شناسه خبر:19203
1399/1/12 01:24:19

سپهرغرب، گروه اجتماعی - عباس سریشی: به گفته کارشناسان حوزه درمان و سلامت استان همدان، هرچه قدر میزان توجه مردم به رعایت بهداشت، محدود نمودن تردد و توجه به توصیه‌های پیشگیرانه بیشتر باشد، روند کنترل، مهار و خاموش شدن بیماری کرونا سریعتر اتفاق می‌افتد.

بی‌شک آغازین روزهای سال 1399 یک دوره کاملا استثنایی برای ما ایرانی‌ها ست زیرا رشد سریع شمار مبتلایان و بالا رفتن آمار مرگ‌ومیر ناشی از ویروس کرونا در سراسر کشور باعث بروز مشکلات وسیع و عمیقی در روال زندگی روزمره همه مردم شده است.

لغو بسیاری از گردهمایی‌های مهم، تعطیلی موزه‌ها و مراکز گردشگری و ممانعت از برگزاری تجمعات دینی، هنری، سیاسی و متعاقبا تعطیلی مراکز خرید و بازارها و حتی مسافرت‌ها و دید و بازدید‌های عید به‌عنوان مهمترین سنت سال نو در واقع این شرایط نه فقط در کشور ما بلکه در گستره جهان به حدی نگران‌کننده است که سازمان بهداشت جهانی انتشار ویروس کووید 19 را بدترین بحران در صنعت گردشگری و سفر از زمان حملات تروریستی 11 سپتامبر به بعد عنوان و تاکید دارد که موضوع مراودات انسانی و گردشگری (چه جهانی و چه کشوری و منطقه‌ای ) برای مدت‌ها در اقیانوس متلاطم بحران‌ها گرفتار و بدتر اینکه به نظر می‌رسد با توجه به سرعت انتشار و بی‌توجهی مردم این اوضاع همچنان در حال وخیم‌تر شدن باشد.

البته دیگر نیازی به گفتن هم نیست که از ره‌آورد این اتفاق شوم ساختار اقتصادی هنری گردشگری، اجتماعی و روابط انسانی ما نیز در این یکی دو ماه گذشته آسیب‌های بسیاری را متحمل شده و بسیاری از کارشناسان، صاحب‌نظران و حتی مردم؛ نوروز سال99 را یکی از خاکستری‌ترین ادوار در نوع خود و به‌ویژه در مراودات اجتماعی قلمداد می‌کنند

زیرا عکس سال‌های قبل که در این ایام (فرا رسیدن عید نوروز ) شاهد بیشترین و پرحجم‌ترین میزان مسافرت‌های بین شهری و دید و بازدید‌های نوروزی بودیم اما امسال و با توجه به شرایط حاکم بر جهان و متعاقبا کشور ما آنچه این روزها به شعاری برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا تبدیل شده‌، حذف مسافرت از برنامه‌های نوروزی، تشویق به خانه ماندن و حتی عدم برگزاری دید و بازدید‌های عید و رعایت فاصله اجتماعی است.

شعارهایی با این عنوان که خانه از هر جایی امن‌تر است و اگر خانواده‌هایتان را دوست دارید امسال به دیدارشان نروید و یا وقت برای مسافرت بسیار است پس امسال به شهر ما نیایید.

البته برای درک عمق این بحران نیز کافی است تا یادآورشویم جدا از توصیه‌هایی که به‌صورت علی‌الدوام و گسترده از سوی دولت و نظام درمانی کشور درخصوص پرهیز ار مسافرت و حضور در اماکن عمومی در رسانه‌های عمومی و تبلیغات میدانی شهر صورت می‌گیرد متعاقبا بسیاری از شخصیت‌های برجسته علمی، فرهنگی و ورزشی و نیز کاربران ایرانی شبکه‌های اجتماعی هم در پویشی عمومی از مردم می‌خواهند تا همه در ایام تعطیل در منزل خود بمانیم تا کرونا میزبانی برای جولان دادن نداشته و انشاا... بعد از ختم ماجرا با خیال راحت به مسافرت رفته و متعاقبا به زندگی عادی برگردیم زیرا به گفته پزشکان و کارشناسان سلامت هر اپیدمی نقطه شروع، صعود و نزول دارد که بسته به قدرت آن و میزان افراد مبتلا می‌توان روند آن را پیش‌بینی کرد. فلذا با توجه به تحلیل‌های موجود از وضعیت این بیماری در کشورما، هرچه مردم توصیه‌های را بهتر و بیشتر رعایت کنند، قطعا این روند سریع‌تر طی شده و اپیدمی به نقطه خاموشی نزدیکتر می‌شود.

بسیاری از روانشناسان بر این باور هستند که آموزش و آگاه‌سازی مردم، باعث جلوگیری از گسترش و شیوع بیشتر و حتی ترس جامعه از کرونا می‌شود. زیرا قطعاً روزی برای کروناویروس نیز مانند دیگر بیماری‌ها علاجی پیدا می‌شود؛ اما چیزی که امروز در جامه بسیار نیاز است افزایش اطلاعات درخصوص خودمراقبتی فردی و رعایت فاصله اجتماعی و توجه و عمل به توصیه‌های بهداشتی در راستای کم کردن فشار روانی حاکم بر مردم است، زیرا همیشه در سلامت همگانی آموزش و صداقت مهم‌تر از امید دادن است که باید همیشه در راس امور قرار بگیرد.

 

     بی‌اطلاع یا بی‌مبالات...!!؟

و اما براساس مشاهدات میدانی و به رغم توصیه‌های ستاد اجتماعی و انتظامی کرونا و حتی ایجاد محدودیت ترافیکی و برقرار کمپ‌های کنترل و قرنطیه در ورودی‌های اکثر شهرهای کشورمان اما به طور قطع نمی‌توان اطمینان داشته و یا اعلام کرد که برخی هموطنان در نوروز به دید و بازدید، حضور در تجمعات و بازها و حتی سفر نخواهند کرد.

در واقع این تصور وجود دارد که در نبود قرنطینه‌های سختگیرانه و محدودیت‌های جدی تردد در کشور بار پیامدهای عظیم چنین خطری بر دوش بخش بهداشت کشور سنگین‌تر خواهد شد، ساختاری که متولیانش علاوه بر حضور در خط مقدم درمان در بیمارستان‌ها کرارا توصیه می‌کنند تا شهروندان وخامت اوضاع را «درک» کرده و به مسافرت و دید و بازدید نروند زیرا دیدارها و سفرهای نورزوی در این شرایط چیزی نیست جز گردابی از چرخش ویروس در کشور که لاجرم درمان و کنترل آن‌را برای دست‌اندرکاران سخت و مشکلتر می‌کند.

به اعتقاد کارشناسان و صاحب‌نظران به‌رغم انکه بر اساس هشدارها تعطیلات نوروزی امسال با بزرگترین چالش سلامت ایران و جهان یعنی شیوع ویروس مرگبار کرونا مقارن شده است. با این حال متاسفانه بخش قابل‌توجهی از خانواده‌های ایرانی، با بی‌توجهی به اخطارها و توصیه‌های مسئولان بهداشت و درمان، راهی سفرهای نوروزی شده‌ و یا در صدد رفتن هستند.

از منظر کارشناسان نکته نگران‌کننده در این خصوص اینجاست که ماسوای آن‌ دست افرادی که علائم بیماری در آنها ظهور کرده و اکنون در حال گذراندن دوره درمانی و یا قرنطینه در بیمارستان‌ها هستند ولیکن مشکل اصلی و نگران‌کننده‌تر موضوع افرادی است که احتمالا بیمار بوده اما هنوز علامت‌دار نشده‌اند!

قدر مسلم این افراد می‌توانند بیماری را از طریق مسافرت و دید و بازدید و یا حضور در جمع‌ها به سایر افراد منتقل کنند، لذا توصیه موکد پزشکان براین اصل استوار است که برای اینکه این چرخه انتقال از این گروه بدون علامت به دیگران شکسته شود، ساده‌ترین راه این است که مردم در منزل بمانند و از هر گونه دید و بازدید و حضور غیر ضروری در تجمعات و یا رفتن به سفر پرهیز کنند.

واقع امر اینجاست که به‌دلیل ناقص بودن داده‌ها، نمی‌توان خط سیر دقیقی از این بیماری را تعریف و یا پیش‌بینی کرد، اما نکته قطعی این است که هر چه مردم بیشتر بایستگی را رعایت کرده و به توصیه و هشدار‌ها توجه کنند، این موج بیماری زودتر کنترل و مهار خواهد شد.

 

     همدان در تب و تاب درمان و پیشگیری...!

و اما تقریبا از نیمه اسفند ماه سال گذشته بود که با جدی شدن موضوع بیماری کرونا مدیریت استان همدان نیز به مانند همه شهرها دست به کار اقدامات پیشگیرانه و مهیاسازی خود برای مقابله با این میهمان منحوس ناخوانده شد اقداماتی از قبیل تعطیل کردن مدارس و مراکز آموزشی تا ضدعفونی دائمی معابر و خیابان‌ها توسط اکیپ‌های مردمی و دولتی و نصب تابلو‌ها و بنرهای هشدار و به‌صورت اخص آماده‌سازی مرکز درمانی ویژه و راه‌اندازی تیم‌های درمانی و کنترلی برای شناسایی و درمان بیماران احتمالی.

شکی نیست که تمامی این اقدامات به موازات همکاری تمام عیار مردم در خصوص رعایت اصول بهداشت فردی و توجه به دستورالعمل‌ها توانسته تا این پایه و به میزان بسیار زیادی درخصوص کنترل و پیشگیری از شیوع این بیماری در همدان موثر واقع و در مجموع شهری ایمن را با کمترین افراد مبتلا و مرگ و میر ساخته و پرداخته کنند.

اما نکته اصلی در این میان توصیه و تاکیدات پرحجم و فشرده کارشناسان و مسئولان به مردم در خصوص ادامه همین روند در غالب رعایت بهداشت فردی، رعایت فاصله اجتماعی،کاهش تردد‌های غیر ضروری در فضاهای عمومی، دید و بازدیدها و یا رفتن به مسافرت و.... است که باید به‌آن‌ها عمل نمود. زیرا این تصور وجود دارد که اگر در این روند شاهد کُندی و اهمال و یا هر گونه ضعف و خلاء گردیم بی‌شک شرایط شکننده‌تری در انتظار ما خواهد بود وضعیتی که مشخص نیست در چه گستره و عمقی گریبان مارا گرفته و به خود مشغول خواهد کرد

     شهر خلوت؛ ایمن، سالم و آرام...!

و اما مشاهدات میدانی خبرنگاران سپهرغرب در روزهای ابتدایی سال جدید بیانگر توجه عمومی مردم به رعایت توصیه‌هاست دلیل براینکه نوروز امسال و برخلاف سال‌های گذشته شهر بسیار خلوت و آرام است.البته به‌جز در برخی مراکز که عموما مسئول تامین نیازهای عمومی و خوار و بار مردم هستند اما به‌صورت کلی تردد‌ها نسبتا کم شده و بسیاری از بازارها، صنوف و پاساژها تعطیل هستند.

همچنین با توجه به تعطیلی مراکز گردشگری و تاریخی هیچ‌گونه اجتماعی در این اماکن دیده نمی‌شود و بسیار تعجب اور است که براساس مشاهدات میدانی خبرنگاران سپهرغرب حتی مناطق تفریحی از قبیل عباس اباد گنجنامه، پارک مردم ,ارم و.... که هر سال در چنین ایامی شاهد پر از جمعیت بود امسال خلوت است

در این خصوص برخی از کارشناسان پلیس راهور با آرزوی سالی خوب برای همشهریان طی گفتگویی با خبرنگاران سپهرغرب با بیان اینکه تا حدود زیادی این موضوع متاثر از توجه عمومی مردم به توصیه‌هاست عنوان داشتند که با توجه به تدابیر اتخاذ شده و ممانعت از تردد خودروهای با پلاک غیر استان فعلا وضعیت کنترل راه‌ها و معابر بسیار خوب و ارام است و امیدواریم تا پایان این شرایط همچنان مردم توصیه‌های مسئولان را جدی بگیرند

در این خصوص لازم است یادآور شویم که در کنار کادر درمانی کشور به‌عنوان مدافعات سلامت، کارکنان نیروهای انتظامی و راهور نیز به‌عنوان کنترل‌کنندگان نظم و ترافیک به دلیل ارتباط مستقیم و نزدیک با مسافران و مردم نیز ناخواسته در معرض شرایط بسیار خطرناک و نگران‌کننده‌ای قرار دارند که امیدواریم با دعای خیر مردم این تلاشگران عرصه نظم و امنیت نیز در سلامت کامل به ادامه خدمت و وظیفه مشغول باشند.

و اما در دیگر سو تعدادی از کارکنان مراکز درمانی؛ داروخانه‌ها و تیم‌های مراقبتی شهر همدان در گفتگو با خبرنگار روزنامه سپهرغرب تاکید نمودند که علاوه بر حضور مداوم و پر انگیزه در محل خدمت تا پایان این وضعیت و خدمت به مردم از مردم خواهش نمودند که علاوه بر ماندن در خانه و رعایت نکات بهداشت فردی از ترددهای غیر ضروری خودداری کنند تا این بیماری به‌سوی افول حرکت کند.

به گفته این مدافعات سلامت، انتظار می‌رود با اقداماتی که در حال انجام است سیر صعودی بیماری زودتر به سمت نزولی برود. فلذا هرچه مردم توصیه‌ها را جدی بگیرند و اقدامات خود مراقبتی و پیشگیرانه بیشتر و بهتر از قبل پیگیری شود بحران زودتر برطرف خواهد شد.

 

     گذر، ضرب آهنگ تهدید و هشدار...!

حالا اما به رغم همه هشدارها و توصیه‌های عمومی در خصوص عدم حضور غیر ضروری در مجامع و اماکن پر تردد اما جای تعجب است که در کنار سه خیابان شریعتی، باباطاهر، تختی و دو پیاده‌راه اکباتان و بوعلی اما خیابان شهدا و به‌صورت ویژه سرگذر نه فقط در این ایام روی سکوت و آرامش را به خود ندیده بلکه در روالی تامل برانگیز بسیار شلوغ و پر جنب و جوش است.

البته بسیاری براین عقیده‌اند که با توجه به نوع فرایند شغلی این منطقه که ارتباط وثیق و تنگاتنگی با سفره و زندگی مردم در قالب تهیه میوه و صیفی‌جات دارد لذا بروز چنین وضعیتی نه تنها تعجب‌اور نیست بلکه بعضا اجباری نیز هست زیرا اولا مردم به ناچار مجبور به تهیه مواد خوراکی خود هستند و در ثانی با توجه به تعطیلی بیشتر مراکز تیهیه و توزیع دیگر مثل سبزه میدان و مغازه‌های متفرقه ناخواسته جمعیت بیشتری به اینجا رجوع خواهند کرد.

البته در گفتگو با تعداد زیادی از شهروندان همدانی از سوی ایشان به این موضوع اشاره شد که ایشان نیز توصیه‌ها را شنیده و جدی می‌گرند با این حال این حضور نیز صرفا از سر ناچاری بوده و آنها مجبورند که به دلیل تعطیلی اکثر مغازه‌ها برای تهیه روزانه خود برای چند ساعتی هم که شده در اینجای شلوغ حضور داشته باشند.

گرچه از یک منظر گفته‌های این شهروندان قابل قبول بوده و نمی‌توان بر آن خُرده گرفت با این حال آنچه که باید بدان اشاره کرد و هشدار داد موضوع عدم استفاده از ماسک و دستکش از سوی مردم و فروشندگان و نیز فقدان تدابیر ویژه از سوی مسئولان در خصوص افزایش اقدامات پیشگیرانه در قالب ضدعفونی این محل به‌عنوان مهمترین مرکز تهیه و توزیه مایحتاج عمومی مردم است که تا این پایایه مشاهده نشده است

البته در کنار این نقیصه نیز مشاهده صفوف تجمعات فشرده ده‌ها نفری از همشهریان برای خرید مرغ دولتی در برخی فروشگاه‌های خیابان اکباتان و شهدا بود که باعث می‌گردد عملا شاهد بروز رخنه و شکاف‌های عمیقی در گستره فعالیت‌های پیشگیرانه مبتنی بر توصیه به عدم حضور در مجامع عمومی باشیم.

البته ذکر این نکته نیز بسیار ضروری است که این تجمعات نیز در حالی اتفاق می‌افتد که در بقیه مغازه‌ها و فروشگاه‌ها به وفور مرغ برای فروش عرضه و مهیا شده منتها این شهروندان مُقتصد صرفا به امید و بهانه خرید مرغ یکی دو هزار تومان ارزانتر به‌صورت بالقوه خود را در معرض ابتلا به این ویروس قرار می‌دهند. که امید است مسئولان نیز با درک شرایط حاکم در اسرع وقت به فکر اصلاح این رویه باشند

 

     شهر خلوت محتاج نظارت بیشتر....

هرچند تمام توصیه‌های مسئولان به مردم حول محور خلوت نمودن شهر و عدم حضور در مجامع و مناطق عمومی است و الحق نیز تا بدین پایه عمده همشهریان و مردم به این نکات توجه و تعهد لازم را داشته آن با این حال ذکر این نکته نیز ضروری است که نباید تاکید و اصرار به ماندن در خانه و خلوت نمودن شهر بهانه باشدکه شهر خلوت نیز عرصه جولان وفعالیت هنجارشکنان و متخلفان شود.

در این خصوص لازم است تا متذکر شویم متاسفانه در پی شیوع کرونا و تعطیلی اکثر راسته‌بازارها و اماکن مسقف و حتی پارک‌ها و بوستان‌ها این مراکز مکان بسیار مناسب و امنی شده است برای حضور افراد مسئله‌دار که عموما یا جزء کارتن‌خوابها هستند و یا معتادان و موادفروشان که مشاهدات میدانی و نیز حضور هماهنگ خبرنگاران سپهرغرب با عوامل انتظامی برای برخورد با ایشان این مدعا را ثابت می‌کند.

مسئله اینجاست که با توجه به ماموریت‌های گسترده و کمبود نیروهای انتظامی و متعاقبا وجود زوایا و لایه‌های ناپیدا در سایه خلوت شدن شهر این متخلفان و متجاهران زمان و فرصت بسیار مناسبی را برای انجام فعالیت‌های خود یافته‌اند که اگر دائما نیز با حضور ماموران و پرسنل ناجا در قالب گشت‌های موتوری و خودرویی اقدام به ترک محل می‌کنند با این حال اینگونه به‌نظر می‌رسد که لازم است مسئولان و متولیان انتظامی و امنیتی شهر نیز با درک تبعات این موضوع به هر شکل ممکن به دنبال برخورد با این افراد نیز باشند.

البته ذکر این نکته نیز بسیار ضروری است که به توصیه مسئولان انتظامی همه شهروندان موظف هستند تا براساس وظیفه اجتماعی خود و نیز با توجه به شرایط موجود در صورت مشاهده چنین مواردی ضمن اعلام مراتب به سامانه 110 به نوعی از در همکاری و مشارکت در ایمن‌سازی شهر برآمده و فرزندان خود را در این نیرو برای تامین امنیت یاری دهند.

 

     امسال سیزده به در در خانه می‌مانیم...!

شاید دیگر نیازی به گفتن نباشد که با توجه به وضعیت و شرایط حاکم بر کشور و استان و نیز در راستای جلوگیری از شیوع این بیماری امسال همه ما باید نوروز خود را به شکل دیگری برگزار کرده و برای حفظ سلامت خود و عزیزانمان رنج برخی دوریها و تفریح را به جان بخریم

گو اینکه سنت دید و بازدید و یا سیزده به در برای ما ایرانی‌ها از جمله برنامه‌های خاص عید نوروز است که به هر شکل نمی‌توانیم آن را نادیده بگیریم اما لازم است که یاد آور شویم که امسال نورز ما با سال‌های قبل دارای یک تفاوت اساسی است و آن بحث حفظ سلامت و زندگی است که باید در سرلوحه امور قرار گیرد و نه تفریح و لذت در گردش و تفرج

شاید که تا چندی پیش اینگونه دید و بازدیدها و مسافرتها و حتی گردشها بهانه‌ای برای باهم بودن و شادی و تحکیم روابط اجتماعی قلمداد می‌شد اما به هر حال شرایط دنیای ما بگونه‌ای شده که استثناّ این بار از هم دور بودن مهمترین نشانه علاقه و دوستی ما به یکدیگر است اینکه من به دیدن تو نمی‌آیم، با تو دست نمی‌دهم، تو را نمی‌بوسم نشانه خواستن توست و نه بی علاقگی.

قدر مسلم کرونا مارا از هم تا حدودی دور کرده اما قلبهایمان را نه...!! لذا امسال و به‌صورت ویژه از راه دور تمامی عشق و علاقه‌هایمان را به هم هدیه می‌کنیم و در یک پویش همگانی ضمن در خانه ماندن سعی می‌کنیم تا به نوبه خود به قطع این زنجیره بیماری و ریشه کنی و مهار آن کمک کنیم.

یادمان باشد ما سال‌های سال در کنار هم زندگی خواهیم کرد و پا به پای هم در کنار سفره عید و سفرهای نورزی و یا گردش سیزده به در خوش و خُرم خواهیم بود مشروط به انکه امسال سالم و سلامت بمانیم و تنها راهکار این امر نیز رعایت فاصله‌ها و ماندن در خانه‌هاست.

شناسه خبر 19203