شناسه خبر:17720
1398/12/4 08:39:59

سپهرغرب، گروه خبر: سرپرست امور فرهنگی و رسانه‌ای اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان، گفت: 19 اسفندماه «کنگره سید جمال‌الدین اسدآبادی» با حضور وزیر علوم در شهرستان اسدآباد برگزار می‌شود.

هادی شیرمحمدی اظهار کرد: 19 اسفندماه «کنگره سید جمال‌الدین اسدآبادی» با حضور وزیر علوم در شهرستان اسدآباد برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه 18 اسفند، روز بزرگداشت بیدارگر مشرق زمین، «سید جمال‌الدین اسدآبادی» است، افزود: برنامه‌های مختلفی برای این ایام در نظر گرفته شده‌است.

سرپرست امور فرهنگی و رسانه ای اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان تصریح کرد: از مهم‌ترین برنامه‌های این روز می‌توان به «رونمایی از تندیس و مجسمه سید جمال‌الدین اسدآبادی» در محله سیدان و افتتاح «نگارخانه و کتابخانه تخصصی سید جمال‌الدین» در بنای یادبود وی، اشاره کرد.

شیرمحمدی اضافه کرد: به دنبال آن هستیم تا آثار مختص سید جمال‌الدین اسدآبادی در این کتابخانه جمع شود تا یک منبع و بانک اطلاعاتی کاملی از وی در دسترس همگان باشد.

وی با بیان اینکه چندی است چهار انجمن ادبی در شهرستان اسدآباد فعال شده‌است، ادامه داد: این انجمن‌های ادبی در 18 و 19 اسفندماه برنامه‌های متنوعی خواهند داشت.

سرپرست امور فرهنگی و رسانه ای اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان یادآوری کرد: راه‌اندازی سینمای سیار در شهرستان اسدآباد، برگزاری کنسرت موسیقی و برنامه‌های فرهنگی و هنری مختلف از دیگر برنامه‌های پیش‌بینی شده برای این ایام است.

شیرمحمدی عنوان کرد: بنای یاد بود سید جمال به یک مجموعه پویای فرهنگی در شهرستان اسدآباد تبدیل خواهد شد.

گفتنی است؛ سید جمال اندیشمندی حق‌طلب و پرورش‌یافته در مکتب اهل بیت بود، انقلاب شکوهمند اسلامی ایران نمونه بارزی از حق‌طلبی است که ریشه در نهضت بیداری و آزادی‌خواهی سیدجمال‌الدین اسدآبادی دارد.

استاد شهید مرتضی مطهری در خصوص این اندیشمند مشرق‌زمین می‌گویند: «سید جمال، مهم‌ترین و مزمن‌ترین درد جامعه اسلامی را استبداد داخلی و استعمار خارجی تشخیص داد و با این دو به‌شدت مبارزه کرد، آخر کار هم جان خود را در همین راه از دست داد.»

 

شناسه خبر 17720