سپهرغرب، گروه اقتصادی: با انتشار ویروس کرونا در شهر ووهان چین طی روزهای واپسین سال 2019، بسیاری از خودروسازان و قطعهسازان جهان که در این شهر پایگاه تولیدی دارند، مجبور به تعطیلی کارخانههای خود شدند.
با انتشار ویروس کرونا در شهر ووهان چین طی روزهای واپسین سال 2019، بسیاری از خودروسازان و قطعهسازان جهان که در این شهر پایگاه تولیدی دارند، مجبور به تعطیلی کارخانههای خود شدند. این اقدام در راستای جلوگیری از شیوع بیشتر این ویروس خطرناک انجام شد و اخیراً به خارج از خاک چین ازجمله کره جنوبی نیز گسترش پیدا کرده است.
* کرونا چند خودروساز دنیا را تعطیل کرد؟
ویروس کرونا که از اواخر سال 2019 به جان چینیها افتاد و در ادامه گریبان مردم بیش از 80 کشور جهان را نیز گرفت، خودروسازی را هم از دم تیغ خود گذراند.
کرونا که بیشتر بهدلیل سرعتبالای انتقال و انتشار، گریبانگیر جهانیان شده و مدتهاست در صدر اخبار دنیا قرار دارد، سبب شد تولید بسیاری از خودروسازان و قطعهسازان جهان مختل و حتی به تعطیلی موقت کشیده شود.
طبق آخرین گزارشها، بسیاری از غولهای خودروسازی و قطعهسازی جهان خطوط تولید خود را در خاک چین و در راستای جلوگیری از شیوع بیشتر، موقتاً تعطیل کردند.
دامنه تعطیلیها حتی به خارج از خاک چین نیز کشیده شد، چه آنکه برخی خودروسازان با کمبود قطعات ارسالی از این کشور مواجه و مجبور به توقف تولید شدند.
در این گزارش مروری میکنیم بر تعطیلیهای رخداده در خطوط تولید خودروسازان در اثر شیوع ویروس کرونا.
جنرال موتورز آمریکا: غول خودروسازی ایالات متحده آمریکا که در شهر ووهان چین (کانون شیوع ویروس کرونا) پایگاه تولیدی دارد، بلافاصله پس از شیوع کرونا اقدام به تعطیلی خطوط تولید خود در این منطقه کرد. جنرال موتورز که در شراکت با سایک موتور چین است، کارخانهای بزرگ در ووهان دارد و 6 هزار نفر در آن فعالیت میکنند.
تویوتای ژاپن: تویوتا دیگر خودروساز بزرگ جهان که در چین صاحب پایگاههای تولیدی عظیمی است و علاوهبر ساخت خودرو، قطعه نیز میسازد، از بیم کرونا تمام خطوط تولیدش را در چین متوقف کرد.
تسلای آمریکا: دیگر خودروساز آمریکایی که از شر کرونا در امان نماند و مجبور به تعطیلی خطوط تولید خود در چین شد، تسلاموتورز بود. این شرکت مدل محبوب تسلا 3 را در خاک چین به تولید میرساند و با وجود زیانی که بابت تعطیلی گریبانش را خواهد گرفت، سلامتی نیروی انسانی را در اولویت قرار داد.
هوندای ژاپن: تعطیلی سه کارخانه خودروسازی در چین، اقدامی بود که هوندا برای مقابله با کرونا انجام داد. این شرکت همچنین دو کارخانه تولید موتورسیکلت خود را نیز در چین موقتاً تعطیل کرد.
پژو فرانسه: خودروساز بزرگ فرانسه هم جزء گرفتارشدگان کرونا است که ضمن تعطیلی خطوط تولید در چین، کارکنان و خانوادههای آنها را از این کشور خارج کرد.
هیوندایی کره جنوبی: با انتشار ویروس کرونا در جهان، دامنه تعطیلی خطوط تولید خودروسازان به خارج از چین نیز کشیده شد. بر این اساس با توجه به شیوع نسبتاً گسترده کرونا در کره جنوبی، هیوندای مجبور شد خطوط تولید خود در شهر اولسان را بهطور موقت تعطیل کند. گویا یکی از کارکنان این شرکت به کرونا مبتلا شده و هیوندای تصمیم گرفته برای حفظ سلامت دیگران، فعلاً خط تولیدش را بخواباند.
بوش آلمان: کرونا فقط یقه خودروسازان را نگرفت و شرکتهای قطعهساز فعال در چین را هم گرفتار کرد. بوش آلمان غول قطعهسازی جهان، ازجمله قربانیان این ویروس بود که مجبور شد خطوط تولید خود را در چین تعطیل کند. گفته میشود این قطعهساز چندین خط تولید در نقاط مختلف چین دارد و بیشترین نیروی کار آن (در خارج از آلمان) متعلق به این کشور است.
شناسه خبر 18256