شناسه خبر:19469
1399/1/20 00:55:43

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس کمیسیون نظارت حقوقی و امور اداری شورای شهر همدان گفت: براساس مصوبات ستاد مقابله با کرونا فعلاً فعالیت وسیله نقلیه عمومی گروهی تعطیل است و دولت به‌منظور کمک به معیشت این قشر، تمهیداتی اتخاذ کرده که مبالغی به آن‌ها پرداخت شود، اما متأسفانه هنوز پرداخت نشده است.

تعطیلی صنوف و برخی فعالیت‌ها و خدمات از زمان شیوع کرونا از تصمیمات ستاد مقابله با کرونا در کشور بوده و در این میان تعطیلی وسیله نقلیه عمومی گروهی شامل اتوبوس‌های درون‌شهری و تاکسی‌ون‌ها ازجمله مواردی است که به چشم می‌خورد.

با تعطیلی فعالیت این قشر، معیشت آن‌ها تحت تأثر قرار گرفته و دولت تدبیری در این خصوص با تصمیم واریز مبلغی به‌عنوان وام در حساب این قشر اندیشیده که تاکنون محقق نشده است؛ عدم فعالیت این قشر به معنی عدم درآمد آن‌ها و این امر واقعیتی است که اتوبوس‌رانان و دارندگان تاکسی‌ون‌ها با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند که تسریع در پرداخت مبلغ درنظر گرفته‌شده با توجه به شرایط موجود، امری ضروری است.

سیدمسعود عسگریان در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما درخصوص وضعیت حمل‌ونقل عمومی با توجه به شیوع کرونا در شهر همدان اظهار کرد: براساس مصوبات ستاد مقابله با کرونا فعلاً فعالیت وسیله نقلیه عمومی گروهی تعطیل است.

وی به اتخاذ تمهیداتی از سوی دولت برای کمک به معیشت این قشر اشاره کرد و گفت: دولت تمهیداتی اتخاذ کرده که براساس مصوبه ستاد کرونای کشور به‌منظور کمک به معیشت این قشر، مبالغی به آن‌ها پرداخت شود که متأسفانه هنوز پرداخت نشده است.

رئیس کمیسیون نظارت حقوقی و امور اداری شورای شهر همدان بیان کرد: درحال حاضر تاکسی‌‌ون‌ها و اتوبوس‌ها در سطح شهر فعال نیستند و این رویه تا 23 فروردین‌ماه ادامه دارد و تصمیم‌گیری درخصوص فعالیت آن‌ها طی چند روز آینده مشخص خواهد شد.

وی درخصوص فعالیت تاکسی‌ها نیز یادآور شد: به‌دلیل اینکه تاکسی‌ها نهایتاً سه مسافر جابه‌جا می‌کنند و فاصله مسافران مناسب است، به‌صورت 50 درصد ظرفیت درحال فعالیت هستند.

عسگریان با تأکید بر اینکه سیاست‌های عمومی کشور برای پرداخت مبالغی به فعالان در حوزه حمل‌ونقل عمومی اتخاذ شده است، تصریح کرد: شورا منابعی ندارد که بخواهد در این راستا اقدامی داشته باشد و دولت هم به‌صورت وام مبالغ را اختصاص می‌دهد.

وی به عضویت رئیس شورای شهر همدان در ستاد مبارزه با کرونای استان اشاره کرد و افزود: در این ستاد تمام مشکلات و کمبودهای شهر را مطرح کرده‌اند و مطالبات اتوبوس‌رانی در بخش خصوصی و ون‌ها نیز مطرح شده است.

رئیس کمیسیون نظارت حقوقی و امور اداری شورای شهر همدان خاطرنشان کرد: در ستاد مبارزه با کرونا وعده داده شده به محض اختصاص اعتبار از سوی دولت، این بخش از مطالبات اقشار زحمتکش در اتوبوس‌رانی و تاکسی‌ون‌ها را به حساب آن‌ها واریز کنند.

وی با بیان اینکه این بخش مقدماتی از کار را اتوبوس‌رانی و تاکسیرانی انجام داده است، ادامه داد: شورای شهر نیز پیگیری‌های لازم را داشته، اما تابع سیاست‌های مصوب ستاد مقابله با کرونای کشور هستیم.

عسگریان با تأکید بر اینکه تا روز 13 فروردین‌ماه همکاری مردم برای مقابله با کرونا خوب بود، اظهار کرد: البته اکنون نیز همکاری خوب است، کسبه و اصناف همکاری لازم را دارند و فقط اصناف ضروری فعال هستند.

وی با بیان اینکه هرساله در این فصل جمعیتی که در مراکز گردشگری و خرید حضور داشتند بسیار بالا بود، گفت: اکنون با رعایت مردم شاهد حضور کمتر شهروندان در بیرون از منزل هستیم و همگام با سیاست‌های پیش‌بینی‌شده حرکت کرده‌اند.

رئیس کمیسیون نظارت حقوقی و امور اداری شورای شهر همدان بیان کرد: گروه‌های مختلف در قالب ستادهای مردمی در مقابله با کرونا همراهی داشته‌اند و در شرایط کنونی اقدامات مردم ستودنی و قابل تقدیر است؛ امیدواریم با همراهی و همکاری همگانی به شکست کرونا نائل شویم.

در شرایط کنونی تصمیمات در جلسات مختلف اتخاذ می‌شود، اما زمان عملیاتی شدن آن‌ها تعیین نمی‌شود، توصیه‌ها بر در خانه ماندن است، اما اقدامات و تصمیمات در تناقض با این درخواست؛ مشاغلی همچون اتوبوس‌رانان درون‌شهری و صاحبان تاکسی‌ون‌ها تعطیل شده و تصمیم بر واریز مبالغی به حساب صاحبان این مشاغل گرفته می‌شود، اما تاکنون هیچ اقدامی عملیاتی در این خصوص انجام نشده تا دلگرمی برای آن‌ها باشد و دغدغه تهیه مایحتاج به دغدغه‌های دیگر این قشر اضافه نشود.

جامه عمل پوشاندن بر تصمیمات اتخاذشده در جلسات مکرر، در این شرایط نیازمند اقدام هرچه سریع‌تر دولت‌مردان است.

شناسه خبر 19469