانشاه گفت: سموم مورد نیاز کشاورزان برای مقابله با علف‌های هرز و آفت‌ها به مقدار لازم تهیه شده‌ است.

افشین صفوی بر ضرورت توجه جدی مدیران مناطق گرمسیری به کنترل علف‌های هرز و سن غلات تأکید و اظهار کرد: مزارع کشاورزان به‌صورت مستمر پایش و درصورت لزوم مبارزه با علف‌های هرز با جدیت انجام شود.

وی گفت: سموم مورد نیاز استان برای مبارزه با علف‌های هرز و آفت‌ها تأمین شده‌ است و هیچ‌گونه مشکل و کمبودی در این عرصه نخواهیم داشت.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه ادامه داد: کشاورزان در زمان سم‌پاشی مزارع برای مبارزه مفید، به دمای هوا توجه داشته باشند.

صفوی تأکید کرد: مبارزه با آفت موش مغان را باید به‌صورت جدی پیگیری کرد و موضوع کلیدی لانه‌کوبی را به نحو مطلوب انجام داد.

وی ادامه داد: با توجه به مساعد بودن شرایط جوی برای طغیان موش مغان، لازم است تمامی کشاورزان با هماهنگی کارشناسان مراکز جهاد کشاورزی نسبت به مبارزه مؤثر و به‌موقع با آفت مذکور اقدام کنند.

معاون سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه اظهار کرد: با وجود تأکیدات مکرر، کشاورزان پس از دریافت طعمه مسموم از مراکز جهاد کشاورزی بدون انجام لانه‌کوبی اقدام به طعمه‌گذاری کرده‌اند که این امر باعث پرت 80 درصدی طعمه مسموم می‌شود.

صفوی گفت: موش مغان برای فرار از دشمنان طبیعی اقدام به تعبیه سوراخ‌های متعدد می‌کند، درحالی که سوراخ اصلی این موش تنها دو حفره است.

وی توضیح داد: باید قبل از طعمه‌گذاری کشاورزان سوراخ‌های فعال را لانه‌کوبی و 24 ساعت بعد سوراخ‌های فعال را طعمه‌گذاری کنند تا از هدررفت طعمه مسموم جلوگیری شود.

معاون سازمان جهاد کشاورزی ادامه داد: از ابتدای سال جاری تاکنون در سطح بیش از 45 هزار هکتار از مزارع استان کرمانشاه به‌صورت رایگان با کمک کشاورزان علیه آفت موش مبارزه شده است.

موش مغان جونده کوچکی به رنگ قهوه‌ای، با دم کوتاه و کاملاً پوشیده از مو ‌است؛ این جونده بومی ایران، چین، سوریه، ترکیه، قزاقستان و اوکراین محسوب می‌شود و بیشتر در زمین‌های سبز، چراگاه‌ها و کشتزارها زندگی می‌کند.

شناسه خبر 17607